Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Project Barleywine met houtsnippers  (gelezen 1105 keer)

Offline de badkamer

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Wat brouw je me nou?
Project Barleywine met houtsnippers
« Gepost op: 08-08-2017 13:17 u »
Beste mensen,

Deze vakantie heb ik wat extra brouwtijd ingepland en probeer ik iedere week een batch te brouwen om lekker de winter door te komen.

Een deze dagen wil ik graag een barleywine brouwen. Door gebrek aan eikenhoutenvaten in mijn schuur ;D heb ik een zak houtsnippers besteld. Nu lees ik verschillende opties voor de snippers. Zelf had ik bedacht om 5 gram p/l te gebruiken ( dit is puur gissen maar wil niet te hoog beginnen ). Nu weet ik niet wanneer en hoe lang ik deze toe moet voegen. Iemand een idee? Hieronder het recept voor 14L.
- Iemand ervaring met houtsnippers en de dosering?
- Wat is het beste moment om toe te voegen en hoelang met ik ze laten trekken?
- Is 1 zakje T-59 genoeg voor 14 liter? Heb er twee. Heb eventueel ook nog 2 zakjes US-05
- Moeten de snippers ingeweekt worden bv. met rum/ whiskey?
- Tips/ tops op het recept zijn altijd welkom

Ik hoop op een warme volmondige Barleywine met een zacht houtaroma. Ik vond de B.A. Barley wine van brouwerij Troost erg lekker!

B.B.B.B.Barleywine

FERMENTABLES
kgs Fermentable PPG EBC Usage
 1.00 Vienna - DE 37.0 9.2 Mash
 5.40 Pilsner - BE 36.0 3.8 Mash
 0.65 karamel 120 - US 35.0 318.7 Mash

MASH STEPS
Name Temp (įC) Time (min)
Mash 1     65            60
Mash Out  75            10

HOP ADDITIONS
g Variety Type Usage Time AA IBU
70.00 Fuggles Leaf Boil 60 4.8 30.1
35.00 Fuggles Leaf Boil 20 4.8 9.1

YEAST
Amount Unit Name Attenuation (%)
1.0 packets Fermentis Safbrew T-58 0.7

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
Re: Project Barleywine met houtsnippers
« Reactie #1 Gepost op: 08-08-2017 13:26 u »
In je zoektocht op het forum deze nog niet tegengekomen?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32724.0.html

Offline de badkamer

• Junior lid
  • **
  • Wat brouw je me nou?
« Reactie #2 Gepost op: 08-08-2017 14:01 u »
In je zoektocht op het forum deze nog niet tegengekomen?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32724.0.html

Bedankt mooi stuk. Krijg meteen weer ideeŽn. Denk dat ik de batch ga splitsen en de snippers in Whiskey en Rum laat weken.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 08-08-2017 14:50 u »
Ik zou zelf geen T-58 gebruiken voor een Barelywine.  T-58 gist namelijk niet ver genoeg door in een volmout zwaar bier. Ik zou voor een de US-05 gaan. Of een Engelse gist als je die hebt liggen.

Offline de badkamer

• Junior lid
  • **
  • Wat brouw je me nou?
« Reactie #4 Gepost op: 08-08-2017 15:45 u »
Ik zou zelf geen T-58 gebruiken voor een Barelywine.  T-58 gist namelijk niet ver genoeg door in een volmout zwaar bier. Ik zou voor een de US-05 gaan. Of een Engelse gist als je die hebt liggen.

Bedankt, goede tip. Heb het even ingevoerd in de software en hij vergist (op papier) ruim tien punten verder door. Heb wat minder pilsmout gebruikt anders werd hij wel heel erg sterk.

Offline naero

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: ch
« Reactie #5 Gepost op: 09-08-2017 07:38 u »
Ik heb nu een kleine handvol biertjes met houtsnippers gebrouwen, waaronder een pale barley wine met veel Duitse hop en 3,5 g/liter (Amerikaans, medium toast, ingelegd in jonge jenever, toegevoegd na hoofdvergisting). Daar is het hout erg aanwezig. Daarom: ook al heb je met de caramelmouten wat sterke tegenhangers, ik denk dat je beter zo'n 3-4 g/l aan kunt houden voor een subtiel aroma.

Success ermee!

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 09-08-2017 10:19 u »
Bedankt mooi stuk. Krijg meteen weer ideeŽn. Denk dat ik de batch ga splitsen en de snippers in Whiskey en Rum laat weken.

Ik zou ze wel even voorweken, de 40% alcohol neemt ook wat taninne's op uit het hout, dan heb je die al niet in je bier...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 09-08-2017 11:01 u »
Voor bieren met snippers gebruik ik 4 g/l 2 ŗ 3 weken, meestal gewoon bij de hoofdgisting er in. Ik gebruik het liefst kersensnippers en toast die bij 180į gedurende een half uur zonder omscheppen zodat ik een mooie variatie in toast krijg. Niks inweken in drank etc. Dit geeft een hele licht houttoets zonder dat je bier naar uitgekauwde potloden smaakt.

Tannines helpen bij het mondgevoel, juist bij een Barleywine kan dat van pas komen. Zonder tannines worden die 'glibberig'. (Dus ook geen hoog-alpha hop voor de bitterheid).

T-58 duwt je Barleywine qua smaak richting Quadrupel. Omdat je toch meer dan een zakje nodig zult hebben kun je T-58 en US-05 samen gebruiken, dat temt de smaak een beetje en zorgt voor een betere vergisting. Voor een echt Engelse smaak gebruik je b.v. de combinatie Windsor met Nottingham.

Ingo

Offline de badkamer

• Junior lid
  • **
  • Wat brouw je me nou?
« Reactie #8 Gepost op: 09-08-2017 21:02 u »
Bedankt voor jullie input!

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 19-10-2017 13:46 u »
En? Hoe is de barleywine geworden? Ik overweeg om ook houtsnippers toe te voegen aan mijn volgende barleywine brouwsel. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Smaakt het (jong)bier naar uitgekauwde potloden of is de smaak zacht?

Offline de badkamer

• Junior lid
  • **
  • Wat brouw je me nou?
« Reactie #10 Gepost op: 19-10-2017 21:39 u »
En? Hoe is de barleywine geworden? Ik overweeg om ook houtsnippers toe te voegen aan mijn volgende barleywine brouwsel. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Smaakt het (jong)bier naar uitgekauwde potloden of is de smaak zacht?

Ik heb nog niet geproefd, ga ik volgende week doen. Keep you posted!

Tags: