Muffe kelderachtige geur

Gestart door Sjoerd, 05-08-2017 13:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten,

Ik heb een quadrupel gebrouwen die nu zo'n 10 weken op fles zit. Tot vorige week rook hij prima, lekker zelfs. Nu ruikt hij ineens muf, zeg maar een soort kelderlucht. Enig zoekwerk leert mij dat het bier een schimmelinfectie heeft. Ik vind het wel vreemd dat dit nu pas in een keer tot uiting komt. Ik heb dit een keer eerder gehad, ook bij een quadrupel. Ik vraag me natuurlijk af waar dit door kan komen, ik werk altijd hetzelfde in dezelfde omgeving. Het enige wat ik kan bedenken is dat er nogal veel gist uit mijn vat gekomen is (W1762), dat had ik bij de vorige waar het mis ging ook (W3787). Ik heb dat in beide gevallen niet direct schoongemaakt, maar gedurende hoofdgisting (een dag of 7) de gedroogde koek gewoon op het vat laten zitten. Bij al mijn andere bieren heb ik dat niet gehad en ook geen infecties. Ik hoor graag of dit de waarschijnlijke verklaring is en hoe het kan dat dit nu pas in een keer tot uiting komt.

Groet Sjoerd

Jacques

Dat je in het verleden geen last van hebt gehad kan zijn doordat micro-organismen zich in de loop van de tijd vermenigvuldigen. Ze kunnen in allerlei kieren gaan zitten.

Schoonmaakwerkzaamheden mogen daarom nooit uitgesteld worden. Al je spullen horen na gebruik meteen gereinigd te worden door deze eerst goed om te spoelen, gistrestanten te verwijderen en te reinigen met een oxi-oplossing. Bewaar je spullen droog. Laat gistvaten "ademen" en hang hevelslangen op zodat er geen vocht in kan blijven hangen.

En voor gebruik van je slangen en gistvat deze desinfecteren met bijvoorbeeld Star San. Infecties dien je voorkomen, een bier genezen van een infectie kan niet...


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.