American Pale Ale

Gestart door Koen S, 09-08-2017 13:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen S

In september brouw ik een APA. Recept in bijlage. Graag wat feedback en tips. De hoppen heb ik nog liggen en wil ik dringend opgebruiken.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2017-06
Naam receptKazekein
Brouwdatum17-07-2017
BierstijlPale Ale (American)
Volume21,0 l
Begin SG1,048 SG
Eind SG1,009 SG
Schijnbare vergistingsgraad81,3%
Alcoholgehalte5,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)20 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)48 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lGedemineraliseerd water
1,70 gCaCl2
7,60 gCaSO4
0,50 mlMelkzuur
13,46 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
125 mg/l0 mg/l8 mg/l16 mg/l27 mg/l237 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,72 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC39,0 %
1,72 kgPilsmoutDingemans3 EBC39,0 %
0,66 kgRoggemoutWeyermann6 EBC15,0 %
0,22 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC5,0 %
0,09 kgWeyermann Special W® 280-320 EBCWeyermann300 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.4,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gCitrabellen12,7%60 min.30,2 IBU
10,0 gCitrabellen12,7%15 min.7,5 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%10 min.7,7 IBU
10,0 gCitrabellen12,7%5 min.3,0 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%0 min.0,0 IBU
10,0 gCitrabellen12,7%0 min.0,0 IBU
10,0 gSimcoebellen13,1%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist


William

Ene complexe moutstort. Mijn ervaring is dat bij een "simpele" APA de moutstort niet te complex moet zijn. Moutkarakter moet niet in de weg zitten. De special-W, ook in kleine hoeveelheid hoort niet in een APA thuis (te droppig).

De bitterheid is redelijk hoog voor zo'n dun bier maar zou moeten kunnen.

De hoeveel sulfaat in het water is wel erg hoog door de hoge calciumsulfaat dosering. Teveel sulfaat kan de bitterheid te straf maken. De calciumsulfaatdosering kan gehalveerd worden. Als je vind dat je dan te weinig calcium hebt eventueel calciumchloride verhogen.

Mooi progressief hopschema. Zorg wel dat je snel kunt koelen na de 0 minuten gift anders kan het veel bitterder uitpakken door de hoog a-zuur hopjes. Of koel eerst tot 80°C en voeg dan de hop toe en laat het dan een tijdje staan en verder koelen

Koen S

Citaat van: William op 09-08-2017  20:06 uEne complexe moutstort. Mijn ervaring is dat bij een "simpele" APA de moutstort niet te complex moet zijn. Moutkarakter moet niet in de weg zitten. De special-W, ook in kleine hoeveelheid hoort niet in een APA thuis (te droppig).

De bitterheid is redelijk hoog voor zo'n dun bier maar zou moeten kunnen.

De hoeveel sulfaat in het water is wel erg hoog door de hoge calciumsulfaat dosering. Teveel sulfaat kan de bitterheid te straf maken. De calciumsulfaatdosering kan gehalveerd worden. Als je vind dat je dan te weinig calcium hebt eventueel calciumchloride verhogen.

Mooi progressief hopschema. Zorg wel dat je snel kunt koelen na de 0 minuten gift anders kan het veel bitterder uitpakken door de hoog a-zuur hopjes. Of koel eerst tot 80°C en voeg dan de hop toe en laat het dan een tijdje staan en verder koelen

Ik ga de Special W eruit laten. De waterbehandeling moet ik inderdaad nog eens bekijken. Ik heb me gebaseerd op BrouwHulp maar vond zelf al dat ik verdacht veel CaSO4 moest toevoegen. Als bitterhop ga ik Columbus gebruiken in plaats van Citra en de Citra in de whirlpool gooien.
Bedankt voor je tips!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.