Van gekochte lambik geuze maken

Gestart door Aphext, 12-08-2017 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aphext

Beste medeleden,
Ik heb zonet 15 liter jonge lambik (minder dan 5 maanden oud) De Troch gekocht en jonge lambik Lindemans.
Mijn vragen zijn:
Als ik deze 2 jonge lambikken meng en afsluit op fles, begint er dan een hergisting?
Kan ik ook gewoon 1 lambik in flesje doen en laten hergisten?
Na afvullen op fles dien ik de flesjes voor goede hergisting in warme ruimte te zetten: hoelang en hoe warm?
Wanneer heb ik dan geuze, na hoeveel tijd dus?

Ik weet dat ik dan 'wettelijk' geen oude geuze heb want dan moet ik jonge lambik 60%, 1jaar oude lambik 30% procent en oude lambik 10% mengen en laten hergisten.

Nog een vraag: kan ik deze lambik (die nu in plastic vat zit) in een houten vat kappen en drie jaar laten liggen om oude lambik te krijgen? Kan dit in éénder welk houten vaatje? Houetn vaatje staat dan niet in pajottenland

Dees Dubbel

Kan niet zomaar op al je vragen antwoorden, maar wel op je laatste.

"In de jaren vijftig van de vorige eeuw bewees Van Honsebrouck dat je ook lambiekbieren – geuze, kriek – kunt brouwen op honderd kilometer van Brussel, de traditionele bakermat van de lambiek." lees ik op www.vanhonsebrouck.be/nl/alle-bieren/ ... Dus die wilde gisten vind je overal, niet alleen aan de Senne, zelfs bijv. in Italië of Spanje, echt overal.
Ze voegen geen (reinkultuur) gist toe, maar ze gebruiken wel altijd dezelfde houten vaten; Hout is poreus en dus zitten de gewenste "wilde" gisten en bacteriën er al in. Aangezien je al lambiek hebt, zal die m.i. in glazen flessen met kurk ook een normale smaakevolutie tonen. Afhankelijk van welk houten vat je zou nemen, nieuw of oud, gueuzevat of wijnvat, enz., zal je andere smaken binnenbrengen, gewenste of andere.

Ik heb helemaal geen ervaring met lambiek mengen. SG meten en als die beide zeer laag zijn, zou ik een beetje suiker toevoegen. Wilde gisting kan gemakkelijk stilvallen, wat je dan doet weet ik niet. Misschien zitten er hier wel bollebozen? Ik zit hier ook maar om te leren.

Adbrouwt

Ik verwacht dat er nog wel hergisting gaat optreden want het zijn inderdaad nog jonge lambieken. Mocht het niet lukken dan heb je een platte lambiek wat opzich ook prima te drinken is maar alleen wat minder presenteert. Ik zou het gewoon lekker op de fles doen en kijken wat eruit komt.

BartC

Oude Geueze is een blend van jonge (waar nog restsuikers inzitten) en oude (uitvergiste) lambik. Als je enkel jonge lambik gaat blenden en bottelen, zou je wel eens een fameuze gusher kunnen krijgen. Alvast zeker geen extra bottelsuiker toevoegen. Eventueel kan je wel een zakje Wyeast Brettanomyces Bruxellienses toevoegen om zeker te zijn dat er genoeg gist aanwezig is. De hergisting op fles kan trouwens een hele tijd in beslag nemen. Je zal dus ook geduld moeten hebben.


grt
Bart

toon van den broek

Hallo,

De lambiek die je bij Lindemans kan kopen is doorgaans plm 15 maand oud dus die zal niet heel snel weer tot gisting komen.
Die van 5 maand van De Troch wel, dus die zou ik i.i.g. minimaal 20% bijmengen om zodoende meer aktieve gisten te hebben.
Het is altijd heel moeilijk om te bepalen of je lambiek voldoende gaat satureren.
Inderdaad is de 'regel' om 1, 2  en 3 to 4 jarige lambiek te gebruiken, maar de verhoudingen liggen voor elke brouwer/steker verschillend. En je hoeft niets 'wettelijk' te doen want het is neem ik aan voor jezelf?
Met twee verschillende lambikken geuze maken gebeurt eigenlijk niet zo vaak. Lindemans doet het vermoed ik wel maar dat proef je ook omdat hun geuze niet heel complex is (is niet verplicht natuurlijk, ook simpelere geuze kan aantrekkelijk zijn).

Groetjes, Toon van den Broek/ Br. Vandenbroek

P3SM

Ik zou eens beginnen met het meten van de SG van beide lambiekken. Een beetje lambiek daalt uiteindelijk makkelijk tot onder de 1.010. Dus aan de hand van het huidige SG kun je bepalen hoever deze nog gaat doorgisten en hoeveel CO2 dat oplevert!

Suiker bijkiepen, mengen en bottelen zou ik niet zomaar doen voordat je gemeten en gerekend hebt!  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.