Temperatuur meten tijdens het maischen

Gestart door Berend Postema, 06-08-2017 01:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fermon

Citaat van: tdp op 04-10-2017  14:38 uDit weerhoudt mij ook van een dergelijke oplossing. Ik houd het nog maar de Fantast van de Ikea, en heb er nu standaard 1 extra op voorraad ;)

Dit is inderdaad een zeer degelijke thermometer. Bij mij hangt hij in een deksel van een voedsel veilig bakje(gaatje in het deksel en de temp sonde erdoorheen). Dan blijft hij mooi drijven op het beslag.

FransHilly

Citaat van: DJF3 op 04-10-2017  11:30 uIk ben ook onhandig aan het doen met een digitale thermometer (Brewferm digitale sonde thermometer - https://brouwlandprod-yappa.netdna-ssl.com/image/gallery-large-r/products-20140701121034-0131128a.jpg)
draadje bijna gesmolten (te dicht bij het gas), sensor te diep in de pan, sensor tegen de wand van de pan

Om dit te laten werken zou je de sensor altijd op dezelfde plaats moeten houden?
> Een houder & geleider voor de sensor draad?

Toen zag ik bij grote brouwketels een vaste temperatuur sensor zitten:
> zie plaatje:

Vraag: is dit een goede vervanger van een digitale thermometer?

Hoe zou zoiets moeten werken dan? Is dat een luchtdicht pijpje waar je van de buitenkant je sensor in steekt? En licht de sensor dan los in die pijp? Geef dat een realistische weergave van de temperatuur?
Want geleid de lucht om de sensor in het pijpje goed genoeg of is het verschil minimaal/verwaarloosbaar?

hansHalberstadt

Het hele probleem met temperatuur van je beslag is dat tijdens het opwarmen de warmte goed verdeeld moet worden en daarvoor moet je flink roeren. Zoek de oplossing dus niet in een luxe thermometer maar in een roerwerk.

Dirtbag

Thermowell

In dit product kun je dus inderdaad en sensor steken. Mocht je bang zijn dat de lucht een te grote vertraging geeft spuit er dan een klodder thermal glue in.

db

hansHalberstadt

Ook van belang dat de warmte van onderuit komt en verdeeld moet worden naar boven toe. Dus roerwerk vlak boven de bodem, ook om aanbranden te voorkomen en dus de thermometer niet in het draaiveld van het roerwerk (dus geen thermowell vlak bij de bodem) en liefst een vast plaatje bij de wand zodat daar werveling optreedt. Maar als je goed leest zijn de meeste goede adviezen al lang gegeven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.