Ach, het staat in de oude boekskes van hobbybrouwen anno 1980. Gewoon vergeten, het waren wijnmakers die begonnen te brouwen. Vandaar ook het overhevelen in mandflessen, ze hadden die als wijnmaker beschikbaar. Een echte brouwer zou dat nooit doen. Ook al dat overhevelen is een erfenis van wijnmakers. Brouwers doen dat niet. En zo is er meer. Relativeer wat je leest!
Ik vind het spijtig dat je zo neerbuigend kijkt naar wijnmakers. Veel hobbybrouwers hebben ooit ook wijn gemaakt. Zijn zij dan geen echte brouwers en jij wel?
Afschuimen is een totaal zinloze actie... Ook als hobbybrouwer zijnde... 
Wanneer ik filter met mijn hevelfilter, is mijn wort niet helemaal helder. Dat hoeft voor mij ook niet, maar ik zie soms toch nog wat kleine partikeltjes, restanten van granen. Die wil ik niet meekoken, ze kunnen een negatieve invloed hebben op de uiteindelijke smaak van mijn bier door de tannines die eventueel uitlogen. Wanneer ik afschuim, ben ik het merendeel hiervan alvast kwijt en ook al wat troep van eiwitten. Het is een kleine moeite en mijn filosofie is: baat het niet dan schaadt het niet.
Bovendien heb ik zo nooit last van overschuimen tijdens het koken met een volle ketel.
Afschuimen is niet nodig. Er is geen enkele commerciële brouwerij die het wort voor koken afschuimt.
Zij filteren en koken met heel andere apparatuur en hebben dit ook niet nodig. Elke extra stap kost geld.
Hopharsen afscheppen?
Als je geen FWH toepast en je schept af vóór je hop toevoegt, zijn er nog geen hopharsen.