Vrienden!

Gestart door Amateurke, 06-08-2017 12:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amateurke

Vrienden Belgen,
Vrienden Hollanders van onder en boven de Moerdijk, van de Randstad, van het Oosten,van het Noorden, van Limburg,...


Ik heb inderdaad twee topics gestart, als reactie op het topic met die domme titel.
En weerom die soms harde reacties.

Waar leidt dit toe? Dit leidt naar nergens! (vele leden hebben die ook al aangestipt!)
Ik denk dat we een forum niet mogen verwarren met een cafétoog, daar kan alles gezegd en genuanceerd worden (een smiley lost dat niet op, op een forum)

Ik heb Jacques een paar uur na publicatie van dat artikel op het forum gevraagd of hij dat niet te provocerend vond. (maw ik vond het te provocerend)
In mijn ogen is Jacques, als beheerder, hier in de fout gegaan. (Overigens veel respect voor het zeer waarschijnlijk vele werk dat hij voor het forum verricht!).
Voor mijn part mogen de drie topics gewoon verwijderd worden van het forum.

Vrienden Hollanders uit de buurt van Tilburg, helpen jullie even een onwetende Belg?
Waar moet  ik in de buurt van Tilburg zeker naartoe om een goei pint te gaan pakken?

Vriendelijke groeten,
Amateurke

William

Citaat van: Amateurke op 06-08-2017  12:32 uVrienden Hollanders uit de buurt van Tilburg, helpen jullie even een onwetende Belg?
Waar moet  ik in de buurt van Tilburg zeker naartoe om een goei pint te gaan pakken?

In Tilburg in ieder geval naar Kandinsky.
Niet in Tilburg maar wel vlak in de buurt (Berkel-Enschot) : La Trappe Koningshoeven

Voel je welkom!

foz

19 augustus aanstaande is er in de spoorzone een bierfestival.

http://www.centrumtilburg.com/events/bierfestival-de-hopwagon-in-tilburgse-spoorzone/

Slijterijen T-Drinks en De Bierbrigadier hebben een uitgebreide assortiment speciaalbieren. En bij de Mitra's vind je ook een aardige selectie.

Mis je toch dat ene Belgische bier dan kun je nog altijd naar De Bierschuur in Poppel.

En Hollanders: die zitten toch boven de rivieren?

Adbrouwt

In Poppel bij Mieke Pap hebben ze lekkere bieren. Dan hoef je de grens niet over [emoji6]

Adbrouwt

De Roos museum brouwerij in Hilvarenbeek

EvdBroek

Ik zou zeker naar La Trappe gaan. Met een beetje lekker weer is het heerlijk toeven buiten bij het proeflocaal. Je kunt er ook een hapje eten.
Kom wel vroeg in de middag, het is meestal erg druk

rajd

Citaat van: EvdBroek op 06-08-2017  15:02 uIk zou zeker naar La Trappe gaan. Met een beetje lekker weer is het heerlijk toeven buiten bij het proeflocaal. Je kunt er ook een hapje eten.
Kom wel vroeg in de middag, het is meestal erg druk

En ff naar de kloosterwinkel om een mooie BA te kopen :). Kadinsky is inderdaad ook leuk ;).

EvdBroek

Citaat van: rajd op 06-08-2017  15:19 uEn ff naar de kloosterwinkel om een mooie BA te kopen :). Kadinsky is inderdaad ook leuk ;).
Een barrel age kopen is een hele goeie tip. Ze zijn overigens best prijzig

SanderH

Citaat van: foz op 06-08-2017  13:18 uEn Hollanders: die zitten toch boven de rivieren?

Als echte hollander kan ik alleen maar zeggen, ja dat klopt! Maar dan officieel ook alleen in Noord en Zuid-Holland plus Utrecht. Die zijn samen met de rest van Nederland, wel weer Nederlanders.


Amateurke

Heb ik de verkeerde term "Hollanders" gebruikt? Sorry!
(In België is een Nederlander een "Hollander", de term Nederlander wordt alleen "officieel" gebruikt, vandaar. Geen slechte bedoelingen!)

En ja, La Trappe, daar zijn we reeds geweest. Heb ondertussen vernomen dat we in Oisterwijk gaan logeren.
Voorbije jaren waren Zeeland en de Achterhoek aan de beurt. Achterhoek is top! Gulle Waard in Winterswijk was geweldig, toen nog met Nel.

EvdBroek

Citaat van: Amateurke op 06-08-2017  19:55 uHeb ik de verkeerde term "Hollanders" gebruikt? Sorry!
(In België is een Nederlander een "Hollander", de term Nederlander wordt alleen "officieel" gebruikt, vandaar. Geen slechte bedoelingen!)

En ja, La Trappe, daar zijn we reeds geweest. Heb ondertussen vernomen dat we in Oisterwijk gaan logeren.
Voorbije jaren waren Zeeland en de Achterhoek aan de beurt. Achterhoek is top! Gulle Waard in Winterswijk was geweldig, toen nog met Nel.
Oisterwijk, bij mij om de hoek. Bij Pannekoekenhuis Belveren hebben ze ook lekker bier. En er is een boshuisje met verschillende bieren

Eric v B

Citaat van: Amateurke op 06-08-2017  19:55 uHeb ik de verkeerde term "Hollanders" gebruikt? Sorry!
(In België is een Nederlander een "Hollander", de term Nederlander wordt alleen "officieel" gebruikt, vandaar. Geen slechte bedoelingen!)
In Nederlands Limburg zegt men dat alles boven de rivieren Holland is en daar wonen de Hollanders. De Friezen denken daar waarschijnlijk weer anders over en de Tukkers ook. Zucht! En dan moeten we ook nog één Europa worden...

Zullen we maar gewoon gaan brouwen?

Wolter

Café de bakker heeft ook een mooie bierkaart.

CeesM

De Kaapse Brouwers in Rotterdam. 30 verschillende bieren uit de tap. Tja, het is wel bij die Hollanders van boven de sloot. :biersmile:

Fermon

Citaat van: Eric v B op 06-08-2017  21:30 uIn Nederlands Limburg zegt men dat alles boven de rivieren Holland is en daar wonen de Hollanders. De Friezen denken daar waarschijnlijk weer anders over en de Tukkers ook. Zucht! En dan moeten we ook nog één Europa worden...

Zullen we maar gewoon gaan brouwen?

Haha... Ik denk dat Oscar (de tukker) dit nog niet heeft gelezen. Anders waren er wel reacties over gekomen  van hem😂.

Maar om bij het topic te blijven...hier in Salland ( dus geen tukker!) Zijn er ook een paar goede brouwerijen aanwezig: de Momeriette (Gramsbergen) dit bier wordt goed gewaardeerd, al vind ik dit zelf niet lekker.

Jacques

Citaat van: Amateurke op 06-08-2017  12:32 uIk heb Jacques een paar uur na publicatie van dat artikel op het forum gevraagd of hij dat niet te provocerend vond. (maw ik vond het te provocerend)
In mijn ogen is Jacques, als beheerder, hier in de fout gegaan. (Overigens veel respect voor het zeer waarschijnlijk vele werk dat hij voor het forum verricht!).
Voor mijn part mogen de drie topics gewoon verwijderd worden van het forum.

Vrienden Hollanders uit de buurt van Tilburg, helpen jullie even een onwetende Belg?
Waar moet  ik in de buurt van Tilburg zeker naartoe om een goei pint te gaan pakken?

Beste Amateurke,

Ik heb je uitgelegd dat ik de titel van het topic niet zelf bedacht had maar dat dit de titel is van een blog waarnaar ik heb verwezen.
Het is geenszins de bedoeling geweest de Belgische bezoekers te kwetsen maar wel om een discussie te starten naar aanleiding van de blog, en stil te staan bij de ontwikkelingen op biergebied in Nederland en België. Dat dit zulke heftige reacties zou ontlokken was door mij niet als zodanig ingeschat, ook niet omdat ik de brouwkwaliteiten van de Belgische brouwers niet in twijfel heb getrokken.
Maar goed daar hebben we het over gehad...



Als je in Tilburg of welke andere plaats in Nederland wilt gaan om bier te drinken, bier te kopen of een brouwerij te bezoeken, dan wel een hapje te eten vergezeld  door een bijzonder biertje kan ik je de site www.bierisbest.nl aanbevelen. Deze site wordt ook door mij beheerd en is nog in ontwikkeling.
Bij deze site behoort een kaart waarmee de adressen waar je moet zijn kunt vinden.

In Tilburg kan ik je Taphuijs van harte aanbevelen. Een grote kroeg in het centrum met vele tapbieren. Je kunt de bieren zelf tappen. De kroeg heeft ook een keuken. Dicht in de buurt kun je een bierslijterij vinden en ook een andere kroeg met de naam Bakker. Bij dit café zijn uitsluitend Nederlandse bieren te drinken. Wil je toch graag een Belgisch bier drinken kun je terecht bij Café Hoegaarden, dat is ook vlakbij. Dit café is aangesloten bij een alliantie van Nederlandse biercafés. Uiteraard hebben ze daar ook Nederlandse bieren. Verder kent Tilburg verschillende brouwerijen. De kwaliteit van deze brouwerijen is wisselend. Wanneer je naar Tilburg gaat mag je uiteraard de brouwerij van La Trappe niet overslaan. Mooi proeflokaal en ook daar kun je een hapje eten.

Kijk maar eens op de kaart en maak je eigen plan.

Om een idee te krijgen wat er allemaal wel niet aan bier te koop is in een supermarkt raad je aan om eens bij de AH XL te gaan kijken. Daar hebben ze echt een gigantisch assortiment. Maar je kunt ook een willekeurig andere supermarkt instappen.

Ik weet niet wanneer je naar Tilburg komt maar ik wil best als gids optreden. Ik woon vlakbij en werk in Tilburg. Kunnen we als vrienden een biertje drinken.

Jules

Mooie site!

Als ik nog eens een trip maak ga ik daar eerst kijken!

Mvg J

Amateurke

Citaat van: Jacques op 07-08-2017  23:00 uBeste Amateurke,

Ik weet niet wanneer je naar Tilburg komt maar ik wil best als gids optreden. Ik woon vlakbij en werk in Tilburg. Kunnen we als vrienden een biertje drinken.
En zo kunnen we eindigen in alle positiviteit!
Jacques, ik neem nog contact op lang pm.

Eskil

Citaat van: Eric v B op 06-08-2017  21:30 uIn Nederlands Limburg zegt men dat alles boven de rivieren Holland is en daar wonen de Hollanders. De Friezen denken daar waarschijnlijk weer anders over en de Tukkers ook. Zucht! En dan moeten we ook nog één Europa worden...

Zullen we maar gewoon gaan brouwen?

In Venlo waar ik woon vinden ze me een Hollander, terwijl ik Brabander, dat niet vind. In zuid Limburg vinden ze Venlonaren dan weer Duitsers die ze in Venlo Prüßen noemen. Als ik in Amsterdam kom vinden ze me een Belg, en in België dan inderdaad. weer een Hollander. Om deze identiteitscrisis telkens weer te boven te komen drink ik bier want dat verbroederd.

Knobby

Citaat van: Amateurke op 08-08-2017  19:19 uEn zo kunnen we eindigen in alle positiviteit!
Jacques, ik neem nog contact op lang pm.

Heel mooi dit. Bier hoort te verbroederen, niet te verdelen! (Als je nog eens in Utrecht komt, stuur mij ook een pm, dan doen we ook een biertje!)
Beetje jammer dat anderen hun gram nog moeten halen...

Eric v B

Citaat van: Eskil op 09-08-2017  11:00 uIn Venlo waar ik woon vinden ze me een Hollander, terwijl ik Brabander, dat niet vind. In zuid Limburg vinden ze Venlonaren dan weer Duitsers die ze in Venlo Prüßen noemen. Als ik in Amsterdam kom vinden ze me een Belg , en in België dan inderdaad. weer een Hollander. Om deze identiteitscrisis telkens weer teboven te komen drink ik bier want dat verbroederd.
Herkenbaar. Jij praat tenminste nog met een zachte G. Wat denk je welke identiteitscrisis ik iedere keer door maak: geboren West Brabander, opgegroeid in Noord Holland (harde G aangeleerd), verhuisd naar Venlo en werkzaam in Oost Brabant.  :nut:

tdp

Citaat van: Eric v B op 09-08-2017  12:35 uHerkenbaar. Jij praat tenminste nog met een zachte G. Wat denk je welke identiteitscrisis ik iedere keer door maak: geboren West Brabander, opgegroeid in Noord Holland (harde G aangeleerd), verhuisd naar Venlo en werkzaam in Oost Brabant.  :nut:

En dan in Roermond een biertje gedronken met een Tukker ;) Ik snap nu je identiteitscrisis ;)

Dees Dubbel

 :biersmile:
Op gevaar af op andere tenen te trappen.
 8)

Het heeft toch allemaal weer te maken met de geschiedenis. En de Vlamingen zijn daarin niet echt beter.

Familie of vrienden zeggen mij dat ze in "Holland" mosselen gaan eten. Mijn standaard antwoord is dan "Ha ja en waar in Holland dan?"
"Hulst." (Of Philippine.)
"Dat is Zeeuws-Vlaanderen. Het is dus zelfs niet Holland, het is ook Vlaanderen, Vlaanderen in Zeeland."
"heu"
"Net zoals er een stuk Vlaanderen bij Frankrijk zit. Namelijk zoals de mensen ter plaatse voor zichzelf gekozen hebben, "Frans-Vlaanderen" en "la Flandre française"."

Wat vandaag "Vlaanderen" heet, noemde voor 1980 officiëel "Nederlandse Gemeenschap"(van België) en was eerst enkel bevoegd voor kultuur en onderwijs in alle officiëel Nederlandstalige en tweetalige gebieden van België. Wat vandaag "Vlaanderen" heet, is feitelijk het grootste stuk van het graafschap Vlaanderen, een groot stuk hertogdom Brabant, het grootste deel van het graafschap Loon (+/- Belgisch Limburg), een stuk van het hertogdom Gulik (Jülich), nog wat gebieden van het prinsbisdom Luik, enz. Dus de naam "Vlaanderen" is gebruikt "pars pro toto", de naam van een belangrijk onderdeel wordt gebruikt voor het geheel. Dit gebruik van de term "Vlaanderen" voor "Noord-België" was door o.a. de historische romantiek van Hendrik Conscience al aan de gang sinds het ontstaan van België. Trouwens met de uitdrukkelijke steun van Leopold II; Hij regeerde volledig in het Frans, maar door het "Vlaamse" (lees: Zuid-Nederlandse) karakter van het grootste deel van zijn land te laten benadrukken wou hij de annexatie-ijver van Frankrijk temperen. Het graafschap Vlaanderen was trouwens tot aan Karel V (1500-1556) een leengebied van de Franse koning, met uitzondering van Oudenaarde, dat was een Duits leen. Al de rest van de Lage Landen was ook leengebied van de Duitse keizer, zelfs Henegouwen.

Net zo goed wordt "Holland" meestal "pars pro toto" gebruikt. Terwijl Breda, Eindhoven, Tilburg, enz. even Brabants zijn als Antwerpen en Mechelen. Een Nederlands-Limburger of een Fries  ombenoemen naar "Hollander", past niet echt. Maar bijv. in Duitsland is het natuurlijk gemakkelijker als Nederlander ja te antwoorden op de vraag "Sie sind Holländer?" Die vraag krijg ik daar ook wel eens wanneer ik daar Duits spreek en dan antwoord ik altijd dat het bijna juist is.   :) ;)

Het is dus nog altijd de oude indeling van de Lage Landen in graafschappen en hertogdommen. Die je zelfs terugvindt in het (klassieke ouderwetse) bier.
*Brabant, wytbier, waarbij "wyt" de Middelnederlandse naam is voor tarwe. In Brabant uitgesproken met "lange ij" en langs de kust zowel in Vlaanderen als Zeeland als Holland met "ie".
*Vlaanderen, oud bruin, met gemengde gisting.
*Henegouwen, Saison.
*enz.
Allemaal uitstekende dorstlessers.
 :proost:

Ik voel me helemaal niet beledigd door Jacques, al kan ik het niet meer oneens zijn met "zijn" titel. Veel van onze Noorderburen (Hollanders en andere Nederlanders) discussiëren gewoon veel liever en liever lang. Een ouderwetse Vlaming als ik zal eerder een keer zijn (of haar) gedacht zeggen en als alles gezegd is, overgaan tot de orde van de dag.

Bij deze, ik wou het eigenlijk over bier hebben. Niemand nog bezig met gemengde gisting of zelfs gewoonweg wilde gisting? Er staat een draadje onder grondstoffen, maar veel gebeurt daar niet meer.
 :brouwen: :brouwen: :brouwen:

Knobby

Mooi stukje geschiedenis. Erg interessant.

Wat betreft gemengde gisting, ik ben van plan eens wat te gaan experimenteren met brett binnenkort, maar heb er geen ervaring mee...

Koen S

Inderdaad interessant stukje, heb weer wat bijgeleerd.
Gemengde gisting: heb deze morgen een update van mijn Kriek gepost.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.