Evaluatie saison gisten

Gestart door Adrie, 09-08-2017 14:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciesvandekwis

Mooie studie. Mijn laatste saison met Dupont opkweek (Rye voor de Braai) had een wrange bitterheid. Ik dacht eerst aan iets te fijn geschrote roggemout, maar nu ik bovenstaande lees, zou dit inderdaad wel eens aan de gist kunnen liggen.

Saison is overigens een ideaal bier om in de zomer te brouwen, met de hogere temperatuurstolerantie. Zeker voor mensen die geen gistkast hebben, kan je volgens mij de gist gewoon zijn gang laten gaan. Volgens mij heeft Ronnie dit nog gedaan met best wel lekker resultaat zonder te veel bijsmaken.

Knobby

Citaat van: Brouwers op 11-08-2017  09:42 uIk lees op de Amerikaanse fora dat genoeg voeding en meer zuurstof (2x zoveel) toevoegen zorgen voor een vlotte vergisting. Verder wordt er ook gezegd dat vergisten zonder tegendruk (geen waterslot) ook zou helpen. Ik heb zelf geen ervaring, maar heb nog 3724 liggen om een saison mee te maken, ben er helaas nog niet aan toe gekomen. Ik ga sowieso testen of zonder waterslot zorgt voor een vlottere vergisting.
Die paar cm druk van dat waterslot heeft minder invloed dan een hoog drukgebied boven Nederland!
Extra gistvoeding en zuurstof zorgt voor meer delingen aan de start van de vergisting, dus zou inderdaad best kunnen helpen. Meer gisten enten zou op dezelfde manier moeten werken.

toon van den broek

Hallo biervienden,
Ja erg goed stukje van Adri. Zeer informatief.
Heb zelf aardig wat ervaring met de diverse vloeibare saisongisten want het is bijna de enige gist die ik voor mijn niet zure bieren gebruik.
Jaren opgekweekt uit het flesje, toen enkele jaren W3724 en soms W3711 gebruikt en nu het laatste jaar de WLP565 en WLP566.
Voor mijn gevoel komen W3724 en WLP565 overeen, net als W3711 en WLP566.
Het verbaast me inderdaad dat ik toen ik uit de fles opkweekte  eigenlijk nooit trage gistingen had. IK verweet mezelf bij de trage vergistingen eerst altijd een onvoldoende grote starter, maar dat bleek later niet het geval te zijn.
De flesopkweek komt sterk overeen met W3724 en WLP565: mooie complexe en verassende bieren terwijl dat bij de makkelijkere gisten W3711/WLP566 vaak tegenvalt: deze bieren zijn altijd wat 'te gewoon' zelfs wat saai.
Ik ga weer eens een poosje opkweken uit fles van Dupont of ook eigen flesjes. Ben benieuwd of de vergisting dan wel vlot doorzet.
Ik heb ook menggisten overwogen (bv W3724 mengen met California WLP001) maar toch nog niet gedaan.
Ik weet van iemand die ik ken van Dupont dat ze de temperatuur erg hoog op laten lopen ( boven 30gr), dus dat is ook een optie. Overigens vind ik langzame vergistingen/ bieren die goed de tijd gehad hebben doorgaans veel beter van smaak dan heel snel vergiste bieren.
Doorgaans is de smaak pas optimaal na 4-6 maanden want dan komt het kruidige pas echt mooi door.
Blijft dus een uitzonderlijke gist waar veel uitdaging inzit, maar lastig.

Groetjes, Toon   

seed7

De Dupont gist bestaat uit meerdere stammen, als ik het me goed herinner heeft Whitelabs ze allemaal geisoleert in collectie. Alles behalve de 566 en de 590 dacht ik, maar pin me er niet op vast.
De 3724 samen met de gist uit de fles werkt voor mij prima.

Ingo

Brouwers

Citaat van: Knobby op 11-08-2017  10:31 uDie paar cm druk van dat waterslot heeft minder invloed dan een hoog drukgebied boven Nederland!
Ben het er mee eens dat de druk variatie met en zonder waterslot waarschijnlijk weinig effect hebben. Maar zonder waterslot vergisten zorgt wel ervoor dat er tijdens de vergisting wat zuurstof bij hij gistende bier kan komen. Dus waarschijnlijk zit het niet eens in de tegendruk, maar dit is in ieder geval wel wat die Amerikanen roepen. Ik dit het proberen in ieder geval waard.  In het ergste geval heb ik 20 liter mislukt bier.

Henielma

Mooi overzicht Adrie en herkenbaar. Het stokken van de Belgium Saison van Wyeast en de goede resultaten met Dupont opkweek komen goed overeen met mijn beeld. Verder vind ik de Belle saison een heel herkenbaar zoetig smaakje hebben die mij niet bevalt.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 11-08-2017  09:42 uVerder wordt er ook gezegd dat vergisten zonder tegendruk (geen waterslot) ook zou helpen. Ik heb zelf geen ervaring, maar heb nog 3724 liggen om een saison mee te maken, ben er helaas nog niet aan toe gekomen. Ik ga sowieso testen of zonder waterslot zorgt voor een vlottere vergisting.

Eens kijken... De hoogte van de waterkolom in een waterslot is bij een gebruikelijk waterslot maximaal 5 cm. Die invloed lijkt mij verwaarloosbaar. Je hebt een waterkolom nodig van 10 meter voor 1 bar. De invloed van de luchtdruk is groter...
[edit] Ik zie dat dit al eerder is opgemerkt. [/edit]

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat wat meer zuurstof bij het bier kan komen wanneer je geen waterslot gebruikt. Aan het begin van de vergisting is dat gunstig voor de vermeerdering van de gist. In een later stadium niet omdat het voor oxidatie van het bier kan zorgen. Naast het voorkomen van infecties is dit de functie van het waterslot.

DLB

Afgelopen weekend de Belle Saison van Lallemand gebruikt. Ongeveer 36 uur later staat het waterslot stil, maar ligt er wel een flinke schuimkraag op het jongbier.

Ik moet de SG nog meten, maar komt het iemand bekend voor dat deze gist zo snel zijn hoofdvergisting afhandelt?

Jacques

Citaat van: DLB op 15-08-2017  07:31 uAfgelopen weekend de Belle Saison van Lallemand gebruikt. Ongeveer 36 uur later staat het waterslot stil, maar ligt er wel een flinke schuimkraag op het jongbier.

Ik moet de SG nog meten, maar komt het iemand bekend voor dat deze gist zo snel zijn hoofdvergisting afhandelt?

De snelheid van de vergisting is vooral afhankelijk van de hoeveelheid gist dat geënt is en de temperatuur van de vergisting.
Verder kun je alleen iets zeggen over de vergisting als je gemeten hebt.

PDGRRR

Met die WLP590 (French Saison) zat ik in 10 dagen van 1.056 op 1.005. Een kleine smaaktest leert wel dat deze gist een wat zure (of zerpe/rinse?  ;)) smaak geeft, in tegenstelling tot de wat meer "aardse" smaak die de saisons van Dupont hebben. Dryhop zit er nu ook een paar dagen in en zaterdag gaat 't in de fles.

Mogelijk dat ik deze gist nog eens ga gebruiken voor een tweede vergisting na de hoofdvergisting bij een volgende saison waarvan ik het wort splits in 2 batches.

Koen S

Citaat van: PDGRRR op 16-08-2017  21:24 uMet die WLP590 (French Saison) zat ik in 10 dagen van 1.056 op 1.005. Een kleine smaaktest leert wel dat deze gist een wat zure (of zerpe/rinse?  ;)) smaak geeft, in tegenstelling tot de wat meer "aardse" smaak die de saisons van Dupont hebben. Dryhop zit er nu ook een paar dagen in en zaterdag gaat 't in de fles.

Mogelijk dat ik deze gist nog eens ga gebruiken voor een tweede vergisting na de hoofdvergisting bij een volgende saison waarvan ik het wort splits in 2 batches.
:duimop:

hans_nwk

Citaat van: ciesvandekwis op 11-08-2017  09:47 uMooie studie. Mijn laatste saison met Dupont opkweek (Rye voor de Braai) had een wrange bitterheid. Ik dacht eerst aan iets te fijn geschrote roggemout, maar nu ik bovenstaande lees, zou dit inderdaad wel eens aan de gist kunnen liggen.
Cies ik heb jouw saison volgens jouw recept nagebrouwen en afgelopen weekend nog een van gedronken en die smaakte uitstekend. Deze was ook met Dupont opkweek gebrouwen.

Bij een vorige saison heb ik de gistkoek daarna gebruikt voor een zware saison. Deze was niet te drinken, wrang, bitter en veel hogere alcoholen.

Waar dat verschil vanadaan kwam kan ik niet verklaren.

De beide saisons van eerste generatie opkweek smaakten heel goed!

Groet,
Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.