Vlierbessen

Gestart door Edolem, 12-08-2017 16:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

Hoi,

Heeft er al eens iemand geprobeerd met vlierbessen? In de nagisting of zo?

Koen S

Nog niet geprobeerd, wel al aan gedacht. Het moet volgens mij perfect kunnen, alleen moet je met enkele zaken rekening houden:
- vlierbessen hebben een veel hogere zuurtegraad (is niet hetzelfde als pH!), je moet er dus een veel kleinere hoeveelheid van gebruiken als bv. krieken. Ik denk dat 0,5 per 20 liter bier al een behoorlijke smaak geeft (ter vergelijking: voor een goede kriek is 5 kg krieken per 20 liter meer dan voldoende)
- vlierbessen bevatten een giftige stof, sambunigrine. Niet alle mensen zijn er gevoelig voor maar het kan voor sommige mensen giftig zijn. Je kan de sambunigrine makkelijk uit de vlierbessen verwijderen door ze eerst fijn te stampen en ze dan te koken. Ik heb in een vorig leven veel fruitwijn gemaakt waaronder een smakelijke vlierbessenwijn...

Koen S

Ik denk dat vlierbessen heel goed combineren met porter. Weet niet hoe ik op dit idee kom, het is meer een gevoel dat die smaken goed samengaan. Dan wel de ibus niet te hoog zetten.

Jacques

Citaat van: Edolem op 12-08-2017  16:38 uHoi,

Heeft er al eens iemand geprobeerd met vlierbessen? In de nagisting of zo?

Al de zoekfunctie gebruikt?

Dees Dubbel

Vlierbloesem in bier is heel fijn en gaat naadloos over in de hopsmaak.
Aan vlierbessen daarentegen in bier heb ik geen bijzonder smakelijke herinneringen. Ik denk dat je inderdaad maar heel weinig moet gebruiken, m.i. passen krieken of veenbessen beter. Er bestaat een rood Bretoens bier http://brasserie-lancelot.bzh/nos-bieres/bieres/bonnets-rouges/. Eén keer geproefd en ik herinner me de smaak als gisteren, brrr.  Deze brouwerij heeft ook een tarwebier, "blanche hermine", wat wel top is. Gelukkig voor de werkgelegenheid in Hoegaarden volkomen onbekend in de rest van Frankrijk.
Voor mij zijn vlierbessen ideaal voor vierconfituur en vliersiroop, beide verhogen de weerstand tegen griep en verkoudheid in de winter. De gustibus et coloribus ...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.