Ik gebruik een digitale thermometer die tijdens het maischen bovenin de pan hangt. Wanneer de vlam aanstaat roer ik (handmatig) bijna continue en zodra de gewenste temperatuur bereikt is gaat de vlam uit en deksel er op. Thermometer blijft in de pan hangen en geeft een alarm als het 0,5 graad onder de gewenste temperatuur is. Dan roer ik weer en zal de temperatuur door de menging weer boven die grens zijn. Al met al duurt het op deze manier best lang voordat ik weer de vlam aan moet doen, en ik zit dus redelijk goed op mijn maisch temp, +/- 0,5 graden. Ik heb trouwens een pan die tijdens maischen niet helemaal gevuld is, dus bij mij zal de bovenste laag nog wat sneller afkoelen daardoor.
Volgens velen op dit forum is het maischschema en de exacte temperatuur niet erg kritiek. Dus ontwikkel een dergelijke routine voor jouw proces en maak je er verder niet al te druk over zou ik zeggen.
Er zijn ook een hoop mensen die de pan goed isoleren (deken/slaapzak) en dan rustig een uur laten staan en de 1 a 1,5 graad temperatuur daling voor lief nemen.
Je kan ook nog proberen de batterij van je thermometer te vervangen. Dat wil ook nog wel eens helpen met de stabiliteit van de meting.