Ja, dan kan ik nu een hele domme vraag stellen, van hoe ik dat het beste kan doen. Hoe zorg ik ervoor dat je het bier een andere smaak geeft. zoals banaan als voorbeeld moet je je smaakstoffen kopen en toevoegen? Of met natuurlijke producten te werk gaan en hoe?
Ik hoorde dat je citroenschillen erin kan doen zodat het natuurlijk de citroensmaak krijgt, maar het lijk me dat dat niet zo werkt met bananen of andere producten? of is dat wel zo?
Ik ben overal zelf uitgekomen maar dit is even een struggle puntje.
Aman (Brouwerijke)
In veel gevallen komt een smaak niet in het bier door dat spul er in te stoppen, maar door de gebruikte basisingrediënten juist te kiezen.
Chocolade, koffie, karamel en dergelijke komen van mout. Banaan, fruitigheid, karakteristieke saisonsmaak ed. komt van de juiste gist bij de juiste temperatuur. Tropisch fruit etc komt van hop.
Uiteraard kan je ook vruchten en weet ik wat in het bier gooien, maar dat is zeker niet de enige (of eerste) manier om bepaalde smaken in het bier te krijgen. In weizen zit geen echte banaan, maar de juiste weizen gist, bij de juiste temperatuur geeft die banaansmaak aan het bier.