Temperatuur meten tijdens het maischen

Gestart door Berend Postema, 06-08-2017 01:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Berend Postema

Hallo loite,

Jah hoor! Pas 4 brouwsels verder en ik ben kats verslaaft aan deze hobby! 8 uur ploeteren met als eindresultaat een heerlijk biertje om van te kunnen genieten geeft mij enorm veel voldoening. Ik snap nu precies wat er bedoelt wordt met het verbeteren van je brouwproces... Uren lees, knutsel en experimenteer plezier!

Toch is er 1 ding wat mij paranoia maakt tijdens een brouwdag, en dat is mijn digitale temperatuur meter tijdens het maischen!

Bij mij knalt de temperatuur meting als een pingpong bal heen en weer tijdens de maisch, ik krijg hem niet netjes op bijvoorbeeld 62 graden.
Onderin de pan heb ik bijvoorbeeld een temperatuur van 68 en bovenin 58. heel begrijpelijk natuurlijk want je moet gaan roeren om de temperatuur te verdelen.
Dus ik al roerends de vlam uit en al angstvallig op de thermometer kijken waar ik op uit kom. Moeilijk af te lezen dus want hij blijft gewoon een paar graden pingpongen op verschillende plekken in de pan...  Zo ineens staat hij weer op 68 graden wat weer te hoog is voor de eerste stap en zo zakt hij weer netjes naar de 62 graden of zakt nog verder naar beneden en plots staat hij weer 5 graden hoger!! Wetende dat je met vlam aan niet op de bodem van de pan kunt meten.   Maaaarrrr... ben ik deze stap voorbij en wil ik naar de 2e stap 70 graden dan moet ik toch wel een tijdje stoken voor ik op 70 graden zit
(ik probeer het gemiddelde af te lezen al zijnde de juiste temperatuur), en ook daar pingpongt de temperatuur weer.
Toch zat ik met mijn pingpong 68 graden al aardig dicht bij de 70 denk ik dan.

Herkennen jullie deze twijfel als beginnend brouwer?

Is dit normaal bij digitaal meten?
Mis ik nog de juiste ervaring?
Of heb ik gewoonweg een thermometer wat een gevalletje "lik me vestje" is!?

Is het beter om analoog te meten om mijn paranoia in bedwang te houden? Gaat jullie voorkeur naar analoog of digitaal? En hoe voer jij de meting uit?
In hoeverre moet ik actie ondernemen in een schommeling van 5 graden bij een 2 stap's maisch van 62 en 70 graden?

Belangrijkste dus:
Als dit niet herkenbaar is bij jullie gaat er iets niet goed met mijn meting of met mijn manier van brouwen mits ik een juist werkende thermometer heb.

Alvast bedankt!

Gr Berend

Petertje

Hallo Berend,

Tijdens het maisschen kunnen er inderdaad behoorlijke verschillen zitten in de temperatuur. Dit kun je oplossen door extra goed te roeren of bijvoorbeeld te pompen. Zelf heb ik gekozen om continue te roeren met een roermechanisme van brauhardware.de met behulp van een ruitenwissermotor. De temperatuur is dan wel stabiel te meten. Digitaal of analoog maakt in basis niet zoveel uit. Digitaal leest iets makkelijker af en je hebt ze met een temperatuur alarm, de Ikea Fantast bevalt mij erg goed.

Knobby

Ik gebruik een digitale thermometer die tijdens het maischen bovenin de pan hangt. Wanneer de vlam aanstaat roer ik (handmatig) bijna continue en zodra de gewenste temperatuur bereikt is gaat de vlam uit en deksel er op. Thermometer blijft in de pan hangen en geeft een alarm als het 0,5 graad onder de gewenste temperatuur is. Dan roer ik weer en zal de temperatuur door de menging weer boven die grens zijn. Al met al duurt het op deze manier best lang voordat ik weer de vlam aan moet doen, en ik zit dus redelijk goed op mijn maisch temp, +/- 0,5 graden. Ik heb trouwens een pan die tijdens maischen niet helemaal gevuld is, dus bij mij zal de bovenste laag nog wat sneller afkoelen daardoor.

Volgens velen op dit forum is het maischschema en de exacte temperatuur niet erg kritiek. Dus ontwikkel een dergelijke routine voor jouw proces en maak je er verder niet al te druk over zou ik zeggen.
Er zijn ook een hoop mensen die de pan goed isoleren (deken/slaapzak) en dan rustig een uur laten staan en de 1 a 1,5 graad temperatuur daling voor lief nemen.

Je kan ook nog proberen de batterij van je thermometer te vervangen. Dat wil ook nog wel eens helpen met de stabiliteit van de meting.

EBC

Je moet niet horizontaal in de rondte roeren, maar verticaal roeren, dus de warmte van onderen naar boven halen. Continu tijdens verwarmen, nooit stoppen. En ook na het uitzetten van de warmtebron nog een minnuutje doorgaan met roeren.

EvdBroek

Citaat van: EBC op 06-08-2017  11:15 uJe moet niet horizontaal in de rondte roeren, maar verticaal roeren, dus de warmte van onderen naar boven halen. Continu tijdens verwarmen, nooit stoppen. En ook na het uitzetten van de warmtebron nog een minnuutje doorgaan met roeren.
Precies zo ja. In het begin gebruikte ik hiervoor een stamper die je gebruikt voor het maken van stamppot. Nu een elektrisch aangedreven roermechanisme, die roert ook alles op vanaf de bodem naar boven

rajd

Bekend probleem... in mijn begintijd ook veel mee te maken gehad. Uiteindelijk met veel roeren redelijk onder controle gekregen, maar het was nooit optimaal. Uiteindelijk ben ik overgestapt op een elektrische installatie welke continu rondpompt.. boven er in, onder er uit.. en sindsdien is het allemaal superstabiel.

Easywoods

Citaat van: EBC op 06-08-2017  11:15 uJe moet niet horizontaal in de rondte roeren, maar verticaal roeren, dus de warmte van onderen naar boven halen. Continu tijdens verwarmen, nooit stoppen. En ook na het uitzetten van de warmtebron nog een minnuutje doorgaan met roeren.

Een bekend "probleem" inderdaad en voor mij is ook dit de oplossing  ;)

Berend Postema

Bedankt voor de uitleg heren!  Ik heb weer wat te knutselen!

Gr Berend

CeesM

Citaat van: Berend Postema op 06-08-2017  13:46 uBedankt voor de uitleg heren!  Ik heb weer wat te knutselen!

Gr Berend
Een op en neer roerapparaat?

Eric v B

Citaat van: CeesM op 07-08-2017  15:31 uEen op en neer roerapparaat?
Nee, een filterplaat met een pompje en dan continue rondpompen tijdens het maischen. En tijdens iedere maischstap een paar keer je filterbed doorroeren.

JaMo

Koelbox aanschaffen en eenstapsmaischschema gaan hanteren. Werkt perfect bij mij!

Winne2

Ook bij rondpompen heb je wat temperatuurverschillen, zeker als de maisch wat dikker is en langzamer doorstroomt. Soms even roeren kan dan een oplossing zijn. Maar wordt soms tegengesproken. Aan eind van maischen niet meer roeren vanwege aanstaande filtering/spoelen.

ciesvandekwis

Eenstapsmaischen, eens rond de 66/68 graden zit, vlam uit, goed doorroeren en slaapzak over je pan. Welke thermometer gebruik je?

nembrionic


lier

Ik herken je probleem helemaal en als je jezelf helemaal gek wilt maken pak dan een 2e thermometer om te kijken of de eerste het eigenlijk wel goed doet >:D

Ik heb destijds een doorvoer gekocht bij aliexpress in mijn pan gemonteerd en er een pt100 ingestoken op een cm of 8 - 10 van de bodem met een simpele digitale uitlezing. ff gechecked in ijswater en kokend water, prima dingetje.

Inmiddels heb ik een Grainfather en denk ik er helemaal niet meer over na, maar bovenstaande was voor mij de oplossing omdat de warmte in je wort toch omhoog trekt als de vlam er onderuit is en je stopt met roeren.

Dugraph

Herkenbaar! Bij mij heeft het aanschaffen van een goede digitale thermometer icm opschalen van mijn volume uitkomst geboden. Bij 15 ltr is de temperatuur homogener dan bij 5 ltr. En bij 30 ltr nog beter. En bij...  ;)

Ik roer nog steeds handmatig tijdens het maischen. Elektrische systemen passen niet bij mijn manier van brouwen.

DJF3

Ik ben ook onhandig aan het doen met een digitale thermometer (Brewferm digitale sonde thermometer - https://brouwlandprod-yappa.netdna-ssl.com/image/gallery-large-r/products-20140701121034-0131128a.jpg)
draadje bijna gesmolten (te dicht bij het gas), sensor te diep in de pan, sensor tegen de wand van de pan

Om dit te laten werken zou je de sensor altijd op dezelfde plaats moeten houden?
> Een houder & geleider voor de sensor draad?

Toen zag ik bij grote brouwketels een vaste temperatuur sensor zitten:
> zie plaatje:

Vraag: is dit een goede vervanger van een digitale thermometer?


bjorri

Ik pomp rond en stuur op de temperatuur van het water/wort wat naar boven wordt gepompt, dat is direct na de verwarming. Zo nu en dan roer ik het beslag ook een keer door.

De buis hierboven lijkt me prima om te meten maar een ramp bij roeren en schoonmaken.

tdp

Citaat van: bjorri op 04-10-2017  14:14 uDe buis hierboven lijkt me prima om te meten maar een ramp bij roeren en schoonmaken.

Dit weerhoudt mij ook van een dergelijke oplossing. Ik houd het nog maar de Fantast van de Ikea, en heb er nu standaard 1 extra op voorraad ;)

DJF3

Citaat van: tdp op 04-10-2017  14:38 uDit weerhoudt mij ook van een dergelijke oplossing. Ik houd het nog maar de Fantast van de Ikea, en heb er nu standaard 1 extra op voorraad ;)

Schoonmaken: is dat niet een kwestie van losschroeven en weer terugzetten? (zegt de beginner :brouwen:)
Je zal je ook moeten afvragen: hoe hoog monteer ik zo'n temperatuursensor en hoe lang moet deze zijn.

@tdp: hang je de sensor gewoon in de pan, hou je 'm in het midden (hoe?), hoe regel je de hoogte waarop de sensor hangt?

bjorri

Citaat van: DJF3 op 04-10-2017  15:09 uSchoonmaken: is dat niet een kwestie van losschroeven en weer terugzetten? (zegt de beginner :brouwen:)
Je zal je ook moeten afvragen: hoe hoog monteer ik zo'n temperatuursensor en hoe lang moet deze zijn.

@tdp: hang je de sensor gewoon in de pan, hou je 'm in het midden (hoe?), hoe regel je de hoogte waarop de sensor hangt?
Losmaken, apart schoonmaken en weer monteren is dan wel een klusje wat je elke keer moet doen. Elke keer losmaken slijt de boel ook van.

Ik heb de sensor van een STC1000 in een inox pijpje laten zakken, dat pijpje is van onder goed dicht en van boven min of meer. Op die manier kan ik overal die sensor hangen waar ik wil. Het pijpje is lang genoeg om boven de pan uit te steken als ik het al o de bodem zou zetten.

tdp

Citaat van: DJF3 op 04-10-2017  15:09 uSchoonmaken: is dat niet een kwestie van losschroeven en weer terugzetten? (zegt de beginner :brouwen:)
Je zal je ook moeten afvragen: hoe hoog monteer ik zo'n temperatuursensor en hoe lang moet deze zijn.

@tdp: hang je de sensor gewoon in de pan, hou je 'm in het midden (hoe?), hoe regel je de hoogte waarop de sensor hangt?

Nu heb ik een pan, die ik gewoon met een lapje of afwasborstel fatsoenlijk kan afwassen en afdrogen. Met een dergelijke toevoeging heb je wel meer schoonmaakwerk, ook met kraantjes bijvoorbeeld.

Ik steek de thermometer gewoon in de maisch, zet het met een wasknijper vast aan de pan. Zit niet helemaal in het midden. Je moet alleen oppassen dat de sensor niet geheel onder het oppervlakte komt, aangezien het dan rare metingen geeft.

mbroek



Een stuk RVS buis met binnendiameter 6 mm en daarin de sensor gelijmd met metaallijm. Je steekt die precies in je maisch waar je wil.

Maakt ook makkelijk schoon  :) Ik denk zoiets als bjorri bedoeld.


Serge VL

Ik roer gewoon continu en heb een baffle temperatuurmeter in de beslag ketel zitten wat resulteert is een goede correcte meting.

lier

Kunstig roerwerkje Serge, mooi gemaakt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.