Brouwen in tuinhuisje - geen water aansluiting. Is tuinslang wel raadzaam?

Gestart door falcon, 06-08-2017 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

falcon

Via via heb ik een mooi keuken werkblad weten te bemachtigen inclusief spoelbak. Nu zou ik deze graag gaan gebruiken om het tuinhokje te promoveren tot brouwhok. De vorige eigenaar van de woning heeft echter niet waterleidingen en afvoer aangelegd. Afvoerwater kan ik opslaan in een vat en na het brouwen legen in de afvoer bij de woning, alleen water toevoer is nog een uitdaging. Het hokje ligt te ver van de woning om eenvoudig een nieuwe leiding naar toe te leggen. (bestrating/plantenbakken)

Ik heb wel een water kraantje aan de woning zitten. Is het een veilig om op brouwdagen een tuinslang (of iets dergelijks) te gebruiken? Alvorens deze uiteraard door te spoelen. Of is dit vragen om bacteriële problemen in onze magische dranken?

Koen S

Alles wordt toch gekookt, dus is een tuinslang geen probleem. Wel eerst goed doorspoelen om bijsmaakjes te vermijden.

ChrisH1986

Citaat van: falcon op 06-08-2017  20:22 uVia via heb ik een mooi keuken werkblad weten te bemachtigen inclusief spoelbak. Nu zou ik deze graag gaan gebruiken om het tuinhokje te promoveren tot brouwhok. De vorige eigenaar van de woning heeft echter niet waterleidingen en afvoer aangelegd. Afvoerwater kan ik opslaan in een vat en na het brouwen legen in de afvoer bij de woning, alleen water toevoer is nog een uitdaging. Het hokje ligt te ver van de woning om eenvoudig een nieuwe leiding naar toe te leggen. (bestrating/plantenbakken)

Ik heb wel een water kraantje aan de woning zitten. Is het een veilig om op brouwdagen een tuinslang (of iets dergelijks) te gebruiken? Alvorens deze uiteraard door te spoelen. Of is dit vragen om bacteriële problemen in onze magische dranken?

Lijkt mij geen probleem, je kookt het ook nog eens en om te koelen komt het niet in je brouwsel (als het goed is :)).

orangeloo


Haagse Wouter

Ik zou zeggen vul je maisch en spoelwater direct uit de kraan bij je huis en voor schoonmaken de tuinslang!

Of als je teveel geld hebt een lange siliconen slang

orangeloo

Citaat van: Haagse Wouter op 06-08-2017  20:51 uIk zou zeggen vul je maisch en spoelwater direct uit de kraan bij je huis en voor schoonmaken de tuinslang!

Of als je teveel geld hebt een lange siliconen slang

Goede tip  :brouwen:
Ik gebruik een siliconen slang  ;D

Fermon

Kan gerust... Legionella is pas schadelijk wanneer je dit inademt, dit wanneer deze bacterie zich bevindt in water dat verneveld is (dus alleen schadelijk wanneer het verneveld in je longen komt). Water met Legionella kan je gerust drinken! Buiten dat om kook je het wel dood... En wanneer je dit alles toch niet vertrouwd spoel je de tuinslang eerst door met een aantal liter water.

En wat betreft de weekmakers...
Deze zullen pas in je water komen bij hoge temperaturen... Een aangezien je begint met koud water zal dit ook geen probleem zijn.

BLUB

Ik heb al 5 jaar via een tuinslang (verstopt via plantenbakken) water in mijn brouwerijtje.
Het bier smaakt nog steeds goed  :biersmile:

Zelf voel ik mij ook prima  :dansen:

 :degroeten:

BLUB

Peterrr

Ik heb zo'n speciale aquafood slang die ook voor boten gebruikt wordt.
Kost 2,25 de meter.
Weet je zeker dat je goed zit qua weekmakers als je zoals ik hem aan de warmwatervoorziening zet.
En wat legionella preventie betreft eerst door spoelen tot het water onder de 20 graden is.
Dan is het safe ( moet dat op mijn werk iedere maand ook doen volgens voorschrift).

Grt Peter

marc0871

Vanmorgen nog 20 liter via de tuinslang getapt voor een brouwerijtje.
Sinds ik buiten brouw, doe ik niet anders.
Het water wat ik gebruik voor het doorspoelen, gebruik ik om mijn spullen stofvrij te maken, na opslag.
Vanmorgen kwam er nog een slakje mee naar buiten.
Voor de rest is alles na koken wel dood.

Dirtbag


seed7

Bij tuinslangen gaat het niet om weekmakers, die zitten er natuurlijk wel in en komen er uit, maar het echte probleem zijn allerhande anti-schimmelstoffen die aan de mix zijn toegevoegd en er op ontworpen zijn om langzaam uit te spoelen.

Gewoon een echte drinkwaterslang gebruiken.

ingo

Markiej87

Wat anderen hier zeggen, gewoon investeren in een goede slang. PVC voor koud water is prima, als je ook warm water gaat gebruiken zou ik siliconen aanraden. Kost je misschien wel even wat, maar dan heb je iets wat 100% goed is.

Ik neem aan dat je je bier ook wel eens door anderen laat drinken, ik zou dan wel je verantwoordelijkheid nemen :)

tdp

Zit zelf met hetzelfde probleem, maar ik haal gewoon water uit de keukenkraan, in de vergistingsemmer. Denk volgend jaar maar eens de leiding aansluiten, en een afvoer (want dat was ik vergeten :() aanleggen.


Jukkie

Citaat van: seed7 op 07-08-2017  10:35 uBij tuinslangen gaat het niet om weekmakers, die zitten er natuurlijk wel in en komen er uit, maar het echte probleem zijn allerhande anti-schimmelstoffen die aan de mix zijn toegevoegd en er op ontworpen zijn om langzaam uit te spoelen.

Gewoon een echte drinkwaterslang gebruiken.

ingo

Ik heb in het begin ook een poging gedaan een tuinslang te gebruiken. Mijn advies is niet doen. Het kan aan mijn tuinslang hebben gelegen, maar er bleef maar ruikend water uitkomen. Zeker bij warm water.

Klongel

Ik heb dezelfde luxe... Het water voor het brouwen haal ik even uit huis. De rest, koelen en spoelen en schoonmaken gaat perfect met de "tuinslangwaterleiding". Succes.

Fermon

Waarom druk maken om water uit de tuinslang?
Via ons voedsel krijgen we ook wel dingen binnen die niet goed voor ons zijn, water uit de tuinslang valt in vergelijking met dit alles in het niets...

BLUB

Citaat van: Fermon op 07-08-2017  17:26 uWaarom druk maken om water uit de tuinslang?
Via ons voedsel krijgen we ook wel dingen binnen die niet goed voor ons zijn, water uit de tuinslang valt in vergelijking met dit alles in het niets...

 :duimop:

Twan84

En mocht je echt willen investeren kun jè ook een leiding door de grond laten schieten.

Peterrr

Kijk,
Als je zuinig bent op de slang dwz. niet in de zon hangt en zeer oud enz. zal het misschien wel los lopen.
Zelf gebruik ik dan wel eentje die voedselveiligheid is maar dat is een keuze en geen grote investering.
Gewoon ook een stapje in het proces van schoon en veilig.( Zoals RVS lepel en geen hout b.v.)
Maar die keuze aan ieder zelf.
Hoe en waarom het niet of wel veilig  zou zijn... Ben geen expert 😉

Grt Peter

falcon

Ha, kijk aan een hele reeks reacties. :biersmile: Ik ga voor de PVC optie die Dirtbag voorstelde.
De slang aansluiten op te buitenkraan wanneer er gebrouwd wordt en van te voren even doorspoelen.

Serge VL

Tuinslang voedselveilig of niet, ik zou er niet wakker van liggen, enkel indien de slang nieuw is loop je mogelijk een verhoogd risico dat er weekmakers zouden kunnen uitlogen uit je slag en dan voornamelijk alleen in het water dat er een hele tijd heeft in stil gestaan, des te meer water al door de slag geweest is des te lager de concentratie van leachables, op een bepaald moment zijn deze stoffen ook volledig uitgeloogd door het vele water dat er door gestroomd heeft.
Optimaal zou je eigenlijk een drinkwaterslang gebruiken, vb: https://pvcvoordeel.nl/drinkwaterslang/.
Alle materialen die in contact komen met levensmiddelen (dus ook waterslangen want daar bewaterd men de sla mee  ;)) worden uitgebreid getest en zelfs in omstandigheden waar ze niet voor voorzien zijn.
CiteerVolgens artikel  3, lid  1, onder  b), van Verordening (EG)
nr. 1935/2004 mogen materialen en voorwerpen die met
levensmiddelen in contact komen geen stoffen afgeven die
tot een onaanvaardbare wijziging in de samenstelling van
de levensmiddelen kunnen leiden. Door toepassing van
goede fabricagemethoden is het mogelijk materialen van
kunststof zodanig te vervaardigen dat zij niet meer dan
10 mg stoffen per dm2 oppervlakte van het kunststofmateriaal
afgeven. Als de risicobeoordeling van een
bepaalde stof geen aanleiding geeft om een lager niveau
vast te stellen, moet deze waarde worden gekozen als algemene
limiet voor de inertheid van een materiaal van kunststof,
de totale migratielimiet. Om bij de controle op de
naleving van de totale migratielimiet vergelijkbare resultaten
te verkrijgen moeten de testen worden uitgevoerd
onder gestandaardiseerde testomstandigheden, waaronder
de duur van de test, de temperatuur en het testmedium
(levensmiddelsimulant), onder de ongunstigste te verwachten
gebruiksomstandigheden van het materiaal of voorwerp
van kunststof
http://www.favv-afsca.be/levensmiddelen/_documents/2011-05-31_circulaireregl10-2011materiauxdecontact_NL_ext1.pdf

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.