Rijping Arsegan bieren

Gestart door TechnoTorpedo, 10-08-2017 15:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TechnoTorpedo

Hi allemaal,

Ik brouw al enige tijd met Arsegan Bierkits.
Echter smaakt het bier vaak het zelfde: Behoorlijk hoppig, veel koolzuur en altijd een oranje/bruine gloed.

Nu is mijn vraag:

-Wat is bij jullie de gem. tijd van hoofdgisting
-Wat is bij jullie de gem. tijd van na gisting op de fles

Met andere woorden, hoelang geven jullie je biertje de tijd om zich te bewijzen? :proost:

Mvg, Jasper!

tdp

Citaat van: TechnoTorpedo op 10-08-2017  15:19 uHi allemaal,

Ik brouw al enige tijd met Arsegan Bierkits.
Echter smaakt het bier vaak het zelfde: Behoorlijk hoppig, veel koolzuur en altijd een oranje/bruine gloed.

Nu is mijn vraag:

-Wat is bij jullie de gem. tijd van hoofdgisting
-Wat is bij jullie de gem. tijd van na gisting op de fles

Met andere woorden, hoelang geven jullie je biertje de tijd om zich te bewijzen? :proost:

Mvg, Jasper!

Die bierkits ken ik niet, maar goed:
Gemiddelde tijd van hoofdgisting: tot het uitvergist is, tussen een week en een maand, afhankelijk van het bier
Gemiddelde tijd van hergisting op fles: tot het op dronk is, tussen een 2 tot 3 weken tot 2 tot 3 maand, afhankelijk van het bier


thezewery

Ik proef nu (2 weken fles) een wereld van verschil met 1 week geleden! (de tripel)

TjerkPieter

Ik heb inmiddels tweemaal met een bierkit van arsegan gewerkt

Grand Cru van arsegan was binnen 8 dagen uitgegist en vervolgens heb ik heb 4 weken laten staan, deze was nog niet helemaal op smaak , dus na 4 weken weer geproefd en toen was hij goed.

Weizen van arsegan was binnen 7 dagen uitgegist en vervolgens heb ik deze 3 weken laten staan en was toen bijna op smaak. Dus na 4 weken is hij klaar.

TechnoTorpedo

Citaat van: TjerkPieter op 10-08-2017  18:16 uIk heb inmiddels tweemaal met een bierkit van arsegan gewerkt

Grand Cru van arsegan was binnen 8 dagen uitgegist en vervolgens heb ik heb 4 weken laten staan, deze was nog niet helemaal op smaak , dus na 4 weken weer geproefd en toen was hij goed.

Weizen van arsegan was binnen 7 dagen uitgegist en vervolgens heb ik deze 3 weken laten staan en was toen bijna op smaak. Dus na 4 weken is hij klaar.

Nice, was het bij jou ook vrij amber van kleur, een vrij bittere smaak, een hoog alchole % en veel schuim?

Ik merk dat mijn biertjes altijd veel schuim hebben. Wat kan daar de beste reden voor zijn? Kan er een causaal verband zijn met de hoeveelheid koolzuur die er in de fles zit?
Ik voeg bij de gisting op de fles minder dan 7 gram per liter toe. (80 gram op 16 a 18 liter)

Wim67

Deze blikbrouwsels waar je het denk ik over hebt (moutextract) smaken veelal hetzelfde . Ik heb er een paar gemaakt en sommige waren naar mijn mening echt niet te drinken. En hebben een rare bijsmaak en veel koolzuur( ook met rond de 6 gr per ltr)
Ik denk dat de gist die erbij zit veel uitmaakt en ga ook het laatste blik wat ik heb eens met een andere gist maken.
Ik vergist trouwens wel gecontroleerd dus met een gistkast op een vaste temperatuur.

TechnoTorpedo

Bedankt voor de tips,

Ik merk ook dat ze veelal hetzelfde smaken.
En vooral ook heel hoppig zijn?

Ik ga nu de Mangrove Jack's American Pale Ale Partial Mash Kit 23 proberen.
iemand hier ervaring mee?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.