Eerste blond bier - 8 liter

Gestart door Joeckeltje, 02-08-2017 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joeckeltje

Mijn eerste recept was een kant-en-klaar recept voor 8 liter.
Dus lekker makkelijk, op het juiste moment in de pan kieperen en wachten  ::)

Nu heb ik een programmaatje gedownload, want ik wil dolgraag mijn eerste eigen biertje gaan samenstellen.

Wat denken jullie van onderstaande recept?
Ik wil graag een niet te zwaar, kruidig blond biertje krijgen..

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptBlond Joeckeltje
Brouwdatum02-08-2017
BierstijlBlond
Volume8,0 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)29 IBU
Brouwzaalrendement76,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
7,00 lWater uit Rhenen
4,28 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC90,1 %
0,20 kgAbbey maltWeyermann? EBC9,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 163,0 °C35 min.30 min.3,2 l/kg
Stap 272,0 °C20 min.20 min.3,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18,5 gSaazpellets3,4%60 min.24,6 IBU
18,5 gStyrian Goldingspellets3,4%10 min.4,9 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,00 gKorianderzaadspecerijkoken
4,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
5,0 gSafale S-04bovengist

Het maiscschema ben ik niet zeker van, standaard dingetje misschien..

Bedankt alvast!!

Groeten,
Jouke Brouwer

Neetje

53 graden stap eruit halen. Niet nodig.

Verder lijkt het me wel een lekker biertje te worden.

Joeckeltje

Dankje, Dat dacht ik stiekem al.
Nog een bittere hop gebruiken, of wordt hij dan snel te zwaar?


Neetje

Citaat van: Joeckeltje op 02-08-2017  21:31 uNog een bittere hop gebruiken, of wordt hij dan snel te zwaar?

Hopbitterheid zou ik zo houden. Bij een hogere bitterheid mag er dan minder in.
Zou de 10 minuten gift niet met een nog bittere hop ruilen.

Saaz is ook een aroma hop. Maar ook goed geschikt voor alleen bitterheid.

lier

Er gaat wel erg veel sinaasappleschil in vind ik voor een batch van 8 liter, pas op dat het geen sinaasappel bier wordt

Marcel_k

Waarom noem je het niet gewoon witbier?  :-)

Joeckeltje

Citaat van: Marcel_k op 02-08-2017  23:04 uWaarom noem je het niet gewoon witbier?  :-)

Vanwege de tarwe en haver bedoel je?

hans_nwk

Citaat van: Marcel_k op 02-08-2017  23:04 uWaarom noem je het niet gewoon witbier?  :-)
Verkeerde gist...

Joeckeltje

Heb de gist verandert in de S-04.

De havervlokken vervangen door Abbey Malt.

Ik ben erg benieuwd!

Thamerdal

Ik zou toch ook wel een uurtje maischen ipv maar 46 minuten. En ik zou de hoeveelheid sinaasappel halveren. Veder gewoon brouwen  :brouwen:

Robert1968

Meer water gebruiken, met 11,3 l totaal water hou je geen 8 l bier over rekening houdend met al je water/wort en bierverliezen.

Joeckeltje

Dank voor jullie reacties!
Ik heb de wijzigingen doorgevoerd in het bovenstaande recept.

Citaat van: Thamerdal op 03-08-2017  12:46 uIk zou toch ook wel een uurtje maischen ipv maar 46 minuten. En ik zou de hoeveelheid sinaasappel halveren. Veder gewoon brouwen  :brouwen:
Is aangepast, dank!

Citaat van: Robert1968 op 03-08-2017  13:05 uMeer water gebruiken, met 11,3 l totaal water hou je geen 8 l bier over rekening houdend met al je water/wort en bierverliezen.
Robert, ik heb een pan van 8 liter, dus ik maisch met ca 7 liter water en spoel met 5 liter gekookt water.
Hiermee kwam ik de vorige keer redelijk in de buurt van 8 liter wort. Tijdens het koken werd het iets minder, maar dit gewoon aangevuld tijdens het koken.

Spullen zijn besteld, heb er goed zin in! :proost2:

Robert1968

Waarom met water aanvullen tijdens het koken?

Je kunt dan beter een recept met een hoger SG brouwen en dan in het gistvat verdunnen met water. Hou je ook nog meer bier over. Wel even met je hopgiften rekening houden dat je op deze manier ook de bitterheid verlaagd.

Joeckeltje

Dank voor de tip.
Tijdens het koken was het ongeveer 150ml denk ik, maximaal.

Wat is de makkelijke/goede manier om een hogere SG te krijgen? Langer op 63° of kristalsuiker erbij?
 

Marcel_k

Citaat van: hans_nwk op 03-08-2017  08:48 uVerkeerde gist...
WB06 stond er (is nu aangepast) + tarwe + haver + koriander + sinaas is toch behoorlijk witbier, hoor.
Wit=tarwe, Hans!

Marcel_k

Ik zou met maischen ook niet zo onnodig moeilijk doen. Doe toch gewoon lekker 1-staps op 67. Wat je nu wilt met die 2 stappen, dat ga je echt niet proeven, hoor ;-)

Succes!

Joeckeltje

Als alles goed gaat hoop ik aan het einde van de ochtend te beginnen met mijn blond biertje..

Nog wel een vraag over het maischen en hop koken.

* Moet ik eerst de mout in de pan doen, water erbij, en dan naar 67° brengen? Of water op 69° brengen en dan de mout erbij (wordt het water vanzelf 67°)
Zit er überhaupt verschil in?

* Tweede vraag is het kookschema. Als er staat 60 min. hop koken, 10 min. andere hop koken en 9 min. kruiden, is dan mijn totale kooktijd 60 + 10 + 9 = 79 min. of is dat 60 min. WAARVAN 10 die andere hop en 9 min. de kruiden?
Met mijn eerste biertje ben ik er een beetje tussenin gaan zitten, omdat ik het niet wist, maar het maakt wel degelijk verschil natuurlijk. De eerste hop kookt dan óf 79 min. óf 60 min.

Ik hoor graag, bedankt alvast! :degroeten:

Jules

Je kookt inderdaad 60 minuten. Na 50 minuten de hopgift en na 51 min de kruiden. De eerste hop kookt dan 60 minuten. Er is een behoorlijk verschil in bitterheid of je 60 of 79 minuten je eerste hop kookt dus dat is wel belangrijk om goed te doen.

Breng je water op temperatuur en ga 2-3 graden boven de gewenste temperatuur zutten en stort dan je geschroote mout erbij. Dan zit je waarschijnlijk goed, met misschien een beetje bij verwarmen.

Veel plezier!

Mvg J

Joeckeltje

Super, dankjewel!
Goed om te weten, kan me voorstellen dat het qua smaak zeker uitmaakt hoelang de hop mee kookt.

 :proost:

Jules

Als je software gebruikt: verander de tijden voor hop maar eens: dan zie je dat het heel wat uitmaakt.

Mvg J

Joeckeltje

Zo, gisteren lekker bezig geweest met mijn tweede brouwsel.

Begin SG was een tikkeltje meer dan 1060, dus als ik het zo zie is dit perfect.
5 gram gist toegevoegd, en het stond vanmorgen al lekker te borrelen..

Wat me wel opvalt is dat ik elke keer (dit is nog maar de tweede keer, maar vooruit) niet aan 8 liter kom (voor de vergisting)
Ik heb met 7 liter gemaischt, 4,5 liter spoelwater erbij, met 8 liter gekookt, en ik heb dan aan het einde ongeveer 7,5 liter bier.
Ik moest toch nog wat suiker toevoegen (160 gram ongeveer) dus dit heb ik opgelost in 0,5 liter warm water en toen toegevoegd.

Is dat OK?

Robert1968

Zie mijn antwoord hierboven. Je hebt simpel meer water nodig om al je verliezen te compenseren. Suiker (zeker als het zo weinig is) kun je ook als zodanig toevoegen bij einde koken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.