Wyeast 5112 voor een "spontane vergisting"

Gestart door Dees Dubbel, 09-08-2017 18:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dees Dubbel

Net Wyeast 5112 gekocht. Dus geen spontane gisting.

De uitleg van Brouwland:
...
Deze gist wordt over het algemeen samen gebruikt met andere wilde gisten (*), melkzuurbacteriën (**) en Saccharomyces Cerevisiae.
...
Heeft normaal gezien 3 tot 6 maanden(***) veroudering nodig om de smaak volledig te kunnen ontwikkelen. Middelmatige uitvlokking. ...

(*) Spijtig genoeg verkoopt Brouwland de andere wilde gisten (Brettanomyces van White Labs) niet meer.
(**) gewoon aanzuren met melkzuur moet ook lukken.
(***) 6 maand is niet zo erg toch en 3 maand zou heel goed zijn.

Dit is nu het voordeel van reingist, je weet minstens wat je niet kan verwachten en je kan je experiment 1 op 1 herhalen. Zelfs de zogenaamde wilde gisting is mijn inziens niet zomaar spontaan; de brouwer doet wel degelijk "iets" en gaat heus niet staan/liggen/zitten wachten tot toevallig de juiste bacterie en gistcel in het open vat wort valt. Er zijn oneindig meer wilde gisten en bacteriën met een afschuwelijke smaak en geur dan omgekeerd.

Knobby

Citaat van: Dees Dubbel op 09-08-2017  18:09 uNet Wyeast 5112 gekocht. Dus geen spontane gisting.

De uitleg van Brouwland:
...
Deze gist wordt over het algemeen samen gebruikt met andere wilde gisten (*), melkzuurbacteriën (**) en Saccharomyces Cerevisiae.
...
Heeft normaal gezien 3 tot 6 maanden(***) veroudering nodig om de smaak volledig te kunnen ontwikkelen. Middelmatige uitvlokking. ...

(*) Spijtig genoeg verkoopt Brouwland de andere wilde gisten (Brettanomyces van White Labs) niet meer.
(**) gewoon aanzuren met melkzuur moet ook lukken.
(***) 6 maand is niet zo erg toch en 3 maand zou heel goed zijn.

Dit is nu het voordeel van reingist, je weet minstens wat je niet kan verwachten en je kan je experiment 1 op 1 herhalen. Zelfs de zogenaamde wilde gisting is mijn inziens niet zomaar spontaan; de brouwer doet wel degelijk "iets" en gaat heus niet staan/liggen/zitten wachten tot toevallig de juiste bacterie en gistcel in het open vat wort valt. Er zijn oneindig meer wilde gisten en bacteriën met een afschuwelijke smaak en geur dan omgekeerd.
In de houten structuur boven de koelschepen van vele 'spontaan'vergiste bieren wemelt het van de juiste gist. Concentraties van vele orden van grootte hoger dan buiten. In feite is het helemaal geen spontane gisting meer maar een andere 'hands off' manier van gist enten en bewaren.

Jacques

We leven in het internettijdperk. De tijd dat alleen lokaal je spullen kunt kopen is voorbij. Uit de hele wereld kun je spullen naar jou thuis sturen, daar hoef je je huis niet voor uit. Het enige nadeel is dat je verzendkosten moet betalen.

Zie bijvoorbeeld https://www.morebeer.com/category/Wyeast-liquid-lambic-yeast.html
Een prima leverancier. Twee jaar geleden heb ik in California een bezoekje gebracht. Het was grappig te zien dat ik daar in het systeem zat omdat ik er diverse keren spullen besteld heb.

Dees Dubbel

Bedankt, maar het zou handiger zijn als het korter onderweg is, ben er een beetje bang van.

White labs zit ook in Denemarken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.