Wat wordt bedoeld met First Wort Hop?

Gestart door Pieter., 19-12-2005 21:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans446

Ik maak gebruik van een Easybrew volautomatische ketel. Hoe pas ik nu de FWH toe?

Ansius

Citaat van: Wallie op 09-12-2018  21:38 uAls ik probeer het lang mee koken van de hop te relativeren dan denk ik dat het niet goed is.
Omdat je het zo lang mee laat doen in je wort.. Ook zo lang laat mee koken dat je de smaak van de blaadjes gaat krijgen ipv de smaak die je wilt van hop. Je kookt het tot snot.

Ik brouw eigenlijk altijd met FWH en herken de door u geschetste relatievatie totaal niet.


KC

Wat denken jullie hier van:"Normally, the aromatic oils are insoluble and evaporate during the boil. However, by letting the hops steep in the wort before the boil, the oils have more time to oxidize to more soluble compounds, which means there's a greater chance those oils are kept in the beer during the boil and deliver additional hop complexity in the finished product."

Bij het gebruik van mijn nieuwe filter in de Easybrew 30 had ik door de omhoog komende "golven" die ontstaan bijna geen schuim. Ik hoefde niet te roeren.

Jacques

Citaat van: EBC op 10-12-2018  00:03 uHet begrip hophars is al dubieus. Wie heeft ze ooit gezien?

Als je de bruine rand in je gistvat bedoelt? ... Dat is gist, geen hars van hop. Zit er hars in hip?

Het klopt dat ook als er geen hop in het wort zit je een rand krijgt in je gistvat. Het is dan ecru dan wel beige van kleur. Wanneer er hop in het wort zit heb je donker bruine plekken op de gist. En ook een donker bruine rand...

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 10-12-2018  05:13 uAlfazuur is een van de componenten van zachte hophars.

Wat bedoel je daarmee te zeggen?


Wat mijn punt is dat de bruine plekken op het bier (lees hopharsen) weinig invloed hebben op de bitterheid van het uiteindelijke bier. De hopharsen lossen maar heel beperkt op in het bier door de verlaging van de pH tijdens de vergisting.

Het onderstaande plaatje illustreert dit.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 10-12-2018  22:13 uWat bedoel je daarmee te zeggen?

De hopchemie maakt een onderscheid tussen harde en zachte hopharsen, al naar gelang ze oplosbaar zijn in bepaalde organische oplosmiddelen. De harde hopharsen zijn in bier eigenlijk ongewenst. De zachte hopharsen worden verder onderverdeeld in drie fracties:
Humulon ofwel alfa-hopbitterzuren
Lupulon ofwel beta-hopbitterzuren
Hulupon



Dit n.a.v. de vraag van EBC.

nembrionic

Citaat van: hansHalberstadt op 09-12-2018  20:46 uWat zou dan de reden kunnen zijn voor afschuimen? Zelf nog nooit gedaan. Zou niet kunnen bedenken waar het goed voor is ook.

Daar gaat het mij allemaal niet om. Stellen dat je iets wel of niet moet doen omdat een commerciele brouwer dat ook (niet doet) vind ik te kort door de bocht.

Ansius

Mijn werkwijze is een deel van de hop in de lege kookpan gooien, wort er op en na 3 liter de elektrische kookpan op 99ºC zetten.
Als ik klaar ben met spoelen kookt het al bijna. 
Spoelen zelf duurt in totaal een klein uur.

Nadelig effect heb ik nooit waargenomen.

Maar u mag me overtuigen van het tegendeel.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 10-12-2018  22:28 uDe hopchemie maakt een onderscheid tussen harde en zachte hopharsen, al naar gelang ze oplosbaar zijn in bepaalde organische oplosmiddelen. De harde hopharsen zijn in bier eigenlijk ongewenst. De zachte hopharsen worden verder onderverdeeld in drie fracties:
Humulon ofwel alfa-hopbitterzuren
Lupulon ofwel beta-hopbitterzuren
Hulupon

Dit n.a.v. de vraag van EBC.

Dat hop harsen bevat is duidelijk.

Wat ik niet begreep waarom je er op wees op het feit dat alfazuren onderdeel zijn van hopharden naar aanleiding van mijn reactie dat hopharsen die zijn afgezet tijdens de vergisting weinig bijdragen aan de bitterheid van het eindelijke bier.
Een groot gedeelte van de bitterheid van het wort gaat verloren. Dit komt door absorptie van de gist van bitterstoffen maar ook doordat alfazuren veel minder oplosbaar zijn in gistend bier dan in het wort. De oplosbaarheid van de alfazuren is veel minder door de verlaging van de pH. Het plaatje dat ik gepost heb laat dit zien.
Eenmaal uit de oplossing lossen de hopharsen niet meer op zodra deze uitzakken. Afscheppen heeft daarom weinig nut. De bitterheid van het bier verandert er door niet.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.