Even voorstellen: Sjoerd

Gestart door Sjoert, 09-08-2017 13:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoert

Hoi,

Ik ben Sjoerd, application engineer en knalgroen bierbrouwer... Ik ben 41 en ben me behoorlijk aan het inlezen in het brouwen van bier waarmee ik automatisch regelmatig op dit forum terechtkom. Het valt me vooral op dat de meningen over maischtemperaturen/gisttemperatuur/SG+hoeveelheid gist/maar vooral smaak/ nogal uiteen lopen. Lastig.
Mijn eerst gebrouwen bier was een kant en klaar tripelpakket en zeer goed te drinken, het viel me alleen op dat de schuimkraag nogal snel verdween..

Evengoed heb ik zojuist mijn eerste aanschaf gedaan voor mijn eerste recept, een sterke zoet/moutige blond/tripel a la Westmalle/Affligem/Sjoerd met alcoholpercentage rond 7-9%. Het materieel is vrij standaard (12l+21l brouwpan, SG-meter, 12l gistvat) en heb verder geen temperatuurregelaars en moet het gewoon doen met wokbrander en roerlepel. Ik heb recepten vergeleken en ben gekomen tot onderstaand resultaat, ik hoef geen kloon maar gewoon een origineel smakelijk sterk blond biertje.. commentaar? :P

Voor 12 liter:

- 2500 gr Pilsmout
- 500 gr Munchener
- 20 gr Styrian Goldings -75 min
- 23 gr Styrian Goldings - 60 min
- 10 gr Saaz                  - 10 min
- 2 gr Korianderzaad (versgemalen uit tuin) - 10 min
- 250 witte kandijsuiker - 10 min

- 8 gr witte kandijsuiker per liter bottelen

Maischen:
50 ºC - 15 min
60 ºC - 30 min
70 ºC - 30 min
78 ºC - 5 min

Kooktijd: 75 min

Wil graag bovengisting op kamertemperatuur (Lallemand Abbaye korrelgist) maar vind het nog lastig te bepalen (met of zonder MrMalty) hoeveel gist ik nu het beste kan gebruiken. Ik heb begrepen:

0,6 gr SG < 1060
1,2 gr SG > 1060?

Ik mis in dit schema de soepele overgang... 1059 scheelt niks met 1061 maar qua gist wel?
Verder commentaar op het recept, kloppen de verhoudingen?


Groeten
Sjoerd :)

Jacques

Met het recept is niet zo veel mis. Er zijn heel wat varianten op een tripel/zware blonde.
Zelf ben ik geen liefhebber van koriander in een tripel/zware blonde, maar dat is een kwestie van smaak.

In het maischschema kun je de pauze bij 50 ºC  weglaten.
In plaats van 60 ºC en 70 ºC kun je ook bijvoorbeeld 63-65 ºC en 73 ºC aanhouden.


Met mr Malty kun je vrij precies de benodigde hoeveelheid korrelgist bepalen. Je kunt elk SG invullen. Je zit dus niet vast aan de grens van 1060. Verder is ook de hoeveelheid wort dat je hebt gebrouwen van belang. Die kun je ook invullen.

Mr Malty berekent voor 12 liter met een begin SG van 1059 7 gram gist (is 0,6 zakje van Fermentis) en voor 12 liter met een begin SG van 1061 7 gram gist (is 0,6 zakje van Fermentis)...  :)
Zou je echter 15 liter wort hebben met een begin SG van 1080 dan heb je 12 gram (1 zakje van Fermentis) nodig.

Jules

Ik zou niet 12 liter brouwen. Je schrijft dat je gistvat 12 liter is. Hiermme heb je geen ruimte voor schuimvorming (die zeker op treedt) en zal je bier via het waterslot naar buiten komen. Een goed uitgangspunt is om in een vat max 2/3 van de maximale inhoud te vergisten om overlopen te voorkomen.

Veel plezier met brouwen!

Mvg J

Sjoert

Bedankt voor de reacties! :)

Ik kwam koriander ook tegen bij klonen van La Chouffe en Duvel (en toevallig is Duvel alltime favorite), misschien is 2 gram wat overdreven maar kan dat kleine beetje een toevoeging zijn. Geen idee wat dan de hoeveelheid zou moeten zijn, 1 gram is misschien ruim voldoende? Ik wilde ook een minimale hoeveelheid sinaasappelschillen en misschien nog wat zoethout toevoegen voor de subtiliteit, misschien 1 a 2 gram elk? Misschien wel in de plaats van koriander, ik vind de geur wat sterk en wrang en kan dan zeker overheersend zijn..

Waarom kan de eiwitrust worden overgeslagen? Ik mis een beetje diepgang in de antwoorden die ik vind..
Ik mis ook even de 63-65, waarom is dat 'beter' dan 60-62? Het optimum van de beta-amylase ligt toch tussen 60-62?
Hetzelfde voor de alfa-amylase ligt tussen 70-72?

2/3 van het gistvat had ik nog niet zo bekeken, zonde van de lege ruimte, dat zeker!
Misschien eerst eens met 10 liter proberen? Met een 5 liter gistvaatje is een vinger aan ruimte verschil genoeg  :weetniet:

Jacques

In de smaak van Duvel is geen koriander te bekennen. In La Chouffe wel.
Maar het is ook een kwestie van persoonlijke smaak.

De eiwitrust kun je achterwege laten omdat al vele jaren lang de mout veel verder afgebroken wordt in de mouterijen dan daarvoor.
De optimale temperaturen voor beta- en amylase is 63 ºC en 73 ºC.
Maar dat betekent niet dat je geen 60 - 70 ºC kunt aanhouden.
Het voordeel van op een hogere temperatuur dan 60 ºC inmaischen is dat de LOX-enzymen  geïnactiveerd worden. Deze enzymen kunnen zorgen voor de vorming van aldehyden waaruit later een verouderingssmaak kan ontstaan. Verder zorgt een iets hogere temperatuur ook dat de afbraak van zetmeel wat sneller gaat.

Overigens is de invloed van een maischschema maar beperkt. De gist die je gebruikt heeft een veel grotere invloed op de vergistingsgraad


Verder raad ik je aan om de zoekfunctie van dit forum te gebruiken. Heel veel antwoorden met de daarbij behorende toelichtingen zijn al aan de orde geweest. Ook is het handig de tags te gebruiken voor het terugvinden van informatie.

Sjoert

Vreemd, ik kom juist erg veel recepten tegen van Duvel met koriander waarvan gezegd wordt dat het erop lijkt, maar mij verbaast het ook eerlijk gezegd.
Anyways, ik zal je tips opvolgen en bedankt voor de hulp tot zover... dit weekend ga ik ervoor! :)

Sjoert

Biertje is verrukkelijk!
Perfecte tripel naar mijn smaak, wel iets teveel sinaasappel... Vandaag aan de slag met subtiele toevoeging van banaan en mango.

Flogiston

Welkom onder de brouwers Sjoerd! Je intro zorgt wel voor hoofdbrekens bij de moderators, want is dit nu "jezelf voorstellen" of een discussie over een recept?

Ben wel blij dat je bier is gelukt, ook al is het was frisser door de sinaasappel.  ^-^

Sjoert

Haha, kan ik me voorstellen!
Het was bedoeld ter afsluiting van het voorstelrondje: ik ben Sjoerd en heb een heerlijk biertje gebrouwen :D

Easywoods

Citaat van: Sjoert op 22-10-2017 &nbsp;13:36 uHaha, kan ik me voorstellen!
Het was bedoeld ter afsluiting van het voorstelrondje: ik ben Sjoerd en heb een heerlijk biertje gebrouwen :D
Haha, nou welkom op het forum Sjoerd en geniet van de voldoening van je heerlijke biertje  :proost: :duimop:

TeVeHa

Mijn schoonzoon heet Sjoerd met een 'D', wat is het nu bij jou? Is Sjoert met een 'T' je nickname of heeft de tekst onder je avatar ermee te maken? Ik moet toegeven 'korianderzaad vers gemalen uit tuin' heb ik nog niet veel gezien, succes
mvg

Sjoert

Het is met een 'd'... maar soms met 't' of 'dt'  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.