Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ontploffende flessen  (gelezen 1608 keer)

Offline Rodek

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ontploffende flessen
« Gepost op: 02-08-2017 09:25 u »
Hallo,

Ik ben een newby wat bier brouwen betreft. Heb nu 8x bier gebrouwen.
Heb bij de laatste 3 keer 2 keer problemen gehad met ontploffende flessen. (De eerste 5 keer geen enkel probleem) Heb veel gelezen op dit forum en de hoofdoorzaak is meestal teveel suiker of verontreinigde flessen.
Ik dacht dat de oorzaak bij mij verontreinigde flessen zouden zijn. Heb de laatste keer de flessen met chloor en een borstel schoongemaakt en voor het bottelen nog een keer met saniclean gereinigd. Dit heeft echter niet geholpen, vandaag zijn er 3 flessen ontplofd.
Gegevens:
Bier type: Belgisch Wit van Beer Brew
6 gram suiker per liter toegevoegd, iets minder dan 8 omdat de FG na 15 dagen 1020 was ipv 1011 en niet meer omlaag ging.
Gebotteld in Grolsch beugelflessen. hebben nu 11 dagen warm op 21 graden gestaan.
Wat zie ik over het hoofd?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: ontploffende flessen
« Reactie #1 Gepost op: 02-08-2017 09:43 u »

Wat zie ik over het hoofd?
Je hoofdgisting is nog niet afgelopen. De nog onvergiste vergistbare suiker gaat dan in je flesjes extra koolzuur geven. 3 SG punten boven het SG als alles is uitgegist geeft al net zoveel koolzuur als die 6-8 gram per liter bottelsuiker en de dubbele druk op le flesjes. Daardoor ontploffen ze al bij 25 graden of nog lager als je nog verder van je eindvergistingsgraad af zat.

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • Land: be
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #2 Gepost op: 02-08-2017 10:01 u »
Inderdaaad, de voornaamste reden van ontploffende flessen is te snel bottelen is te vroeg bottelen. Het kan zijn dat je vergisting wat gestokt was en dat, daardat je wat omwoelt door het bottelen, er terug wat meer gist in suspentie is en dus je vergisting verder gaat. Zeker bij saison gisten lang genoeg wachten voor te bottelen.
Als de reden van ontploffende flessen een infectie was van tijdens het bottelen, dan is dat een effect dat pas veel later optreed na het bottelen.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 02-08-2017 10:02 u »
Beugelflessen? Prima, voldoende bescherming zoals veiligheidsbril en voorzichtig het dopje even laten sissen en je ergste druk is er vanaf.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 02-08-2017 11:09 u »
Kwam je tijdens de vorige ontplof-sessies ook op een hoger SG uit?

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 02-08-2017 13:15 u »
Let op dat je de fles goed vult, met weinig ruimte bovenin de fles. Ontploffende flessen zijn vooral gevaarlijk als er veel gas is dat arbeid kan verrichten (lees: glasscherven wegslingeren). Zeker geen flessen deels vullen (het laatste flesje bijvoorbeeld).

Offline Rodek

• *
« Reactie #6 Gepost op: 02-08-2017 13:36 u »
Hoi, bedankt voor de reakties,

Ja, bij vorige keer te veel druk zat ik ook 8 punten boven de aangegeven SG.
Dit heb ik echter al vaker gehad zonder problemen, vorige keren misschien geluk gehad?
Ik heb inmiddels de druk eraf gehaald en de flessen in de koelkast gezet, had maar 25 liter gebrouwd.
Als ik het goed begrijp moet ik langer wachten, maar hoe lang precies? Mijn SG waarde daalt in de eerste week snel maar in de 2de week staat die zo goed als stil.
Moet ik gewoon langer wachten totdat de juiste SG is bereikt. Kan je ook te lang wachten? Moet ik het roeren om het weer op gang te krijgen?

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 02-08-2017 13:41 u »
Hoi, bedankt voor de reakties,

Dit heb ik echter al vaker gehad zonder problemen, vorige keren misschien geluk gehad?
Ik heb inmiddels de druk eraf gehaald en de flessen in de koelkast gezet, had maar 25 liter gebrouwd.
Als ik het goed begrijp moet ik langer wachten, maar hoe lang precies? Mijn SG waarde daalt in de eerste week snel maar in de 2de week staat die zo goed als stil.
Moet ik gewoon langer wachten totdat de juiste SG is bereikt. Kan je ook te lang wachten? Moet ik het roeren om het weer op gang te krijgen?

De gist leest geen recept, het gistingsproces is voorbij wanneer het volgens de gist voorbij is. Meten = weten. Afhankelijk van hoe vlot mijn vergisting gaat, bottel ik na 2 tot 4 weken, maar wel wanneer het SG al reeds een paar dagen niet meer gedaald is. Roeren zou ik niet aanbevelen. Geduld is een schone zaak. Goed bier heeft gewoon zijn tijd nodig.

Lees ook eens de wiki, hierin staan veel vragen die je zult hebben wel beschreven.

Mocht je je toevallig geroepen voelen om je voor te stellen, kunnen we dat altijd waarderen ;) Hiervoor is een specifiek gedeelte op het forum!

Offline HopHop

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 02-08-2017 14:19 u »
Al eerder aangestipt: hoe ga je om met het bezinksel in de vergistingsvat? Roer je dat mee bij toevoegen van je bottelsuiker en komt dat dus ook weer in je flesjes terecht?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 02-08-2017 14:21 u »
Hoi, bedankt voor de reacties,

Het aangegeven SG wat de brouwsoftware berekent is te onnauwkeurig om te kunnen gebruiken als beslissing om te gaan bottelen. Eea is afhankelijk van vele factoren waaronder gistsoort, temperatuur, hoeveelheid gist, maischschema en daar kan de brouwsoftware allemaal geen rekening mee houden. Rnige remedie is kijken of het SG gedurende minstens 1 week niet meer zakt. Kijken naar het waterslot kan ook, maar dan moet je vat wel volledig luchtdicht zijn, anders wordt je op het verkeerde been gezet.

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
« Reactie #10 Gepost op: 02-08-2017 14:48 u »
Al eerder aangestipt: hoe ga je om met het bezinksel in de vergistingsvat? Roer je dat mee bij toevoegen van je bottelsuiker en komt dat dus ook weer in je flesjes terecht?
Dat is beter van niet: lekker laten zitten.
Er zit nog genoeg gist in het bier om de nagisting op gang te helpen. (Mits je niet maanden wacht met bottelen) Dus gistkoek met rust laten.

Alles meebottelen doet de smaak geen goed!

Mvg J

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 02-08-2017 14:59 u »
...enige remedie is kijken of het SG gedurende minstens 1 week niet meer zakt...
ik meende begrepen te hebben dat 2 tot 3 dagen afdoende was?

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 02-08-2017 15:15 u »
Normaal gesproken wel. Bij saisons, brett bieren en zware bieren niet.

Veel bier klaart ook nog wat op door nog een weekje te laten staan. Direkt bottelen als SG niet meer zakt levert niet per se het beste bier op.

Groet,
Hans

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 02-08-2017 15:16 u »
In principe wel bij een normale gisting, maar kan zijn dat gisting slepend is door bv te weinig gist. Dan kan het laatste stukje zo langzaam gaan dat je het zelfs over 3 dagen niet goed kan zien. Ook sommige gisten gaan op het eind heel langzaam door. Dat moet je dus kunnen onderscheiden. Gaat met een refractometer beter dan met hydrometer heb ik gemerkt omdat hydrometer al lasting is af te lezen en belletjes de zaak ook nog kunnen verstoren.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 02-08-2017 15:42 u »
Gaat met een refractometer beter dan met hydrometer heb ik gemerkt omdat hydrometer al lasting is af te lezen en belletjes de zaak ook nog kunnen verstoren.
Mijnervaring is net andersom. Bij een refractometer worden de verschillen op het laatst heel klein. Met de hydrometer moet je je monster dan wat langer laten staan, dan zijn de belletjes ook weg.

Groet,
Hans

Offline Rodek

• *
« Reactie #15 Gepost op: 02-08-2017 15:52 u »
Nogmaals bedankt voor de vele reakties. Ik ben weer veel wijzer geworden.
Nee, laat de gistkoek in het gistvat en hevel het bier over naar een nieuw vat voordat ik ga bottelen.
Ik heb geleerd dat ik meer geguld moet hebben en misschien een refractometer ga aanschaffen, eerst nog wat meer over lezen.
Ik dacht ook dat 3 dagen op ongeveer dezelfde SG waarde genoeg zou zijn.
Volgende keer brouwen neem ik al jullie goede raad mee.
Bedankt, toppie met zo'n website. :duimop:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 02-08-2017 16:14 u »
Mijnervaring is net andersom. Bij een refractometer worden de verschillen op het laatst heel klein. Met de hydrometer moet je je monster dan wat langer laten staan, dan zijn de belletjes ook weg.

Groet,
Hans
Met de refractometer moet je wel filteren zodat je een heldere aflezing krijgt. Bijvoorbeeld voor een begin SG van 1060 en eind SG=1015.3 (8.2 Brix) of eind SG=1014 (8.0 Brix)
heb je 1.3 SG punt verschil tegenover 0.2 brix punt. 1.3 SG punt aflezen op een hydrometer met 2 SG punt= 1 streepje is in mijn geval lastiger dan 0.2 Brix aflezen met 0.2 brix per streepje.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 02-08-2017 23:06 u »
Veel bier klaart ook nog wat op door nog een weekje te laten staan. Direkt bottelen als SG niet meer zakt levert niet per se het beste bier op.

Tegenwoordig laat ik het bier 4 tot 5 dagen staan als het SG niet meer daalt. Het langer op de gist laten staan verbetert je bier niet. De rijping van je bier gebeurt ook als je gebotteld hebt.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 03-08-2017 08:47 u »
Tegenwoordig laat ik het bier 4 tot 5 dagen staan als het SG niet meer daalt. Het langer op de gist laten staan verbetert je bier niet. De rijping van je bier gebeurt ook als je gebotteld hebt.
4 tot 5 dagen of een week? Verschil van niks  :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 04-08-2017 19:38 u »
4 tot 5 dagen of een week? Verschil van niks  :proost:

4 dagen of 7 dagen is anders toch een redelijk verschil...

Wat ik bedoelde duidelijk te maken is dat ik tegenwoordig een paar dagen langer laat staan dan een tijd geleden. Daarbij waak ik er voor dat bier niet te lang op de gist blijft staan.
Overigens kijk ik tegenwoordig ook naar de pH van het bier. Als deze onder de 4,2 is heb ik de neiging om het bier wat langer te laten staan omdat anders het bier te strak over kan komen. Door het laten staan stijgt namelijk de pH van het bier.

Offline Joreb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
Re: Ontploffende flessen
« Reactie #20 Gepost op: 04-08-2017 20:10 u »
Ik had dan geen ontploffende flessen, maar wel bij veel flessen veel gingen schuimen (Grolsch beugels). Merk wel dat bij goed koelen in koelkast (dag laten staan) hier geen last meer van had.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Ontploffende flessen
« Reactie #21 Gepost op: 04-08-2017 20:55 u »
Ik had dan geen ontploffende flessen, maar wel bij veel flessen veel gingen schuimen (Grolsch beugels). Merk wel dat bij goed koelen in koelkast (dag laten staan) hier geen last meer van had.

Dat is een bekende remedie. In koud bier lost meer koolzuur op dan in bier bij kamertemperatuur.

Tags: