Aanvullen wort na verlies door overkoken

Gestart door arievandriel73, 12-08-2017 17:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arievandriel73

Hallo,

Zojuist een stomme fout gemaakt en niet opgelet waardoor mijn wort is gaan overkoken. Batch was 22 liter en ik denk dat ik zo'n 3 liter verloren ben. Pre-boil SG was 1060 en eind SG is gepland op 1022. Kan ik het verlies in volume goedmaken met bijvoorbeeld suikerwater?!

Arie


Brouwers

Als je SG einde koken klopt met je planning dan niks aan doen en die 3 liter verlies accepteren. Suikerwater gaat je bier een ander karakter geven (droger en meer esters.
Mocht je SG einde koken te hoog zijn kan je dit corrigeren met kraanwater.

Voordeel is nu wel dat je minder bier hebt en dus eerder een nieuw bier moet gaan brouwen :brouwen:

arievandriel73

Citaat van: Brouwers op 12-08-2017  18:21 uAls je SG einde koken klopt met je planning dan niks aan doen en die 3 liter verlies accepteren. Suikerwater gaat je bier een ander karakter geven (droger en meer esters.
Mocht je SG einde koken te hoog zijn kan je dit corrigeren met kraanwater.

Voordeel is nu wel dat je minder bier hebt en dus eerder een nieuw bier moet gaan brouwen :brouwen:
SG na koken was oké. Ik heb het er dan ook maar bij gelaten. Geur is nu wel intenser dus ik hoop de smaak ook! [emoji16]

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.