Brouwblog: Normaal bier

Gestart door Adrie, 04-08-2017 14:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Beste brouwers,

Er is weer een brouwblog verschenen: Normaal bier. Veel leesplezier!

hans_nwk

Citaat van: Adrie op 04-08-2017  14:07 uBeste brouwers,

Er is weer een brouwblog verschenen: Normaal bier. Veel leesplezier!
Ik zie normaal bier wat breder dan alleen pils maar op bierfestivals zoals borefts heb je vaak iets teveel  frambozen-chocolade-milk-espresso-stout-gerijpt op  whiskyvaten- met basilicum, heel veel hop met brett en een toef slagroom erop.

Dan zie ik graag weer eens "gewoon" een tripel.
(Ik ben veel te conservatief, ik weet het)

Groet,
Hans

emiel1

Citaat van: hans_nwk op 04-08-2017  15:11 uIk zie normaal bier wat breder dan alleen pils maar op bierfestivals zoals borefts heb je vaak iets teveel  frambozen-chocolade-milk-espresso-stout-gerijpt op  whiskyvaten- met basilicum, heel veel hop met brett en een toef slagroom erop.

Dan zie ik graag weer eens "gewoon" een tripel.
(Ik ben veel te conservatief, ik weet het)

Groet,
Hans

Dat gevoel heb ik op Borefts soms ook inderdaad. Maar als ik in België op een festival ben snak ik soms dan weer naar iets anders dan al die standaard tripels, dubbels en blonden

Koen S

Kom op zondag 20 augustus naar de streekbierenmarkt in Diest, Vlaanderen. Meer info op www.obad.be. Daar vind je regionale bieren van kleine brouwerijen.

Jules

Leuke blog!

Ook van een lekker pils kan ik mettertijd genieten. Maar het onderliggende gevoel snap ik wel: er zijn nog heeel veel bierdrinkers te introduceren in de wondere wereld van bier!
Mvg J

Pimmels

Ach ik vind er niets van als mensen liever pils drinken... heb er ook geen hekel aan...
Ik heb trouwens ook niet het idee dat ik daar iets aan moet willen veranderen...  ::)

ceasar

Leuke blog.
Ik zat laatst hier vanaf mijn vakantieadres bij een restaurant. Ik vraag beleefd aan de serveerster wat voor bier ze allemaal heeft, liefst lokaal. De dame in kwestie begint een opsomming:"Heineken, Fosters, San Miguel, Alhambra". Waarop ik de serveerster meld:"Doet u mij maar een bruiswater", waarop zij in de lach schiet en me begreep. Als het alleen maar 13 in een dozijn pils is, waar overigens niets mis mee is, sla ik liever de ronde over. Ook gezien de calorietjes bewaar ik die liever voor iets dat me echt smaakt. Overigens heb ik hier al echte pareltjes mogen ervaren, in niet echt een bierland bij uitstek. (Spanje)
Onder normaal bier versta ik pils, mooi dat Gulpener zich ontwikkeld naar de markt, ik ga ze bij terugkomst direct eens drinken!

TeVeHa

Mooi gedaan, volkse blog, leest vlot, u zou een boek kunnen schrijven ;)

KooTjoo

Ik bezoek al jaren het Bierfestival in Leiden met veel plezier. Tot afgelopen keer. Wij gaan hier meestal naar toe met een groepje voor een gezellige middag. Er zitten in dit groepje altijd mensen die niet "echte bierdrinkers" zijn en liever een normaal biertje drinken. Nou dat kon dus deze keer niet, alleen maar bijzondere bieren waar vooral de nadruk lag op IPA, en bieren met hop, hop en nog veel meer hop.

Ik ben toch meer een liefhebber van een lekker tripel met niet te veel hop en kwam deze keer bedrogen uit. Kijkend naar de vele nieuwe bieren di de laatste tijd het levenslicht zien vind ik dat we bij deze nieuwe bieren een beetje aan het doorslaan zijn met de hoppigheid van de bieren. Het is allemaal een beetje meer van hetzelfde, als er maar genoeg hop in zit.

Jacques

Heel herkenbaar Adrie. Ook jouw beschrijving van bezoekers van bierfestivals. Ook mij is de verjonging en het feit dat ook vrouwen verslingerd zijn craftbier. Het is wachten op het moment dat hier op het forum net zo vrouwen als mannen van zich laten horen.

Overal in Nederland zijn bierfestivals, elk weekend weer. De craftbieren zijn er goed vertegenwoordig en "de normale" bieren  er nagenoeg niet verkrijgbaar. Massaal geniet Nederland van de bierrevolutie!

KooTjoo

Citaat van: Jacques op 04-08-2017  22:17 uHeel herkenbaar Adrie. Ook jouw beschrijving van bezoekers van bierfestivals. Ook mij is de verjonging en het feit dat ook vrouwen verslingerd zijn craftbier. Het is wachten op het moment dat hier op het forum net zo vrouwen als mannen van zich laten horen.

Overal in Nederland zijn bierfestivals, elk weekend weer. De craftbieren zijn er goed vertegenwoordig en "de normale" bieren  er nagenoeg niet verkrijgbaar. Massaal geniet Nederland van de bierrevolutie!
Wat profileer je jezelf de laatste tijd als groot voorstander van de "bierrevolutie", waar komt dat toch vandaan? In Nederland slaan dit soort dingen vaak helaas door naar een hype, iedereen hobbelt er maar achteraan.

Jacques

Citaat van: KooTjoo op 04-08-2017  22:36 uWat profileer je jezelf de laatste tijd als groot voorstander van de "bierrevolutie", waar komt dat toch vandaan? In Nederland slaan dit soort dingen vaak helaas door naar een hype, iedereen hobbelt er maar achteraan.

Al heel wat jaren ben ik een voorstander om buiten de lijntjes te brouwen van de bestaande biertypenindeling die gehanteerd wordt bij het ONK.
Ik zie dat dit nu eindelijk door de kleine craftbrouwers gebeurt. Die craftbrouwers zijn veelal afkomstig uit het hobbybrouwwereldje en zijn actief geweest op dit forum. Daar word ik enthousiast over. Dit forum draagt bij aan de bierrevolutie in Nederland en daar ben ik best trost op.

Mthijs

Is het niet gewoon bierevolutie? Lijkt mij wel...

Mthijs

Of, nog mooier, de renaissance van de Nederlandse biercultuur.

Wolter

Erg leuk geschreven weer Adrie! Zeker herkenbaar. Alleen jammer van dat beeld dat ik weer even kreeg ..over...ouders...en.....sex... ;) Had het op mijn 47e net een beetje verwerkt allemaal..  ::)

Jacques

Citaat van: Mthijs op 04-08-2017  23:20 uIs het niet gewoon bierevolutie? Lijkt mij wel...


De term die de Engelstaligen gebruiken is "beer revolution". Nu wil dat niet alles zeggen maar de term brengt wel tot uitdrukking dat het om iets nieuws gaat en niet om een (kleine) verandering van iets bestaand zoals de het geval is bij een evolutie.

henkie


hans_nwk

Citaat van: Jacques op 04-08-2017  23:04 uAl heel wat jaren ben ik een voorstander om buiten de lijntjes te brouwen van de bestaande biertypenindeling die gehanteerd wordt bij het ONK.
Ik zie dat dit nu eindelijk door de kleine craftbrouwers gebeurt.
Ik heb meer het idee dat een paar jaar geleden nieuwe lijntjes zijn getrokken en dat iedereen braaf binnen die nieuwe lijntjes brouwt en niet meer in de buurt van de oude lijntjes durft te komen.

Groet,
Hans

EBC

Citaat van: Jacques op 04-08-2017  22:17 uOveral in Nederland zijn bierfestivals, elk weekend weer. De craftbieren zijn er goed vertegenwoordig en "de normale" bieren  er nagenoeg niet verkrijgbaar. Massaal geniet Nederland van de bierrevolutie!

Op een festival drink je wat de pot schaft. Gewone mensen genieten niet meer op een Nederlands festival. Het is nog enkel voor nerds.

Voor mij geen Nederlandse festivals meer voorlopig. Maar ze draaien wel bij hoor. Over een paar jaar is deze innovatieve kruidengekte over.

Het zou toch mooi zijn als de craft brouwers eens pils gingen brouwen. Ongefilterde volmoutige pils, met een stevige Duitse hopsmaak. Heerlijk!

tdp

Citaat van: EBC op 08-08-2017  08:26 uOp een festival drink je wat de pot schaft. Gewone mensen genieten niet meer op een Nederlands festival. Het is nog enkel voor nerds.

Voor mij geen Nederlandse festivals meer voorlopig. Maar ze draaien wel bij hoor. Over een paar jaar is deze innovatieve kruidengekte over.

Het zou toch mooi zijn als de craft brouwers eens pils gingen brouwen. Ongefilterde volmoutige pils, met een stevige Duitse hopsmaak. Heerlijk!

+1

Pimmels


Jules

Citaat van: EBC op 08-08-2017  08:26 uOp een festival drink je wat de pot schaft. Gewone mensen genieten niet meer op een Nederlands festival. Het is nog enkel voor nerds.

Voor mij geen Nederlandse festivals meer voorlopig. Maar ze draaien wel bij hoor. Over een paar jaar is deze innovatieve kruidengekte over.

Het zou toch mooi zijn als de craft brouwers eens pils gingen maken. Ongefilterde volmoutige pils, met een stevige Duitse hopsmaak. Heerlijk!
Ik wil het niet zo extreem stellen met gekte en dergelijke. Maar ik ben het er wel mee eens.
Ik zie veel te veel ipa's in de schappen staan en te weinig andere bieren.
Komt op mij over als een vrij eenzijdige revolutie.

Nou is een ipa op zijn tijd best lekker (maar zeker niet mijn favoriet)

Ik zie ook weinig tot geen pilsners / bockbieren etc van craft/micro/huur/ en anderszins kleine brouwers.
En dat vind ik een gemis.

Maar als bepaalde stromingen dalijk weer wat afzakken zal dit zeker komen!

Mvg J

Knobby

Citaat van: Jules op 08-08-2017  11:32 uIk wil het niet zo extreem stellen met gekte en dergelijke. Maar ik ben het er wel mee eens.
Ik zie veel te veel ipa's in de schappen staan en te weinig andere bieren.
Komt op mij over als een vrij eenzijdige revolutie.

Nou is een ipa op zijn tijd best lekker (maar zeker niet mijn favoriet)

Ik zie ook weinig tot geen pilsners / bockbieren etc van craft/micro/huur/ en anderszins kleine brouwers.
En dat vind ik een gemis.

Maar als bepaalde stromingen dalijk weer wat afzakken zal dit zeker komen!

Mvg J
Ik kan me helemaal niet vinden in dit sentiment, in deze post maar ook elders op het forum. Ja er zijn veel IPA's, misschien wel wat meer dan er zouden moeten zijn (Wie bepaalt dat? Ik zeg de markt). Maar op de festivals waar ik ben geweest zie ik ook veel wit, weizen, saison, porter/stout (in de zomer wat minder), barrel-aged van alles, brett, etc, etc.
Dat er weinig ondergisters zijn is mij ook opgevallen, maar dat is volgens mij niets meer dan een tegenbeweging volgend op het schrale bierlandschap van vroeger waar pils de norm was. Hetzelfde geldt misschien voor de traditionele dubbels en tripels, omdat dit in de pils jaren het enige speciaalbier was dat we hadden, geïmporteerd uit België.
IPA is toevallig wel mijn favoriete biertype, maar juist het laatste half jaar ben ik steeds meer richting andere types gaan hangen en juist dat vind ik interessant aan festivals, waar er zeer veel brouwers bij één zijn en er (voor mij) veel nieuws te proeven valt.

Ik heb net even het festival boekje van het Utrechtse Bierbrouwers Festival doorgelopen.
van de 140 bieren zijn er 15 IPA. Dat is inclusief alle varianten, zoals session, imperial, wit, dark, etc etc.
Das slechts iets meer dan 10%. Overigens zie ik nu ook redelijk wat verschillende bocken, en een enkele vienna.

PS: Moge duidelijk zijn dat niemand zit te wachten op schapenkeutel gemout spul.

Juindorper

Citaat van: EBC op 08-08-2017  08:26 uHet zou toch mooi zijn als de craft brouwers eens pils gingen maken. Ongefilterde volmoutige pils, met een stevige Duitse hopsmaak. Heerlijk!
Dan moet de consument wel bereid zijn wat meer te betalen dan ze gewend zijn voor pils.
Ik denk dat menig kleine brouwer wel wil maar het vanuit commercieël belang niet aan durft.

William

Citaat van: Juindorper op 08-08-2017  16:46 uDan moet de consument wel bereid zijn wat meer te betalen dan ze gewend zijn voor pils.

Ik denk dat de gemiddelde consument, en misschien ook wel de serieuze liefhebber, best meer wil betalen voor een "pilsje". De kwaliteit moet natuurlijk goed zijn en je moet het juiste haakje vinden om de consument over te halen. Bij een pils zou dit bv kunnen zijn dat de mout en en hop van lokale origine zijn. Vooral in een tijd waarin de consument steeds minder de "industriele" producten vertrouwt (hoewel de controle daar ironisch doorgaans beter is als bij de gemiddelde craftbrouwer).

Juindorper

Citaat van: William op 08-08-2017  16:59 uIk denk dat de gemiddelde consument, en misschien ook wel de serieuze liefhebber, best meer wil betalen voor een "pilsje". De kwaliteit moet natuurlijk goed zijn en je moet het juiste haakje vinden om de consument over te halen. Bij een pils zou dit bv kunnen zijn dat de mout en en hop van lokale origine zijn. Vooral in een tijd waarin de consument steeds minder de "industriele" producten vertrouwt (hoewel de controle daar ironisch doorgaans beter is als bij de gemiddelde craftbrouwer).
De keuze tussen de verschillende bieren is tegenwoordig toch behoorlijk uitgebreid. Ik denk dat de mensen dan niet snel voor een pils kiezen aangezien er wekelijks wel een reclameactie is van de grote brouwers. Ik kan me niet herinneren meer dan een tientje voor een krat te hebben betaalt. Daar kun je als microbrouwer niet tegenop werken.

William

Citaat van: Juindorper op 08-08-2017  17:18 uDe keuze tussen de verschillende bieren is tegenwoordig toch behoorlijk uitgebreid. Ik denk dat de mensen dan niet snel voor een pils kiezen aangezien er wekelijks wel een reclameactie is van de grote brouwers. Ik kan me niet herinneren meer dan een tientje voor een krat te hebben betaalt. Daar kun je als microbrouwer niet tegenop werken.

Kan zo zijn. Maar je moet de nadruk niet op pils leggen maar op een eerlijk streekgebonden bier.

Jacques

Citaat van: EBC op 08-08-2017  08:26 uOp een festival drink je wat de pot schaft. Gewone mensen genieten niet meer op een Nederlands festival. Het is nog enkel voor nerds.

Voor mij geen Nederlandse festivals meer voorlopig. Maar ze draaien wel bij hoor. Over een paar jaar is deze innovatieve kruidengekte over.

Het zou toch mooi zijn als de craft brouwers eens pils gingen brouwen. Ongefilterde volmoutige pils, met een stevige Duitse hopsmaak. Heerlijk!

Werkelijk overal in Nederland, elk weekend weer is er bierfestival in Nederland. Overal is vreselijk druk. En overal worden door mannen en vrouwen innovatieve bieren gedronken. De festivals puilen uit en zijn razend populair. Bij heel wat festivals moet je vooraf kaartjes kopen. Zonder kaartje kom je het festivalterrein niet op.
Tsja het is niet zo dat  een handje vol bierliefhebbers deze aanspreken. Ze krijgen echt een grotere groep aanhangers. Mensen gaan juist voor proeven van de innovatieve bieren naar bierfestivals. De klassieke bieren zijn immers veel makkelijker verkrijgbaar.

tdp

Citaat van: Jacques op 08-08-2017  22:20 uWerkelijk overal in Nederland, elk weekend weer is er bierfestival in Nederland. Overal is vreselijk druk. En overal worden door mannen en vrouwen innovatieve bieren gedronken. De festivals puilen uit en zijn razend populair. Bij heel wat festivals moet je vooraf kaartjes kopen. Zonder kaartje kom je het festivalterrein niet op.
Tsja het is niet zo dat  een handje vol bierliefhebbers deze aanspreken. Ze krijgen echt een grotere groep aanhangers. Mensen gaan juist voor proeven van de innovatieve bieren naar bierfestivals. De klassieke bieren zijn immers veel makkelijker verkrijgbaar.

Hou eens op met je innovatieve bieren, krijg er werkelijk kromme tenen van iedere keer. Mooi dat die festivals uitpuilen, maar ik gok dat het nog steeds <1% van de totale populatie bierdrinkers is die naar een dergelijk evenement gaat. Dit is echt een feestje voor de biernerds, niet voor de gemiddelde bierdrinker.

Ik herken mezelf in de beste man die naar 'normaal bier' vraagt, op het moment dat ik een Starbucks binnenloop: Ik drink graag goede koffie, heb echter nog steeds niet begrepen waarom dat moet worden verkracht met hazelnoot of iets dergelijks.

Oxhead

Persoonlijk hoeft van mij goed bier ook niet vercraft te worden.😊

Koen S

Citaat van: tdp op 09-08-2017 &nbsp;08:31 uHou eens op met je innovatieve bieren, krijg er werkelijk kromme tenen van iedere keer. Mooi dat die festivals uitpuilen, maar ik gok dat het nog steeds <1% van de totale populatie bierdrinkers is die naar een dergelijk evenement gaat. Dit is echt een feestje voor de biernerds, niet voor de gemiddelde bierdrinker.

Ik herken mezelf in de beste man die naar 'normaal bier' vraagt, op het moment dat ik een Starbucks binnenloop: Ik drink graag goede koffie, heb echter nog steeds niet begrepen waarom dat moet worden verkracht met hazelnoot of iets dergelijks.

 :duimop:

davyd

Zolang anderen voortdoen, doe ik ook voort.

Stelling: Nederland maakt een bierrevolutie door: van zeer matige pils naar zeer matige innovatieve bieren (met uitzondering van De Molen en de vroegere White Label van Emelisse). Akkoord?

Knobby

Citaat van: davyd op 09-08-2017 &nbsp;10:56 uZolang anderen voortdoen, doe ik ook voort.

Stelling: Nederland maakt een bierrevolutie door: van zeer matige pils naar zeer matige innovatieve bieren (met uitzondering van De Molen en de vroegere White Label van Emelisse). Akkoord?
Dan is óf onze smaak heel anders, óf je hebt bijzonder pech gehad met de (paar) bieren die je hebt geprobeerd.

Of je hebt geen idee waar je het over hebt en bent slechts (doorzichtig) aan het stoken.
Komaan zeg, 500 brouwerijen en 498 maken alleen maar matig bier?

Maar ik heb gehapt dus je doel is bereikt. Felicidados.

davyd

Dit was mijn (wellicht lichtjes zieke) manier om er op te wijzen dat bepaalde gevoelige concepten nog steeds vrolijk doorgeplugd worden. Men zou bijna gaan denken dat er een plan achter zit.

Peterrr

Ehh, Davyd

Misschien is het je nog niet opgevallen maar er zijn ook "andere" topics hier op het forum  ;)

Die gaan niet over Ned. vs België.

grt Peter

Koen S

Citaat van: Peterrr op 09-08-2017 &nbsp;13:22 uEhh, Davyd

Misschien is het je nog niet opgevallen maar er zijn ook "andere" topics hier op het forum  ;)

die gaan niet over Ned. vs België

grt Peter

Peter, je hebt helemaal gelijk.
Misschien moet Jacques maar eens eindelijk een slotje doen op de 3 topics?
Maar dan moet hij natuurlijk niet elders opnieuw het vuur aan de lont steken, want zo blijven we bezig.
En nu brouwen maar, ik post straks een recept voor mijn volgende bier en hoop veel goede tips te krijgen!

Jacques

Citaat van: tdp op 09-08-2017 &nbsp;08:31 uHou eens op met je innovatieve bieren, krijg er werkelijk kromme tenen van iedere keer. Mooi dat die festivals uitpuilen, maar ik gok dat het nog steeds <1% van de totale populatie bierdrinkers is die naar een dergelijk evenement gaat. Dit is echt een feestje voor de biernerds, niet voor de gemiddelde bierdrinker.

Ik herken mezelf in de beste man die naar 'normaal bier' vraagt, op het moment dat ik een Starbucks binnenloop: Ik drink graag goede koffie, heb echter nog steeds niet begrepen waarom dat moet worden verkracht met hazelnoot of iets dergelijks.

Innovatie is van allen tijden. Ik heb de laatste tijd (lees 2 jaar) diverse keren een presentatie gegeven over de ontwikkeling van innovatieve bieren. Ik zal deze presentatie binnenkort ter beschikking stellen.

Het kan zijn dat jij een liefhebber bent van klassieke bieren maar er zijn ook velen anderen die de nieuwe bieren een warm hart toedragen. Het aantal bezoekers aan de bierfestivals waar "nieuwe bieren" worden getapt neemt alsmaar toe. Gisteren zag ik continu reclame voor Beerwulf op een Nederlandse commerciële tv-zender. Een nieuwe online bierslijterij waar ook veel "nieuwe bieren" te koop zijn. De huidige trend valt gewoon niet te keren.

Vergelijk het met bijvoorbeeld de opkomst van het pils ruim 100 jaar geleden. Ineens gingen alle brouwerijen, mede dankzij de opkomst van koeltechnieken, pils brouwen. De brouwerijen die niet investeerden in koelapparaat zijn voor een groot deel in Nederland ten onder gegaan. In feite bleven alleen de pilsbrouwers over. In België zijn de bovengistende bieren wel behouden en deze zijn een 50 jaar geleden weer meer in opkomst gekomen. Maar ook in België wordt een hele grote plas pils gebrouwen en gedronken. Kortom, er zijn altijd bewegingen in de populariteit van bierstijlen.

Jacques

Aan dit bericht heb ik de introductie gevoegd van de presentatie Innovatieve bieren zoals ik die de laatste 2 jaar op diverse plaatsen heb gegeven. Onder andere tijdens het Innovation Beer Festival editie 2016 dat gehouden is in Leuven.

Het gaat hier om de eerste 10 sheets (de introductie) van de presentatie. De totale presentatie heeft een omvang van 48 sheets. Op uitnodiging zal ik de presentatie in zijn geheel laten zien bij verenigingen die daarvoor belangstelling hebben. Daarbij ga ik in op smaken afkomstig uit verschillende grondstoffen en hoe je te werk kunt gaan als je een compleet nieuw bier wilt gaan ontwikkelen.

Voor de goede orde wijs ik er op dat in de presentatie een grafiek te vinden is laat zien dat er in Nederland zo'n 400 brouwerijen zijn. Inmiddels zijn het zo'n 500. Een uitbreiding met zo'n 25% binnen twee jaar!

davyd

Innovatie is natuurlijk een relatief begrip. Ik schat de achterstand van Belgie/Nederland op de USA op minstens vijf jaar, soms nog langer. Vergeet niet dat de eerste Amerikaanse IPA in 1975 werd gebrouwen (Liberty Ale).  Begin van de jaren tachtig begon Sierra Nevada Cascade te gebruiken. De bier revolutie is toen begonnen. We kunnen beter spreken van een zeer late inhaalbeweging. Maar de echte vernieuwing vindt plaats over De Grote Plas. Wij volgen gewoon. Wie overtuigd is van het tegendeel mag mij voorbeelden geven.

Dund

Nou als we het over innoverende Europese brouwers hebben dan zijn er toch voldoende die makkelijk meekunnen met de amerikanen en soms qua innovatie voorop lopen op onze Amerikaanse vrienden. Neem bijvoorbeeld brewdog en in meerdere mate To ol, Omnipollo, Mikkeler, Lervig, pogjala. Dit zijn echt super experimentele brouwers welke hele speciale bieren brouwen. Uit deze brouwerijen komen zure bieren, brett bieren fruitbieren en andere combinatiebieren die ik niet gezien heb uit de USA.

Hier kunnen veel Amerikaanse craft brewers echt nog wat van leren. Feit is dat het grootste deel Amerikaanse cract brewers ook voornamelijk standaard bieren brouwt. In Amerika is dat dan voornamelijk een APA of IPA. Hier is dat dan bij veel kleine brouwers een blond of tripel.

Qua innovatie zit er daarom voldoende in Europa.

Juindorper

Citaat van: davyd op 10-08-2017 &nbsp;00:17 uInnovatie is natuurlijk een relatief begrip. Ik schat de achterstand van Belgie/Nederland op de USA op minstens vijf jaar, soms nog langer. Vergeet niet dat de eerste Amerikaanse IPA in 1975 werd gebrouwen (Liberty Ale).  Begin van de jaren tachtig begon Sierra Nevada Cascade te gebruiken. De bier revolutie is toen begonnen. We kunnen beter spreken van een zeer late inhaalbeweging. Maar de echte vernieuwing vindt plaats over De Grote Plas. Wij volgen gewoon. Wie overtuigd is van het tegendeel mag mij voorbeelden geven.
Al die Amerikaanse brouwers die zich baseren op Belgische of Duitse stijlen zullen we dan voor het gemak maar even vergeten... ::)

davyd

Een van de belangrijkste innovaties van de bierrevolutie was de globalisering van bierstijlen. Het afstappen van enkel lokale stijlen brouwen. In die zin was het brouwen van Belgische stijlen in de USA innovatief. Ik schat dat die trend ruwweg in het midden van de jaren tachtig is begonnen. Niet zo recent dus :)

Jacques

Citaat van: davyd op 10-08-2017 &nbsp;12:56 uEen van de belangrijkste innovaties van de bierrevolutie was de globalisering van bierstijlen. Het afstappen van enkel lokale stijlen brouwen. In die zin was het brouwen van Belgische stijlen in de USA innovatief. Ik schat dat die trend ruwweg in het midden van de jaren tachtig is begonnen. Niet zo recent dus :)

De innovatie in de VS was niet zo zeer de globalisering van de bierstijlen. Al veel langer waren er veel bierstijlen bekend in de VS. De bevolking van dit land bestaat immers grotendeels uiit immigranten. De Duitse bierstijlen waren redelijk goed vertegenwoordigd. Het klopt dat later de Belgische bierstijlen populair werden. Dat is pas in de jaren 90 van de vorige eeuw gebeurd. Het gebruik van Belgische gisten was destijds innovatief voor de Amerikaanse brouwers.
In de jaren 80 stond de Amerikaanse biercultuur nog echt in de kinderschoenen. De grote pilsbrouwers overheersten toen nog bijna de volledige markt. Vanaf 2000 is er een grote groei aan brouwerijen. In 2011 waren er 2000 craftbrouwerijen in de VS. Eind 2016 waren het al 5300. Op dit moment komen er 4 bij per dag!

De grote innovatie die in de VS gestart is bestaat uit het mengen van bierstijlen en het gebruik van typische Amerikaanse hopsoorten en oude bierstijlen. Maar ook uit het gebruik van ongebruikelijke grondstoffen of het herintroduceren van oude technieken zoals rijpen op houten vaten.
Door al deze ontwikkelingen is het volume aan "normale" Amerikaanse bieren sterk verminderd.



Jacques

Citaat van: davyd op 09-08-2017 &nbsp;10:56 uZolang anderen voortdoen, doe ik ook voort.

Stelling: Nederland maakt een bierrevolutie door: van zeer matige pils naar zeer matige innovatieve bieren (met uitzondering van De Molen en de vroegere White Label van Emelisse). Akkoord?

Je doet heel veel Nederlandse brouwerijen tekort.

Om maar wat te noemen: brouwerij Kees, Jopen, Het Uiltje, Kompaan, Noordt, Crooked Spider, Lauret & Duits, VanderStreek, en Troost. Maar er zijn er zo veel meer vrij nieuwe brouwerijen die mooie innovatieve bieren brouwen.

Koen S

Citaat van: Jacques op 10-08-2017 &nbsp;13:51 uDe grote innovatie die in de VS gestart is bestaat uit het mengen van bierstijlen en het gebruik van typische Amerikaanse hopsoorten en oude bierstijlen. Maar ook uit het gebruik van ongebruikelijke grondstoffen of het herintroduceren van oude technieken zoals rijpen op houten vaten.
Door al deze ontwikkelingen is het volume aan "normale" Amerikaanse bieren sterk verminderd.


Het mengen van bierstijlen, gebruiken van andere hopsoorten en oude technieken: klinkt heel innovatief.  :-\
Ik denk dat creatief een correctere omschrijving is. En dat is wat het bierbrouwen tot zo'n mooie hobby maakt: niet de brouwdag zelf, want dat is routine en schoonmaken, wel het creëren van een uniek bier en daar later met vrienden en familie van genieten.

ciesvandekwis

Citaat van: Juindorper op 08-08-2017 &nbsp;16:46 uDan moet de consument wel bereid zijn wat meer te betalen dan ze gewend zijn voor pils.
Ik denk dat menig kleine brouwer wel wil maar het vanuit commercieël belang niet aan durft.
U vraagt, Gent draait:
http://www.drink13.beer/
Zowel in blik als fles, wel en niet hergist. Knal erop!

hans_nwk

Citaat van: Juindorper op 10-08-2017 &nbsp;12:31 uAl die Amerikaanse brouwers die zich baseren op Belgische of Duitse stijlen zullen we dan voor het gemak maar even vergeten... ::)
Ik heb in Amerika een paar saisons, weizens en witbieren gedronken en die probeer ik inderdaad zo gauw mogelijk te vergeten...

davyd

Citaat van: Jacques op 10-08-2017 &nbsp;13:51 uHet klopt dat later de Belgische bierstijlen populair werden. Dat is pas in de jaren 90 van de vorige eeuw gebeurd. Het gebruik van Belgische gisten was destijds innovatief voor de Amerikaanse brouwers.

Belgische bieren worden al vermeld in Papazian in 1985. Dus bekend bij homebrewers (gist moest uit de originele flessen opgekweekt worden), wellicht dan nog niet commercieel gebrouwen.

Jacques

Citaat van: davyd op 10-08-2017 &nbsp;18:01 uBelgische bieren worden al vermeld in Papazian in 1985. Dus bekend bij homebrewers (gist moest uit de originele flessen opgekweekt worden), wellicht dan nog niet commercieel gebrouwen.

Dat Charlie Papazian het al over Belgische bieren had wil niet zeggen dat er al veel bieren naar een Belgische stijl gebrouwen werden. The New Belgium Brewing Company is in 1991 opgericht. De start van deze brouwerij heeft een grote invloed gehad op de populariteit van de Belgische bieren in de VS. Deze brouwerij is nu een van de grootste craftbrouwerijen in de VS.

Maar het zijn vooral andere brouwerijen geweest die er voor gezorgd hebben dat de Amerikanen andere bieren zijn gaan brouwen dan de Europese voorbeelden. Veel brouwerijen brouwen nu creatieve nieuwe bieren zoals grapefruit IPA, chocolate porter, coffee lager, milkshake stout en tonic IPA.

davyd

Dit verandert weinig aan de essentie van de zaak. De craft beer revolutie is al minstens 25 jaar oud in de Verenigde Staten. In Belgie en Nederland is er nu een inhaalbeweging, met veel achterstand. Er is geen enkele reden om te besluiten dat Belgie of Nederland vernieuwend zijn. Misschien vernieuwen zij zichzelf wel. Maar dat is iets anders dan op de innovatiebarricaden staan.

Jules

Citaat van: Knobby op 08-08-2017 &nbsp;12:37 uPS: Moge duidelijk zijn dat niemand zit te wachten op schapenkeutel gemout spul.

En hierover zijn we het dan roerend eens!  :groots: :proost:

davyd

In dit artikel een interessante grafiek: https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2010/08/how-jimmy-carter-saved-craft-beer/315886/

De bierrevolutie is gestart na de deregulering van het thuisbrouwen door president Carter in 1979.

Jacques

Citaat van: davyd op 11-08-2017 &nbsp;00:23 uDit verandert weinig aan de essentie van de zaak. De craft beer revolutie is al minstens 25 jaar oud in de Verenigde Staten. In België en Nederland is er nu een inhaalbeweging, met veel achterstand. Er is geen enkele reden om te besluiten dat Belgie of Nederland vernieuwend zijn. Misschien vernieuwen zij zichzelf wel. Maar dat is iets anders dan op de innovatiebarricaden staan.

25 jaar geleden is de kiem gelegd in de VS. Toen werd er nog niet zo massaal "geen normaal" bier gebrouwen. Dat gebeurt nu wel. Met 1 of 2 personen ontketen je geen revolutie. Met 100.000 personen en meer gaat dat wel. Anders gezegd: je hebt een bepaald volume nodig om te kunnen spreken van een revolutie.
De bierconsument in Nederland en België merkt nu dat er veel andere bieren te koop zijn. Dat is natuurlijk niet van de ene op de ander dag gebeurt, maar de ontwikkelingen gaan wel heel erg snel de laatste tijd. Zo snel dat je kunt spreken van een revolutie. De bierstijlen die gedronken worden veranderen. Dit is vooral het geval onder jongeren. Bij de bierfestivals waar veel "nieuwe bieren" worden geschonken zie je ook veel jongeren en veel minder ouderen.

Een kleine anekdote. Een jaar geleden bestelde ik Mikkeler Green Gold in een biercafé. De kelner keek mij aan en zei: meneer daar bent u te oud voor. Pardon, was mijn antwoord, hoezo? U hoort tot de leeftijdsgroep die een tripel of een dubbel bestelt, maar geen extreem gehopt bier. Toen ik vertelde dat ik een echte bierliefhebber ben en de "nieuwe bieren" wel degelijk kon waarderen zei hij, ok dan maar het is wel heel bitter...  :)

Jacques

Citaat van: davyd op 11-08-2017 &nbsp;11:07 uIn dit artikel een interessante grafiek: https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2010/08/how-jimmy-carter-saved-craft-beer/315886/

De bierrevolutie is gestart na de deregulering van het thuisbrouwen door president Carter in 1979.

Dit is ook het geval in Nederland en België. Het zijn vooral de hebbybrouwers die de stap hebben genomen om een brouwerij te beginnen.


Adbrouwt

Citaat van: davyd op 11-08-2017 &nbsp;00:23 uDit verandert weinig aan de essentie van de zaak. De craft beer revolutie is al minstens 25 jaar oud in de Verenigde Staten. In Belgie en Nederland is er nu een inhaalbeweging, met veel achterstand. Er is geen enkele reden om te besluiten dat Belgie of Nederland vernieuwend zijn. Misschien vernieuwen zij zichzelf wel. Maar dat is iets anders dan op de innovatiebarricaden staan.
Heineken heeft er in Nederland voor gezorgd dat het bierlandschap verschraald was. Voor Nederland was een omwenteling nodig om weer vernieuwende bieren te brouwen. België heeft het omgekeerde probleem. ABinbev neemt veel van de Belgische markt over en je loopt dus het risico op verschraling van het aanbod. Daarom is vernieuwen voor België niet slecht om de kaalslag te voorkomen.

Koen S

Citaat van: Adbrouwt op 11-08-2017 &nbsp;17:58 uHeineken heeft er in Nederland voor gezorgd dat het bierlandschap verschraalt was. Voor Nederland was een omwenteling nodig om weer vernieuwende bieren te brouwen. België heeft het omgekeerde probleem. ABinbev neemt veel van de Belgische markt over en je loopt dus het risico op verschraling van het aanbod. Daarom is vernieuwen voor België niet slecht om de kaalslag te voorkomen.
Klopt en het is in België nog erger: AB InBev heeft een zo sterke positie dat ze proberen een greep te krijgen op de vernieuwing: door brouwerijen met kwaliteitsbieren over te nemen, door zich in te kopen in Ratebeer,... Het is meer een economisch gegeven in België, in Nederland speelt die (bijna) monopoliepositie niet.

Ansius


Koen S

Citaat van: Ansius op 11-08-2017 &nbsp;22:02 u
:pan:

Adbrouwt

Citaat van: Ansius op 11-08-2017  22:02 u
Oei normaal kennende zullen de glazen volgepist zijn vrees ik. Of is het gooi bier?

Ansius

Mijn eigen gebrouwen bier beschouw ik als normaal bier.

De foto laat zien wat er met de kleur kan gebeuren op een brouwdag.

Voor de goede orde;
Mijn bier gooi ik zelden weg.
Aan het ingrediënt urine heb ik nog nooit gedacht.


En de band is naar mijn bescheiden mening een van de beste die we in Nederland hebben gehad.

Koen S

Citaat van: Ansius op 12-08-2017  08:34 uMijn eigen gebrouwen bier beschouw ik als normaal bier.

De foto laat zien wat er met de kleur kan gebeuren op een brouwdag.

Voor de goede orde;
Mijn bier gooi ik zelden weg.
Aan het ingrediënt urine heb ik nog nooit gedacht.


En de band is naar mijn bescheiden mening een van de beste die we in Nederland hebben gehad.

Niet te bescheiden! Normaal is natuurlijk fantastisch, maar wat dacht je van supergroepen als Kajak, Focus, om er maar een paar te noemen?

William

Citaat van: Koen S op 12-08-2017  10:38 uNiet te bescheiden! Normaal is natuurlijk fantastisch, maar wat dacht je van supergroepen als Kajak, Focus, om er maar een paar te noemen?

Nu vergeet je Bertus Borgers' Sweet d'Buster :)

Coen

En uit diezelfde  tijd partner,  gruppo sportivo,  Herman brood & his wild romance, earth and fire. Of iets eerder Cuby and the blizzards, q65
En natuurlijk shocking blue, jammer dat die Mariska geen woord Engels sprak en alles fonetisch deed maar wel leuk voor die tijd

Koen S

En vergeet Golden Earring niet.

tdp

Citaat van: Ansius op 12-08-2017  08:34 uEn de band is naar mijn bescheiden mening een van de beste die we in Nederland hebben gehad.

Eens! Wordt wel eens vergeten dat ze muzikaal gezien echt wel goed bezig waren! Mooie subcultuur, welke eigenlijk nog steeds levend is :)

Winne2

Kijk, nou kunnen we de discussie over doen, maar niet over (Craft)bier, maar over "normale" bands en muziek.
Feit is toch gewoon dat bier en bierbrouwen populair zijn geworden en dat we er een ontzettend leuke hobby aan hebben en veel plezier aan beleven. En een aantal thuisbrouwers een niet onverdienstelijke stap naar een professie maken. Zoals met bier zal ook hier de smaak verschillen. En wat goed/niet goed is toch hartstikke subjectief. En... smaak verandert, dat is het mooie.

Laten we lekker gaan brouwen en genieten i.p.v. elkaar de loef afsteken. We zijn toch allemaal (brouw)broeders. :proost:

Broeky

Citaat van: tdp op 15-08-2017  13:02 uEens! Wordt wel eens vergeten dat ze muzikaal gezien echt wel goed bezig waren! Mooie subcultuur, welke eigenlijk nog steeds levend is :)

'Eigenlijk' mag wel weggelaten worden. Het is een band die een ware cultuur heeft gebouwd in ten minste het noorden en oosten van Nederland. Ook zeker een favoriet van mij. En tijdens de vele concerten die ik er van gezien heb gooide ik ook zeker niet met het normale normaal bier maar ik dronk het op.

Ik ben een bierliefhebber. Dit wil zeggen vele stijlen waardeer ik enorm. En alhoewel een goed met aandacht en tijd gebrouwen pils toch ook een favoriet van mij is, smaakt een commercieel pils op zo'n feest mij ook prima. Ik merk om mij heen in mijn omgeving dat het zeker wel normaal bier wordt genoemd, dat commercieel verkrijgbare massa pils.

(waarmee ik overigens niet wil zeggen dat een commercieel gebrouwen massa pils geen goed gebrouwen pils is  ;) Ik bedoelde hiermee de grote merken massa pils )

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.