Wort als suiker oplossing tijdens bottelen: hoe te berekenen?

Gestart door Edwin brouwt, 12-08-2017 09:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Ik heb een bier gebrouwen een heb er (waarschijnlijk) van een speciaal mout niet genoeg in gedaan: ik proef er nog. weinig van.

Nu bedacht ik me: als ik nou over een week of drie (als ik moet bottelen) en wort maak van 100% van die speciaal mout en ik kook dat in, dan heb ik eigenlijk een suikeroplossing gemaakt.

Ik las dat men meestal voor een suiker oplossing 1 deel suiker en twee delen water neemt.

Als ik 5 liter bier heb en ik zou 7 gram suiker per liter willen toevoegen (dus 35 gram suiker en 70 gram water), hoe krijg ik een wort van 70 graan waarvan ik weet dat daar 35 gram suiker in zit?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet
Edwin


Brouwers

Het is nog maar de vraag of je uberhaupt wort kan maken van die speciaalmout. Meeste speciaalmouten bevatten weinig tot geen enzymen, tenzij je enzymen uit een potje toevoegt of uit basismout zul je op een laag rendement uitkomen.
Daarnaast is het maar de vraag of je uberhaupt genoeg smaak krijgt met de hoeveelheid mout die je gebruikt. Je hebt 35 gr nodig. Even vanuit gaan dat je een normaal rendement (75%)haalt en dat er meer dan genoeg zetmeel in de mout zit (75%) dan heb je 35/(0.75*0.75) = 62 gr van die mout nodig. Hoeveel en welke specialmout heb je gebruikt in het bier?

Edwin brouwt


William

Ah, je wilt turf/rook karakter krijgen. Volgens mij word dat uitgedrukt in ppm fenolen, voor jouw mout ongeveer 15 ppm. Dat is aan de lage kant. IK heb een keer een peated-mout gebruikt van 100 ppm met 10% in de stort. Daar kwam de turfsmaak net een beetje boven het bier uit. Ik denk dat het moeilijk wordt om dat in een bottelmoutextract te vatten.

Misschien kun je beter 5 ml peated whiskey per flesje bij het bottelen toevoegen.

Brouwers

Citaat van: FREDwin op 12-08-2017  21:41 uHet is deze

http://www.castlemalting.com/CastleMaltingMaltSpecification.asp?Command=QualityParameters2&SpecificationID=114&CropYear=2016&Language=Dutch

Als beginnend brouwer kan ik nog weinig met de specs, maar volgens mij met bruikbare enzymen toch?
Meeste gerookte mouten zijn gewoon basismouten alleen dan gedroogd met rook ipv warme lucht, dus er zitten genoeg enzymen in. Je kan dus een bier maken met 100% peated mout.
Of het lekker is een tweede, maar heb begrepen dat Oscar dit ooit gedaan heeft.

Verder ben ik het met William eens. 60 gram gaat waarschijnlijk niet zoveel doen.

Edwin brouwt

Em omdat ik toch nu alles op tafel gooi.  ;) : het is voor een wedstrijd van mijn bierclub: die whiskymout moet er in en moet je kunnen proeven. Ze hadden een maximale storting  opgegeven van 5 procent (heb ik gedaan) maar daar proef ik nu nog niets van (net overgeheveld in de mandfles na de hoofdvergisting).

Vandaar dat ik dit idee kreeg...

Ik begreep ook dat deze whiskymout echt iets anders is dan rookmout, die je wel 100% storting mag hebben.

William

Ze hadden dan toch maar beter een 100 ppm whiskey mout kunnen kiezen als de beperking 5% van deze mout is. Rook je ook niets in de gistkast tijdens de vergisting.

Nou ja, als iedereen zich aan deze beperking houdt (5%) is er nog kans om te winnen maar dan wel met een pils als basis anders komt ie er niet bovenuit.

Rare lui die Bierkaaiers ;D

Edwin brouwt

Haha, pas op he, we hebben een paar prijswinnaars in onze club  ;) daar hoor ik dan (nog) niet bij met dit bier...

Inderdaad 0 rook tijdens de vergisting...

(De temperatuur geregelde gistkast is bijna klaar, en mijn beoogde American brown ale heeft een nogal hoog banaantjes gehalte rook ik zojuist. Dus een prijswinnaar zal het niet worden  :-\. )

Brouwers

Citaat van: FREDwin op 12-08-2017  23:34 uEm omdat ik toch nu alles op tafel gooi.  ;) : het is voor een wedstrijd van mijn bier club: die whisky mout moet er in en moet je kunnen proeven. Ze hadden een maximale storting  opgegeven van 5 procent (heb ik gedaan) maar daar proef ik nu nog niets van (net overgeheveld in de mandfles na de hoofdvergisting).
Ok haha, vraag me dan wel af of de mout als "bottelsuiker" te gebruiken je niet de regels overtreed. Je voegt namelijk iets van 3-4% extra toe.

Edwin brouwt

De 5 procent storting was volgens mij een advies, geen regel.

Dus ik ga het gewoon proberen met een deel van mijn brouwsel!


Robin K

Citaat van: William op 12-08-2017  23:41 u100 ppm whiskey mout
Waar is deze mout te krijgen William?

William

Citaat van: Robin K op 13-08-2017  10:45 uWaar is deze mout te krijgen William?

Ik had deze van een bevriende hobbybrouwer gekregen. Er stond geen label op. Ik zal het nog eens navragen.

Knobby

Citaat van: Robin K op 13-08-2017  10:45 uWaar is deze mout te krijgen William?
Het hoogste wat ik tot nu toe ben tegen gekomen is 30-45 ppm voor Castle malting chateau whisky

William

Citaat van: William op 13-08-2017  11:38 uIk had deze van een bevriende hobbybrouwer gekregen. Er stond geen label op. Ik zal het nog eens navragen.

Het was een heavy peated mout (50 ppm) toendertijd bij vdKooij gekocht. Ik zie deze niet meer in hun lijst staan.

Bairds lijkt deze mouten te produceren.

Die van 100 ppm lijken door bepaalde whiskeyproducenten zelf te worden gemaakt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.