Wat wordt bedoeld met First Wort Hop?

Gestart door Pieter., 19-12-2005 21:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Hallo allen,

Zag dit staan bij de hopgift van Zaneker pils, maar wat houd het precies in?

6,67 gram   Hallertauer  5,4% alfa   pellets   First Wort Hop

Groetjes,
Pieter

Jacques

Beste Pieter,

Ik raad je aan om eerst even de zoekfunctie van dit forum te gebruiken voordat je een dergelijke vraag stelt.

Verder kan het geen kwaad om deze artikelen te lezen 
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/tijdhop.html
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hoprend1.html
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hoprend2.html

Herman

Jacques bedoeld eerst te zoeken en verwijst daarnaast naar een aantal artikelen. Zoeken levert o.a. dit artikel over First Wort Hopping (FWH) op.

En het is niet bitterhop....

Pieter.

Dus als ik het goed begrijp: zodra ik ga spoelen voeg ik de eerste hop al toe die ik gewoon in het wort laat zitten ook tijdens het opwarmen naar kooktemperatuur?

Groetjes,
Pieter

Herman

Klopt. Dit zorgt (naar verluidt en ook mijn ervaring) voor een mooier hoparoma. Ook neemt de bitterheid van deze hop af in vergelijking met toevoeging enkel als bitterhop. Maar dat kun je natuurlijk eenvoudig compenseren.

Jacques

Het eerste wort is het wort dat je krijgt voor het spoelen. Deze wort wordt opgevangen in de kookketel en er wordt meteen hop toegevoegd. Het wort kookt dus nog niet als de eerste hop gevoegd wordt bij het eerste wort.

Wallie

Citaat van: Jacques op 19-12-2005  21:17 uBeste Pieter,

Ik raad je aan om eerst even de zoekfunctie van dit forum te gebruiken voordat je een dergelijke vraag stelt.

Verder kan het geen kwaad om deze artikelen te lezen 
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/tijdhop.html
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hoprend1.html
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hoprend2.html

Hoe vaak wordt dit bijgewerkt? Want wat in het artikel van hoprendement  deel 1 staat, en dan vooral hoe de hop bewaart wordt klopt volgens mij niet meer. Het wordt tegenwoordig wel vacuum verpakt en vaak in de diepvries bewaart...

Jacques

Citaat van: Wallie op 09-12-2018  14:21 uHoe vaak wordt dit bijgewerkt? Want wat in het artikel van hoprendement  deel 1 staat, en dan vooral hoe de hop bewaart wordt klopt volgens mij niet meer. Het wordt tegenwoordig wel vacuum verpakt en vaak in de diepvries bewaart...

Het gaat hier om artikelen die niet steeds bijgewerkt worden.
Het betreffende artikel is eerder gepubliceerd geweest in het het vakblad voor de amateur wijn-, bier- en likeurmaker en verwante hobby's Proost, nr. 16, juli/aug 1996.

Er is in de loop der jaren veel veranderd met betrekking tot onze grondstoffen. Er is veel meer keus en de kwaliteit is een stuk beter.

Mark GA

Als je gebruik maakt van een volautomatische ketel als de Easybrew kun je die first wort hopgift dus niet doen, tenzij je het okee vindt dat je filterbed droogvalt in de tussentijd...

Koen S

Een nadeel van FWH is dat je het schuim dat ontstaat tijdens het koken (gecoaguleerde eiwitten?) niet kan afscheppen/afschuimen. Een deel daarvan kook je wel stuk, maar ik schep ze toch liever af en voeg dan mijn hop toe.

EBC

Citaat van: Mark GA op 09-12-2018  15:28 uAls je gebruik maakt van een volautomatische ketel als de Easybrew kun je die first wort hopgift dus niet doen, tenzij je het okee vindt dat je filterbed droogvalt in de tussentijd...

Ja hoor dat kan wel, je wort kookt immers nog niet wanneer je de binnenketel verwijderd hebt.

Grote vraag is natuurlijk of FWH echt een verschil maakt, en daarover zijn de meningen al haast natuurlijk verdeeld. FWH is eerder een hype van vele jaren geleden. Voor sommigen is het ok, voor anderen is het niks. Vele studies zijn gedaan met wisselend resultaat. Zoals dat met alhaast alle studies is.

Citaat van: Koen S op 09-12-2018  16:25 uEen nadeel van FWH is dat je het schuim dat ontstaat tijdens het koken (gecoaguleerde eiwitten?) niet kan afscheppen/afschuimen. Een deel daarvan kook je wel stuk, maar ik schep ze toch liever af en voeg dan mijn hop toe.

Afschuimen is niet nodig. Er is geen enkele commerciële brouwerij die het wort voor koken afschuimt.

nembrionic

Citaat van: EBC op 09-12-2018  19:25 uAfschuimen is niet nodig. Er is geen enkele commerciële brouwerij die het wort voor koken afschuimt.

Dat vind ik geen argument. Commerciele brouwerijen opereren vaak technisch gezien weer anders dus zou je sommige dingen thuis wél moeten/kunnen doen.
Dus je moet wel echt even kijken naar waar de verschillen zitten voordat je een besluit neemt over wat je wel of niet doet.

hansHalberstadt

Citaat van: nembrionic op 09-12-2018  20:19 uDus je moet wel echt even kijken naar waar de verschillen zitten voordat je een besluit neemt over wat je wel of niet doet.

Wat zou dan de reden kunnen zijn voor afschuimen? Zelf nog nooit gedaan. Zou niet kunnen bedenken waar het goed voor is ook.

EBC

Citaat van: nembrionic op 09-12-2018  20:19 uDat vind ik geen argument. Commerciele brouwerijen opereren vaak technisch gezien weer anders dus zou je sommige dingen thuis wél moeten/kunnen doen.
Dus je moet wel echt even kijken naar waar de verschillen zitten voordat je een besluit neemt over wat je wel of niet doet.

Ach, het staat in de oude boekskes van hobbybrouwen anno 1980. Gewoon vergeten, het waren wijnmakers die begonnen te brouwen. Vandaar ook het overhevelen in mandflessen, ze hadden die als wijnmaker beschikbaar. Een echte brouwer zou dat nooit doen. Ook al dat overhevelen is een erfenis van wijnmakers. Brouwers doen dat niet. En zo is er meer. Relativeer wat je leest!

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 09-12-2018  20:51 uAch, het staat in de oude boekskes van hobbybrouwen anno 1980. Gewoon vergeten, het waren wijnmakers die begonnen te brouwen. Vandaar ook het overhevelen in mandflessen, ze hadden die als wijnmaker beschikbaar. Een echte brouwer zou dat nooit doen. Ook al dat overhevelen is een erfenis van wijnmakers. Brouwers doen dat niet. En zo is er meer. Relativeer wat je leest!
Hopharsen afscheppen?

Wallie

Citaat van: Jacques op 09-12-2018  14:56 uHet gaat hier om artikelen die niet steeds bijgewerkt worden.
Het betreffende artikel is eerder gepubliceerd geweest in het het vakblad voor de amateur wijn-, bier- en likeurmaker en verwante hobby's Proost, nr. 16, juli/aug 1996.

Er is in de loop der jaren veel veranderd met betrekking tot onze grondstoffen. Er is veel meer keus en de kwaliteit is een stuk beter.

Er veranderd zeker veel! Niet bij te houden, dat begrijp ik
Desalwelteplus vind ik het erg interessant om te lezen allemaal!

Wallie

Citaat van: EBC op 09-12-2018  20:51 uAch, het staat in de oude boekskes van hobbybrouwen anno 1980. Gewoon vergeten, het waren wijnmakers die begonnen te brouwen. Vandaar ook het overhevelen in mandflessen, ze hadden die als wijnmaker beschikbaar. Een echte brouwer zou dat nooit doen. Ook al dat overhevelen is een erfenis van wijnmakers. Brouwers doen dat niet. En zo is er meer. Relativeer wat je leest!

Als ik probeer het lang mee koken van de hop te relativeren dan denk ik dat het niet goed is.
Omdat je het zo lang mee laat doen in je wort.. Ook zo lang laat mee koken dat je de smaak van de blaadjes gaat krijgen ipv de smaak die je wilt van hop. Je kookt het tot snot.

Jacques

Citaat van: nembrionic op 09-12-2018  20:19 uDat vind ik geen argument. Commerciele brouwerijen opereren vaak technisch gezien weer anders dus zou je sommige dingen thuis wél moeten/kunnen doen.
Dus je moet wel echt even kijken naar waar de verschillen zitten voordat je een besluit neemt over wat je wel of niet doet.

Ik brouwde al toen die oude adviezen werden gegeven.
Naar aanleiding van die adviezen heb schuim bij het koken en ook hopharsen afgeschept.
Daar ben ik al heel lang geleden mee gestopt. Het afscheppen heeft geen meerwaarde heb ik gemerkt. De eiwitten vlokken uit en de trub verwijder je. Hopharsen geven relatief weinig bitterheid aan je uiteindelijke bier. Ze zakken uit en komen in je depot terecht.

Oscar

Citaat van: Koen S op 09-12-2018  16:25 uEen nadeel van FWH is dat je het schuim dat ontstaat tijdens het koken (gecoaguleerde eiwitten?) niet kan afscheppen/afschuimen.

Afschuimen is een totaal zinloze actie... Ook als hobbybrouwer zijnde... :)

EBC

Het begrip hophars is al dubieus. Wie heeft ze ooit gezien?

Als je de bruine rand in je gistvat bedoelt? ... Dat is gist, geen hars van hop. Zit er hars in hip?

haicoterbeek

Citaat van: EBC op 10-12-2018  00:03 uHet begrip hophars is al dubieus. Wie heeft ze ooit gezien?

Als je de bruine rand in je gistvat bedoelt? ... Dat is gist, geen hars van hop. Zit er hars in hip?


Hop bevat zachte en harde harsen (resin). Alfazuren zijn een component van zachte hophars.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 09-12-2018  22:38 uHopharsen geven relatief weinig bitterheid aan je uiteindelijke bier. Ze zakken uit en komen in je depot terecht.
Alfazuur is een van de componenten van zachte hophars.

Koen S

Citaat van: EBC op 09-12-2018  20:51 uAch, het staat in de oude boekskes van hobbybrouwen anno 1980. Gewoon vergeten, het waren wijnmakers die begonnen te brouwen. Vandaar ook het overhevelen in mandflessen, ze hadden die als wijnmaker beschikbaar. Een echte brouwer zou dat nooit doen. Ook al dat overhevelen is een erfenis van wijnmakers. Brouwers doen dat niet. En zo is er meer. Relativeer wat je leest!
Ik vind het spijtig dat je zo neerbuigend kijkt naar wijnmakers. Veel hobbybrouwers hebben ooit ook wijn gemaakt. Zijn zij dan geen echte brouwers en jij wel?
Citaat van: Oscar op 09-12-2018  23:24 uAfschuimen is een totaal zinloze actie... Ook als hobbybrouwer zijnde... :)
Wanneer ik filter met mijn hevelfilter, is mijn wort niet helemaal helder. Dat hoeft voor mij ook niet, maar ik zie soms toch nog wat kleine partikeltjes, restanten van granen. Die wil ik niet meekoken, ze kunnen een negatieve invloed hebben op de uiteindelijke smaak van mijn bier door de tannines die eventueel uitlogen. Wanneer ik afschuim, ben ik het merendeel hiervan alvast kwijt en ook al wat troep van eiwitten. Het is een kleine moeite en mijn filosofie is: baat het niet dan schaadt het niet.
Bovendien heb ik zo nooit last van overschuimen tijdens het koken met een volle ketel.
Citaat van: EBC op 09-12-2018  19:25 uAfschuimen is niet nodig. Er is geen enkele commerciële brouwerij die het wort voor koken afschuimt.
Zij filteren en koken met heel andere apparatuur en hebben dit ook niet nodig. Elke extra stap kost geld.
Citaat van: hansHalberstadt op 09-12-2018  21:08 uHopharsen afscheppen?
Als je geen FWH toepast en je schept af vóór je hop toevoegt, zijn er nog geen hopharsen.

EBC

Citaat van: Koen S op 10-12-2018  08:45 uIk vind het spijtig dat je zo neerbuigend kijkt naar wijnmakers. Veel hobbybrouwers hebben ooit ook wijn gemaakt. Zijn zij dan geen echte brouwers en jij wel?

Ik kijk niet neerbuigend naar wijnmakers, spijtig dat je dit zo opvat. Ik geef enkel aan hoe het begonnen is. Ik ben ze eerder dankbaar dat ze onze hobby hebben aangewakkerd.

snowdog2006

Citaat van: hansHalberstadt op 09-12-2018  20:46 uWat zou dan de reden kunnen zijn voor afschuimen? Zelf nog nooit gedaan. Zou niet kunnen bedenken waar het goed voor is ook.

Kan iemand dat uitleggen? Of is de reden het antwoord wat Koen gaf?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.