Evaluatie saison gisten

Gestart door Adrie, 09-08-2017 14:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciesvandekwis

Mooie studie. Mijn laatste saison met Dupont opkweek (Rye voor de Braai) had een wrange bitterheid. Ik dacht eerst aan iets te fijn geschrote roggemout, maar nu ik bovenstaande lees, zou dit inderdaad wel eens aan de gist kunnen liggen.

Saison is overigens een ideaal bier om in de zomer te brouwen, met de hogere temperatuurstolerantie. Zeker voor mensen die geen gistkast hebben, kan je volgens mij de gist gewoon zijn gang laten gaan. Volgens mij heeft Ronnie dit nog gedaan met best wel lekker resultaat zonder te veel bijsmaken.

Knobby

Citaat van: Brouwers op 11-08-2017  09:42 uIk lees op de Amerikaanse fora dat genoeg voeding en meer zuurstof (2x zoveel) toevoegen zorgen voor een vlotte vergisting. Verder wordt er ook gezegd dat vergisten zonder tegendruk (geen waterslot) ook zou helpen. Ik heb zelf geen ervaring, maar heb nog 3724 liggen om een saison mee te maken, ben er helaas nog niet aan toe gekomen. Ik ga sowieso testen of zonder waterslot zorgt voor een vlottere vergisting.
Die paar cm druk van dat waterslot heeft minder invloed dan een hoog drukgebied boven Nederland!
Extra gistvoeding en zuurstof zorgt voor meer delingen aan de start van de vergisting, dus zou inderdaad best kunnen helpen. Meer gisten enten zou op dezelfde manier moeten werken.

toon van den broek

Hallo biervienden,
Ja erg goed stukje van Adri. Zeer informatief.
Heb zelf aardig wat ervaring met de diverse vloeibare saisongisten want het is bijna de enige gist die ik voor mijn niet zure bieren gebruik.
Jaren opgekweekt uit het flesje, toen enkele jaren W3724 en soms W3711 gebruikt en nu het laatste jaar de WLP565 en WLP566.
Voor mijn gevoel komen W3724 en WLP565 overeen, net als W3711 en WLP566.