Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wel of geen koolzuur  (gelezen 715 keer)

Offline Benlaro

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wel of geen koolzuur
« Gepost op: 01-09-2017 07:23 u »
Beste allen,

Ik heb in juni een pilsener gebrouwen met een Arsegan pakket.
Nu heb ik het vreemde probleem dat het ene flesje wel koolzuur bevat bij het openen en het andere niet.

Ik heb in juni gebrouwen, daarna 10 dagen de hoofdvergisting in een vergistingsvat gedaan.
Daarna overgeheveld in een ander vat en 4 weken in de koeling gezet om te lageren.
daarna gebotteld met de hoeveelheid suikers zoals aangegeven in de gebruikshandleiding.
10 dagen laten staan voor de na vergisting, daarna weer 4 weken koud.

Nu zijn een kleine 30% van de flesjes zonder enige vorm van koolzuur of een klein beetje, en de andere zijn goed.

Wat doe ik fout, moet ik de suikers beter door het bier roeren?
sluiten de doppen niet goed af?

Wat kan dit zijn?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Koen S

• Vol lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
Re: wel of geen koolzuur
« Reactie #1 Gepost op: 01-09-2017 08:39 u »
Hoe heb je de bottelsuiker toegevoegd?
Om zeker te zijn dat alle flesjes even veel suiker bevatten, kan je de bottelsuiker 5 minuten koken in een beetje water en dan deze suikerstroop toevoegen aan het te vergisten bier. Even (rustig) doorroeren en dan bottelen.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #2 Gepost op: 01-09-2017 10:42 u »
Dit klinkt inderdaad als een slechte verdeling van je suiker tijdens het bottelen. Je kan ook per flesje suiker toevoegen tijdens het bottelen. Als je de suiker aan het totaal bier wil toevoegen voor het bottelen dan de methode van Koen S gebruiken.

Offline JBL

• Senior lid
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
« Reactie #3 Gepost op: 01-09-2017 10:48 u »
Een andere oorzaak kan zijn dat je deels niet goed sluitende kroonkurken hebt.
Heb ik in het begin ook gehad. Toen ik het ging onderzoeken bleek dat ik sommige kroonkurken met een doek in mijn handen kon laten draaien. Die zaten dus te los. En dat waren ook precies de flesjes zonder koolzuur.
Ik heb toen een beter kroonkurkapparaat gekocht en sindsdien heb ik dit probleem niet meer.
Je zou dus even kunnen checken met een stevige doek (anders gaan je vingers eraan) of alle doppen echt onwrikbaar vast zitten.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 01-09-2017 10:54 u »
Een andere oorzaak kan zijn dat je deels niet goed sluitende kroonkurken hebt.
Heb ik in het begin ook gehad. Toen ik het ging onderzoeken bleek dat ik sommige kroonkurken met een doek in mijn handen kon laten draaien. Die zaten dus te los. En dat waren ook precies de flesjes zonder koolzuur.
Ik heb toen een beter kroonkurkapparaat gekocht en sindsdien heb ik dit probleem niet meer.
Je zou dus even kunnen checken met een stevige doek (anders gaan je vingers eraan) of alle doppen echt onwrikbaar vast zitten.

+1
ik had de eerste ook dat ik dacht die zitten goed vast, ze lekten ook niet en kon ze niet draaien. Een flink aantal flessen verder voelde ik opeens de 'klik' waarop ik dacht aha zoe moeten ze dus. De eerste allemaal nagelopen en deze moesten allemaal strakker...

Offline Benlaro

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 01-09-2017 11:36 u »
Hoe heb je de bottelsuiker toegevoegd?
Om zeker te zijn dat alle flesjes even veel suiker bevatten, kan je de bottelsuiker 5 minuten koken in een beetje water en dan deze suikerstroop toevoegen aan het te vergisten bier. Even (rustig) doorroeren en dan bottelen.

Ik voeg de suiker toe zoals je zegt door het met water te koken, af te laten koelen en dan in de emmer toevoegen.
Het enige wat ik vermoed is dat ik niet geroerd heb, maar dan zou ik denken dat het per flesje niet zo verschillend kan zijn.

Ik zou nog eens kunnen kijken of de kroonkurken goed vast zitten.

https://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-lisa-met-gedraaide-koppen-26-29mm.html

Ik gebruik een dergelijk kroonkurkapparaat, maar wat garandeert mij dan dat de kroonkurk goed zit?

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #6 Gepost op: 01-09-2017 12:57 u »

Ik gebruik een dergelijk kroonkurkapparaat, maar wat garandeert mij dan dat de kroonkurk goed zit?

Je hebt maar 1 garantie in het leven...

Ik let altijd op of er een knikje in de dop ontstaat tijdens het openen-
als de dop er ongeschonden/ongeknikt af gaat dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen.
En inderdaad ronddraaien met een dopje moet niet kunnen.
Ik deed ook een tijd lang de flesjes op de kop in een fast rack zetten, om zo lekkages te zien.
Daar ben ik echter mee gestopt omdat je daar weer andere problemen mee opwekt (gist tegen dop etc..)
Ik heb de Lisa ook gekocht, was toen een aanbieding met gratis 1000 doppen o.i.d.
En ik weet inmiddels ook waarom, dat was rommel (afkomstig uit het noorden van het land).
Die dopjes waren ook zichtbaar platter/lager dan betere/normale dopjes.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Wel of geen koolzuur
« Reactie #7 Gepost op: 01-09-2017 14:54 u »
Beste allen,

Ik heb in juni een pilsener gebrouwen met een Arsegan pakket.
Nu heb ik het vreemde probleem dat het ene flesje wel koolzuur bevat bij het openen en het andere niet.

Ik heb in juni gebrouwen, daarna 10 dagen de hoofdvergisting in een vergistingsvat gedaan.
Daarna overgeheveld in een ander vat en 4 weken in de koeling gezet om te lageren.
daarna gebotteld met de hoeveelheid suikers zoals aangegeven in de gebruikshandleiding.
10 dagen laten staan voor de na vergisting, daarna weer 4 weken koud.

Nu zijn een kleine 30% van de flesjes zonder enige vorm van koolzuur of een klein beetje, en de andere zijn goed.

Wat doe ik fout, moet ik de suikers beter door het bier roeren?
sluiten de doppen niet goed af?

Wat kan dit zijn?

Een bekende vraag die al diverse keren op het forum gesteld is.

Met de zoekfunctie van het forum kun je veel antwoorden op je vragen vinden.
Ook de tags helpen je om antwoorden te vinden.
In dit geval de tag bottelen/afvullen.

Tags: