Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bierkits alternatieven  (gelezen 721 keer)

Offline Langewieger

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bierkits alternatieven
« Gepost op: 07-12-2018 16:30 u »
Ik ben nog niet zo lang aan het brouwen.
Brouwen volgen waarbij je zelf alles doet van A-Z zit nog in het verschiet. Daar start ik binnenkort mee, moet nog een grote kookpan aanschaffen.

Nu heb ik nog een paar standaard pakketten staan. Zonde om weg te gooien.
Brewferm Oranje bock en de Brewferm ambiorix
Hier heb ik op advies van de Braumarkt al andere gist bij gekocht.

Hebben jullie nog adviezen betreft wat je er nog meer aan kan toevoegen? (misschien uit ervaring)
Sinaasappelschil? Hout? koriander enz enz?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Bierkits alternatieven
« Reactie #1 Gepost op: 08-12-2018 21:13 u »
Zie mijn antwoord in een ander topic.

Met bierkits kun je prima bier brouwen. Ligt ook aan de kwaliteit van de kits. Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd door de blikken van Brewferm en Muntons. Daarentegen vind ik de foliepakken van Mangrove Jack's hele mooie bieren opleveren.

De grote nadelen van bierkits is dat ze in verhouding zeer prijzig zijn en dat je vastzit aan een halfproduct. Aan dat laatste kun je wat doen door donkere mouten te steepen, koudhoppen of door fruit dan wel in alcohol getrokken kruiden of houtsnippers toe te voegen. Wat dat betreft is er geen verschil met het bouwen van bier uit mout.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
Re: Bierkits alternatieven
« Reactie #2 Gepost op: 10-12-2018 11:43 u »
Ik vond de Ambiorix helemaal niet verkeerd - was mijn eerste blikbrouwsel - gewoon zoals die was, zelfs met de Brewferm TOP-gist. Wel temperatuurgecontroleerd vergist.

Ik had ook eens een Cascade koudhop toegepast op een Black Rock Golden Ale, smaakte prima.

Met blikken heb je inderdaad last van de nadelen die Jacques noemt maar er is zeker drinkbaar bier van te brouwen. In ieder geval kan er veel minder mislukken of minder goed lukken dan bij moutbrouwen :)

(Ook een aanrader: Bulldog pakketen, zowel bier als cider.)

Succes met brouwen!

Tags: