Meten tijdens brouwen, correcte metingen?

Gestart door rutgeri, 06-08-2017 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rutgeri

Vanmiddag voor de tweede keer gebrouwen met graan. En we liepen al snel tegen een paar eigenaardigheden op bij het doen van de verschillende metingen.

Allereerst merkten we bij het maischen een duidelijk verschil tussen de water temperatuur en de temperatuur van het mout in de pan. Nu rees bij ons de vraag. Als we de temperaturen van het schema willen volgen. Kunnen we dan beter van de temperatuur van het water/wort of de mout prut uit gaan?

Wij maken gebruik van BeerSmith2 voor brouwsoftware. Nu kunnen we daar een SG opgeven na het maischen, en een aparte SG waarde voor het koken. Voor ons gevoel is dat hetzelfde echter hebben ze beiden wel verschillende geschatte waarden van te voren. Wie iemand hier wellicht meer over?

Oscar

Citaat van: rutgeri op 06-08-2017  17:09 uAllereerst merkten we bij het maischen een duidelijk verschil tussen de water temperatuur en de temperatuur van het mout in de pan. Nu rees bij ons de vraag. Als we de temperaturen van het schema willen volgen. Kunnen we dan beter van de temperatuur van het water/wort of de mout prut uit gaan?

? ???   :nut: :nut: :weetniet: :weetniet:  Roer jij tijdens het maischen?  :brouwen: :brouwen:

Knobby

Citaat van: rutgeri op 06-08-2017  17:09 uWij maken gebruik van BeerSmith2 voor brouwsoftware. Nu kunnen we daar een SG opgeven na het maischen, en een aparte SG waarde voor het koken. Voor ons gevoel is dat hetzelfde echter hebben ze beiden wel verschillende geschatte waarden van te voren. Wie iemand hier wellicht meer over?
Tussen 'na het maischen' en 'voor het koken' zit spoelen.

Ansius

Citaat van: rutgeri op 06-08-2017  17:09 uVanmiddag voor de tweede keer gebrouwen met graan. En we liepen al snel tegen een paar eigenaardigheden op bij het doen van de verschillende metingen.

Allereerst merkten we bij het maischen een duidelijk verschil tussen de water temperatuur en de temperatuur van het mout in de pan. Nu rees bij ons de vraag. Als we de temperaturen van het schema willen volgen. Kunnen we dan beter van de temperatuur van het water/wort of de mout prut uit gaan?

Wij maken gebruik van BeerSmith2 voor brouwsoftware. Nu kunnen we daar een SG opgeven na het maischen, en een aparte SG waarde voor het koken. Voor ons gevoel is dat hetzelfde echter hebben ze beiden wel verschillende geschatte waarden van te voren. Wie iemand hier wellicht meer over?

Eerlijk gezegd denk ik dat jullie onbevangen en vrij onvoorbereid zijn begonnen.

Klopt dat?

Wat hebben jullie gemeten?

rutgeri

Citaat van: Oscar op 06-08-2017  17:28 u? ???   :nut: :nut: :weetniet: :weetniet:  Roer jij tijdens het maischen?  :brouwen: :brouwen:

Wij roeren regelmatig tijdens het maischen. Vooral tijdens het verwarmen. Ik had wel begrepen dat je tijdens het maischen niet de hele tijd hoeft te roeren.

rutgeri

Citaat van: Knobby op 06-08-2017  17:32 uTussen 'na het maischen' en 'voor het koken' zit spoelen.

Wellicht had ik moeten vermelden dat we volgens BIAB brouwen, en dan wordt er voor zover ik heb kunnen vinden niet gespoeld. Wellicht is het logisch als beiden dan dus gelijk zijn.

Citaat van: Ansius op 06-08-2017  17:48 uEerlijk gezegd denk ik dat jullie onbevangen en vrij onvoorbereid zijn begonnen.

Klopt dat?

Wat hebben jullie gemeten?

We hadden het vrij aardig gepland, voor zover ik kan overzien. Duidelijk recept, ingeklopt en gepland in BrewSmith. We hebben bijna continue temperatuur gemeten, tussen alle stappen het SG en volume gemeten, en alle stappen bij het maischen en koken ook getimed volgens het schema.

Ansius


Loser

Je verschil in Beersmith van je 'Post Mash Gravity' en je 'Est Pre-Boil Gravity' is door dat je suikers toegevoegd hebt aan je recept.
Maar bij je suikers niet aangevinkt hebt 'Add after Boil'
Vink dit aan en beiden zijn het zelfde ;-)

rutgeri

Citaat van: Ansius op 06-08-2017  18:28 uWat hebben jullie dan gemeten?


SG Metingen
StapSG
Na Maischen Warm1040
Na Maischen afgekoeld1050
Na Koken en Koelen1076

Temperatuur tijdens het maischen hebben we voornamelijk gemeten in de biab zak bij de mout. Echter bij het verwarmen ook buiten de zak in het wort gemeten.

Het water verwarmd tot 72  ºC voor het toevoegen van de mout om te komen tot 66 ºC voor eenstapsmaisch.

Na goed door te roeren zakte de temperatuur naar de 64 graden   toen we gingen verwarmen (en roeren, duurde het heel lang om de temperatuur naar de 66  ºC te krijgen binnen de zak, terwijl het water de 70  ºC weer haalde en aanhield.  We bleven ook na roeren een verschil houden tussen het wordt buiten de zak en de mout in de zak.   Dit is wat bij ons de grootste verwarring veroorzaakte, we dachten dat het met roeren en een beetje geduld dichter bij elkaar, zo niet gelijk zou moeten komen.

Eigenlijk hebben wij op basis daarvan twee vragen:
- Is het normaal dat dit verschil er is?
- Hoe meten jullie de temperatuur tijdens het maischen / wat is de correcte of aanbevolen manier om dit te doen?



Citaat van: Loser op 06-08-2017  20:31 uJe verschil in Beersmith van je 'Post Mash Gravity' en je 'Est Pre-Boil Gravity' is door dat je suikers toegevoegd hebt aan je recept.
Maar bij je suikers niet aangevinkt hebt 'Add after Boil'
Vink dit aan en beiden zijn het zelfde ;-)
. Ah, dat verklaard een hoop, dank je. De details van het gereedschap leren kennen is inderdaad ook belangrijk :)

Ansius

Citaat van: rutgeri op 06-08-2017  21:56 uSG Metingen
StapSG
Na Maischen Warm1040
Na Maischen afgekoeld1050
Na Koken en Koelen1076

Temperatuur tijdens het maischen hebben we voornamelijk gemeten in de biab zak bij de mout. Echter bij het verwarmen ook buiten de zak in het wort gemeten.

Het water verwarmd tot 72  ºC voor het toevoegen van de mout om te komen tot 66 ºC voor eenstapsmaisch.

Na goed door te roeren zakte de temperatuur naar de 64 graden   toen we gingen verwarmen (en roeren, duurde het heel lang om de temperatuur naar de 66  ºC te krijgen binnen de zak, terwijl het water de 70  ºC weer haalde en aanhield.  We bleven ook na roeren een verschil houden tussen het wordt buiten de zak en de mout in de zak.   Dit is wat bij ons de grootste verwarring veroorzaakte, we dachten dat het met roeren en een beetje geduld dichter bij elkaar, zo niet gelijk zou moeten komen.

Eigenlijk hebben wij op basis daarvan twee vragen:
- Is het normaal dat dit verschil er is?
- Hoe meten jullie de temperatuur tijdens het maischen / wat is de correcte of aanbevolen manier om dit te doen?


 . Ah, dat verklaard een hoop, dank je. De details van het gereedschap leren kennen is inderdaad ook belangrijk :)

Met BIAB geen ervaring.
Kan je helaas ook niet veel wijzer maken.

Ik begrijp nu wel je vraag.

Van 72 naar 64 graden lijkt mij een hele forse daling door de stort.
Maar als je meting klopt de volgende keer maar met 74 beginnen denken wij.

Om hoeveel kg mout en hoeveel liter gaat het eigenlijk?

Ben je een beetje uitgekomen op wat jullie wilden qua begin SG en volume?

rutgeri

Citaat van: Ansius op 07-08-2017  17:27 uMet BIAB geen ervaring.
Kan je helaas ook niet veel wijzer maken.

Ik begrijp nu wel je vraag.

Van 72 naar 64 graden lijkt mij een hele forse daling door de stort.
Maar als je meting klopt de volgende keer maar met 74 beginnen denken wij.

Om hoeveel kg mout en hoeveel liter gaat het eigenlijk?

Ben je een beetje uitgekomen op wat jullie wilden qua begin SG en volume?

Het ging om 1,7 kg mout en 9,4 liter water. De SG's waren hoger dan verwacht uiteindelijk dus dat viel alles mee. Verwacht PreBoil was 1046 (gemeten 1050) en na het koken was verwacht 1066 (gemeten 1076). 

Ansius

Geen paniek dus.

Ik denk dat je eindvolume wat minder was dan beoogd, klopt dat?


JaMo


rutgeri

Citaat van: Ansius op 07-08-2017  18:56 uGeen paniek dus.

Ik denk dat je eindvolume wat minder was dan beoogd, klopt dat?

Vreemd genoeg was er in het volume nauwelijks verschil. Wellicht had dit te maken met de brouwzaal efficentie. Op basis van de vorige brouwdag zat deze rond 70%. Lijkt deze keer toch wat hoger uitgevallen.

Citaat van: JaMo op 08-08-2017  14:00 u9,4 liter water op 1.7 kg mout?  :-\

Yup, voor uiteindelijk zo'n 5,5 liter wort na koken.

Volgens het originele recept van Adrie Otte (niet aangepast voor brouwhuis etc) is het zo'n 2,6 kilo op 14 liter water voor 10 liter bier.

Het betreft het eenvoudig recept voor blond bier uit zijn boek, Verander water in bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.