Evaluatie saison gisten

Gestart door Adrie, 09-08-2017 14:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Een van mijn favoriete bierstijlen is Saison en ik heb er dan ook al heel wat in diverse variaties gebrouwen. Hierbij heb ik 5 verschil gisten gebruikt en uiteraard heb ik daar een mening over.  ::)  HIER mijn bevindingen.

EBC

Citaat van: Adrie op 09-08-2017  14:41 uEen van mijn favoriete bierstijlen is Saison en ik heb er dan ook al heel wat in diverse variaties gebrouwen. Hierbij heb ik 5 verschil gisten gebruikt en uiteraard heb ik daar een mening over.  ::)  HIER mijn bevindingen.

Leuk Adrie!

Mijn ervaring met Belle Saison is steevast een vergistingsgraad van 99 tot 102 %.

En binnenkort komt ook Fermentis met een Saisongist. Ik ben benieuwd hoe die gaat smaken.

Koen S

Citaat van: Adrie op 09-08-2017  14:41 uEen van mijn favoriete bierstijlen is Saison en ik heb er dan ook al heel wat in diverse variaties gebrouwen. Hierbij heb ik 5 verschil gisten gebruikt en uiteraard heb ik daar een mening over.  ::)  HIER mijn bevindingen.

Mooie studie! Ik heb zelf alleen nog maar met de Belle Saison gewerkt (6 brouwsels) en opkweek Dupont (3 brouwsels). Ik vond de verschillen niet zo groot, maar misschien lag dat aan de vergistingstemperaturen...

Johnny Stardust

Citaat van: Adrie op 09-08-2017  14:41 uEen van mijn favoriete bierstijlen is Saison en ik heb er dan ook al heel wat in diverse variaties gebrouwen. Hierbij heb ik 5 verschil gisten gebruikt en uiteraard heb ik daar een mening over.  ::)  HIER mijn bevindingen.

Hoi Adrie, een mooi onderzoek met mooie inzichten. Zelf heb ik ook hele goede ervaringen met de Dupont-opkweek. De Belle Saison vind ik ook een fijn gistje. Verder heb ik recent gebrouwen met de WLP566, ik moet zeggen tot op heden (zit nu bijna een week in de fles) ook een prima gistje. Heb jij geen WLP ervaringen?

Adrie

Citaat van: Johnny Stardust op 09-08-2017  15:52 u... Heb jij geen WLP ervaringen?

Nee, tot op heden niet.

Knobby

Leuke samenvatting. Ik heb niet zo lang geleden mijn eerste saison gebrouwen, een variatie op jouw saison cheval met de m29. Ik ben er erg over te spreken. De koudhop aromas zitten er nog duidelijk in, maar misschien wrl iets minder dan je zou verwachten van de dosering. Hoe dan ook vind ik hem lekkerder dan 75% van de commerciële varianten die ik geproefd heb, dus zeker geslaagd! Zelf ben ik niet zo'n fan van de dupont, maar ik ga nog eens een split batch doen om te zien of dat aan de gist ligt of niet.

Koen S

Ik ben gek op de Saison van Dupont, maar met opkweek van hun gist blijf ik toch altijd heel ver weg van die typische Dupont-smaak. Ik heb al enkele heel lekkere saisons gemaakt, de laatste met pils-, tarwe-,roggemout en volspeltmeel en Amerikaanse hoppen. Dat was met de Belle Saison, mijn beste saison tot nu toe.

Dund

Ik gebruik de m29 altijd als basis in fruitbieren. Echt een topgist. Zoals adrie al aangaf gist deze ver uit en onderdrukt het de hopsmaak.

Persoonlijk vind ik dit een hele goede gist waarmee je in combinatie met fruit in de buurt van een echte kriek kan komen. Ook heel lekker in combinatie met frambozen.

Mthijs

Wat bijzonder dat Adrie's ervaring met de M29 is dat het 'hop lijkt op te vreten'. Die ervaring heb ik namelijk niet. Het is een favoriete gist van mij, heb er eens per ongeluk een IPA mee vergist (foutje) maar dat werd een heerlijk bier met zeker de nodige hopsmaken en aroma's.
Recent ook nog een sterke saison met de M29 gebrouwen, die staat nu 3 weken op fles en deze is ook gekoudhopt (met nog tips van Adrie). Zeer benieuwd hoe die wordt, vorige week flesje geproefd en was erg veelbelovend, maar nog erg jong.

Moet er wel bijzeggen dat ik 1 zakje M29 ongeveer 3/4 jaar geleden heb gebruikt, sindsdien herbruik ik de gistslurrie hiervan, ben nu met de 4e of 5e generatie bezig.

Knobby

Citaat van: Mthijs op 09-08-2017  17:45 uRecent ook nog een sterke saison met de M29 gebrouwen, die staat nu 3 weken op fles en deze is ook gekoudhopt (met nog tips van Adrie). Zeer benieuwd hoe die wordt, vorige week flesje geproefd en was erg veelbelovend, maar nog erg jong.
Hoe lang hoort deze te staan voordat hij op dronk is?

HermanH

Citaat van: Koen S op 09-08-2017  16:47 uIk ben gek op de Saison van Dupont, maar met opkweek van hun gist blijf ik toch altijd heel ver weg van die typische Dupont-smaak.
Die ervaring heb ik ook gehad met mijn Rogge Saison, gebotteld op 10/2/17, heb 2 flessen Saison Dupont van 75 cl opgekweekt en ik moet zeggen, niet het beoogde resultaat, de Saisonsmaak zit er niet 100% in. Heb op 4/8/17 nog eens gebrouwen met 2 brouwvrienden (hier ook aanwezig als Serge en Davy) en we hadden het er ook over, weinig terug te vinden van de Dupont. :-(
Misschien moeten we beginnen op bvb 25 graden, ik ben op 20 graden gestart en gestopt op 32 graden. Volgende keer maar eens de French Saison gebruiken, schijnt ook zeer OK te zijn...

Juindorper

Citaat van: Mthijs op 09-08-2017  17:45 uWat bijzonder dat Adrie's ervaring met de M29 is dat het 'hop lijkt op te vreten'. Die ervaring heb ik namelijk niet. Het is een favoriete gist van mij, heb er eens per ongeluk een IPA mee vergist (foutje) maar dat werd een heerlijk bier met zeker de nodige hopsmaken en aroma's.
Recent ook nog een sterke saison met de M29 gebrouwen, die staat nu 3 weken op fles en deze is ook gekoudhopt (met nog tips van Adrie). Zeer benieuwd hoe die wordt, vorige week flesje geproefd en was erg veelbelovend, maar nog erg jong.

Moet er wel bijzeggen dat ik 1 zakje M29 ongeveer 3/4 jaar geleden heb gebruikt, sindsdien herbruik ik de gistslurrie hiervan, ben nu met de 4e of 5e generatie bezig.
Volgens mijn ervaringen hangt het er een beetje van af welke hopsoorten je gebruikt.
Ik heb van het jaar twee Saisons gebrouwen met de M29. Beiden hadden ongeveer hetzelfde stamwortgehalte en bitterheid.
Het eerste brouwsel had een aangenaam bittertje waarbij het gistprofiel voor de meeste smaak zorgde.
Het tweede brouwsel heb ik gekoudhopt met Mandarina bavaria en Bramling cross. (in totaal 6 gram/liter). Het aroma viel inderdaad tegen maar met name de smaak van de Bramling cross is in dit bier nog al overheersend en drukt zelfs het gistprofiel naar de achtergrond. Dit bier komt ook een stuk bitterder over dan het andere.

Koen S

Citaat van: HermanH op 09-08-2017  17:58 uDie ervaring heb ik ook gehad met mijn Rogge Saison, gebotteld op 10/2/17, heb 2 flessen Saison Dupont van 75 cl opgekweekt en ik moet zeggen, niet het beoogde resultaat, de Saisonsmaak zit er niet 100% in. Heb op 4/8/17 nog eens gebrouwen met 2 brouwvrienden (hier ook aanwezig als Serge en Davy) en we hadden het er ook over, weinig terug te vinden van de Dupont. :-(
Misschien moeten we beginnen op bvb 25 graden, ik ben op 20 graden gestart en gestopt op 32 graden. Volgende keer maar eens de French Saison gebruiken, schijnt ook zeer OK te zijn...
Bij mij gestart op 23 en geëindigd op 30°C. Misschien toch ook eens de French Saison proberen.

hans_nwk

Bij mij gist de opkweek dupont niet erg ver door. Bij drie bieren tot nu toe (Start SG 1.042 - 1.060) eindigde hij rond de 1.006.

Bij belle saison en M29 wel rond de 1.000. Adrie rapporteert weer wel eind sg van .998. Ik vraag me af waar dat aan ligt.


Groet,
Hans

DLB

Mooi onderzoek en prima op tijd. Zaterdag wil ik een Saison gaan brouwen. Hopelijk kan ik nog aan een paar saisongisten komen. Batch opsplitsen en kijken wat er gebeurd.

HopSwiers

Leuke uiteenzetting! Ik heb ook al vaak de 3724 gebruikt en voelt aan als een wild paard onder controle te krijgen. Hoge temperaturen zijn nodig maar maken de smaak ook heel snel explosief.
Blij dat ik niet de enige ben die vind dat dit gewoon geen gemakkelijke gist is om mee te werken!

Jacques

Een mooie overzicht Adrie. Heel leerzaam voor veel hobbybrouwers. Komt overeen met mijn ervaringen.

seed7

3724, wie heeft deze eens geprobeerd met een 'gort droog' maischschema, eventueel een paar enzympjes uit een potje?

Ingo

HopSwiers

Citaat van: seed7 op 10-08-2017  18:51 u3724, wie heeft deze eens geprobeerd met een 'gort droog' maischschema, eventueel een paar enzympjes uit een potje?

Ingo

Ik gebruik hem altijd met een maischschema van 70 min op 65°C en uitmaischen op 78°C.

William

Citaat van: seed7 op 10-08-2017  18:51 u3724, wie heeft deze eens geprobeerd met een 'gort droog' maischschema, eventueel een paar enzympjes uit een potje?

Ingo

Tweemaal gemaischt met een limit-dextrinase rust (59/60°C gedurende 20 min en daarna 63/72 schema). De eerste keer trok deze gist in één keer door (geen stop bij 1030), de tweede keer een korte stop bij 1030.

Mijn gevoel bij deze gist is dat ie het de 2e keer beter doet als de 1e keer.

PDGRRR

Mooi onderzoek, Adrie. Toevallig heb ik een week terug een vrije interpretatie van een kloon van Dupont's "Avec les bons Voeux" gebrouwen, die staat nu te gisten met een zakje WLP590 "French Saison".

Koen S

Citaat van: PDGRRR op 10-08-2017  22:36 uMooi onderzoek, Adrie. Toevallig heb ik een week terug een vrije interpretatie van een kloon van Dupont's "Avec les bons Voeux" gebrouwen, die staat nu te gisten met een zakje WLP590 "French Saison".
Bons Voeux, een topbier. Hou ons op de hoogte van het resultaat!

PDGRRR

Citaat van: Koen S op 10-08-2017  22:44 uBons Voeux, een topbier. Hou ons op de hoogte van het resultaat!

Zal ik zeker doen. Ik vind het ook een topbier, heb het bíjna altijd op voorraad staan in mijn kelder. Vandaar dat ik het ook eens zelf wilde proberen te brouwen.

seed7

Citaat van: William op 10-08-2017  22:24 uMijn gevoel bij deze gist is dat ie het de 2e keer beter doet als de 1e keer.

"Dus" eens proberen vanuit een minimale hoeveelheid cellen opkweken, dan moet in de uiteindelijke starter het merendeel van de cellen in 'maltose modus" staan en hopelijk vlotter doorgaan?

Ingo (hoewel mijn voorkeur bij Saisons toch een gistmengsel blijft)

Brouwers

Citaat van: seed7 op 10-08-2017  18:51 u3724, wie heeft deze eens geprobeerd met een 'gort droog' maischschema, eventueel een paar enzympjes uit een potje?

Ingo

Ik lees op de Amerikaanse fora dat genoeg voeding en meer zuurstof (2x zoveel) toevoegen zorgen voor een vlotte vergisting. Verder wordt er ook gezegd dat vergisten zonder tegendruk (geen waterslot) ook zou helpen. Ik heb zelf geen ervaring, maar heb nog 3724 liggen om een saison mee te maken, ben er helaas nog niet aan toe gekomen. Ik ga sowieso testen of zonder waterslot zorgt voor een vlottere vergisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.