Hobbybrouwen > Brouwsoftware

Lactose in BrouwHulp

(1/1)

marc0871:
Waar vind ik lactose in BrouwHulp?
Staat niet bij de mout en niet bij diversen :weetniet:
Tbv een oatmeal chocolate coffee milk stout.
Dit is wat ik voor nu heb

BrouwHulp Recept uitdraai

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerk009Naam receptOatmeal chocolate coffee milk stoutBrouwdatum05-08-2017BiertypeStout (Oatmeal)Volume20,0 lBegin SG1,071 SGBerekende kleur (Morey)151 EBCBerekende bitterheid (Rager)35 IBUBrouwzaalrendement75,0 %Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt20,00 lWater uit Zutphen9,86 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO466 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%4,950 kgGoldSwaen Munich LightDe Swaen90 EBC74,6 %0,495 kgGoldSwaen Munich DarkDe Swaen150 EBC7,5 %0,495 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC7,5 %0,396 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC6,0 %0,297 kgBlackSwaen BlackDe Swaen1325 EBC4,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikteMaichen65,0 įC1 min.60 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU24,7 gBramling Crosspellets6,0%60 min.23,0 IBU19,8 gFugglebellen4,3%60 min.12,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType22,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

William:
Lactose staat er blijkbaar niet standaard in. Een kopie maken van (kristal)suiker en die hernoemen naar lactose. Het enige wat dan niet klopt is dat de lactose niet vergistbaar. Als suiker zal het meetellen bij het % alcohol. Misschien kun je dat omzeilen door het als overig ingrediŽnt in te voeren

Albertus:

--- Citaat van: William op 05-08-2017  23:05 u ---Lactose staat er blijkbaar niet standaard in. Een kopie maken van (kristal)suiker en die hernoemen naar lactose. Het enige wat dan niet klopt is dat de lactose niet vergistbaar. Als suiker zal het meetellen bij het % alcohol. Misschien kun je dat omzeilen door het als overig ingrediŽnt in te voeren

--- Einde van citaat ---

Je kunt daarna in BrouwHulp bij Lactose de potentiŽle opbrengst op nul zetten.

Bert

JessyH:
Even dit topic openbreken, want voor mij is het nog niet duidelijk en lijkt het ook nog niet correct te werken. Ik heb bovenstaande werkwijze geprobeerd, maar dit werkt niet naar behoren.

Op welke wijze kun je lactose toevoegen in BrouwHulp dat het op een juiste manier wordt meegenomen in de berekening van het SG?

Groeten,
JessyH

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie