Kloon Duvel

Gestart door G-J, 01-08-2017 17:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

G-J

Hallo
Ik neus al een tijdje rond op jullie forum en al veel opgestoken
Ben een beginnende brouwer
Heb al een keer met succes een weizen gebrouwen die erg lekker was.
Nu voor 8 weken terug aan een klone Duvel begonnen maar deze staat al net zo lang te gisten.
Mijn vraag is of dit normaal is dat er bij deze zoveel tijd over heen gaat. Die weizen kon ik met 14 dagen bottelen. Of gaat er hier iets mis . Heb nu een af van 1020  en wanneer kan hij op de fles?

William

Welkom op het forum G-J   :)

Een Duvel is een sterker bier dan een Weizen waardoor je veel meer actieve gist nodig hebt als bij de Weizen. Te weinig gist leidt tot een slepende vergisting zoals je nu waarschijnlijk hebt.

Een Duvel recept bevat normaal een flink hoeveelheid suiker in de stort waardoor je een stuk onder 1010 asl eind sg moet uitkomen.

Wat is jouw recept en hoeveel van welke gist heb je gebruikt?

G-J

Heb de 12 E2 Duvel van Theo stapels gemaakt  met een Wyeast 1388 belgian strong ale . Nu zit het glas van de fles wel helemaal onder de gist aanslag.
Maar ik denk inderdaad dat ik dan te weinig gist gebruikt heb.
Heb hem geproefd maar aan alcohol is geen gebrek ;-)

William

Maar nu weet je nog niet of je al kunt bottelen. Wat ga je nu doen?  ;)

Sjoerd

Wat was je begin SG en op welke temperatuur heb je hem staan? Als dat bij 20 graden is, dan moet ie er wel zijn, als het lager is, dan zou ik hem een week op bv 22 graden zetten, kijken wat ie doet. Duvelgist heeft een paar weken nodig heb ik in praktijk ervaren, bij 15 graden doet ie bijna niets meer, maar gaat daarna bij een hogere temperatuur gewoon weer vrolijk door

G-J

Geen idee ik hoop fat er iemand is die mijn vraag beantwoordt.

G-J

Hij heeft bij mij al die weken gewoon in de kamer gestaan. Dus ook met het warme weer. Zal zo ongeveer tussen de 20 en 24 graden geweest zijn. Begin sg was 1060  bij welke sg zou ik hem kunnen bottelen?

tdp

Citaat van: G-J op 02-08-2017  08:30 uHij heeft bij mij al die weken gewoon in de kamer gestaan. Dus ook met het warme weer. Zal zo ongeveer tussen de 20 en 24 graden geweest zijn. Begin sg was 1060  bij welke sg zou ik hem kunnen bottelen?

Wanneer je SG stabiel is, dan kun je bottelen. Even ter controle: Meet je met een hydrometer, of een refractometer? Wanneer je met een refractometer meet; heb je de waarde omgerekend?

G-J

Ik meet met een hydrometer.

William

Citaat van: G-J op 02-08-2017  08:30 uHij heeft bij mij al die weken gewoon in de kamer gestaan. Dus ook met het warme weer. Zal zo ongeveer tussen de 20 en 24 graden geweest zijn. Begin sg was 1060  bij welke sg zou ik hem kunnen bottelen?

Welke gist heb je gebruikt, hoeveel gist en hoeveel % suiker zar er in de stort? Van 1060 naar 1020 is een vergistingsgraad van 67% wat voor een stort met veel suiker aan de lage kant is.

G-J

Heb Wyeast 1388 belgian strong ale gebruikt. En heb op een recept van 20 liter 1 kg kandijsuiker gebruikt.

William

Wanneer heb je de suiker toegevoegd? Bij het koken of tijdens de vergisting?

Een start sg van 1060 inclusief 1 kg suiker betekent ongeveer 20% suiker. Je zou dan op een eind SG van 1008 moeten uitkomen.
Zonder een starter te hebben gemaakt zou je aan 1 pak Wyeast niet genoeg gist hebben (nodig 208 miljard cellen, je hebt 100 miljard cellen). De ervaring leert echter dat het meestal wel goed gaat als je geduld hebt.

Een start sg van 1060 op basis van mout plus nog eens later toegevoegd 1 kg suiker geeft een start sg van 1079. Je hebt dan ongeveer 16% suiker. Het verwachte eind sg is dan 1012.
Zonder een starter te hebben gemaakt zou je aan 1 pak Wyeast zeker niet genoeg gist hebben (nodig 267 miljard cellen, je hebt 100 miljard cellen)

Met een actueel sg van 1020 zit je nog wel veraf van de verwachte sg waarden. Zolang je nog activiteit in het waterslot ziet zeker niet bottelen Anders riskeer je knallende flessen.

Je zou kunnen proberen de vergisting wat op te peppen met gistvoeding of door van het gistsediment een actieve starter te maken en dit weer toe te voegen.

G-J

Dank je voor je duidelijke omschrijving. Ik heb nog niet zo veel verstand van getallen. Ik ga bij mijn volgende brouwsel eens proberen van tevoren een giststarter te maken. En deze die ga ik gewoon nog even lekker laten staan totdat hij uitgegist is. Heb nog wel 1 vraag. Als hij straks gebotteld wordt en er weer suiker toe gevoegd wordt voor het gisten op de fles. Duurt het dan ook langer voordat hij dan klaar is of maakt dat niet uit.

lier

Llop je recept de volgende keer in BrouwHulp, dan kun je bij vergisting zien hoeveel gist je nodig hebt of hoe groot je giststarter moet zijn. Mijn bieren zijn en beter geworden en soepeler door de vergisting heen gekomen sinds ik er aan reken.

William

Citaat van: G-J op 02-08-2017  22:44 uHeb nog wel 1 vraag. Als hij straks gebotteld wordt en er weer suiker toe gevoegd wordt voor het gisten op de fles. Duurt het dan ook langer voordat hij dan klaar is of maakt dat niet uit

Neem de getallen maar voor lief. Met brouwsoftware kun je dat zelf ook berekenen / nagaan.

Hergisting zal doorgaans met een paar weken wel klaar zijn. In jouw geval zou ik minder bottelsuiker gebruiken dan normaal omdat er waarschijnlijk nog suikers uit het wort aanwezig zijn die voor extra koolzuur zorgen. Zeg 4 à 5 gram per liter.

G-J

We zijn nu een tijdje verder heb nu een sg van 1015 ongeveer. Zou ik nu kunnen bottelen? Suiker toevoegen of moet ik dat niet doen?

William

Citaat van: G-J op 05-09-2017  00:51 uWe zijn nu een tijdje verder heb nu een sg van 1015 ongeveer. Zou ik nu kunnen bottelen? Suiker toevoegen of moet ik dat niet doen?

Als er geen activiteit meer in het waterslot is bottelen met zo'n 8 gram suiker / liter. Een Duvel mag flink wat koolzuur hebben.

G-J

Eigenlijk heeft hij nog steeds wat activiteit in het waterslot. Hij geef eens in de twee minuten nog wel een blupje. Moet ik dan nog wachten of bottelen zonder suiker toe te voegen

Serge VL

Opletten met de Wyeast 1388 Belgian strong ale, als je die te weinig ent (wat wel een heerlijk smaakprofiel oplevert !!) dan doet die er soms heel lang over om zijn eind dichtheid te halen.
Bij ons op de gilde wordt er een Duvel kloon specifiek met de Belgian strong ale onder-ent voor het specifieke smaakprofiel dat je dan krijgt, maar die staat wel zeker 3 maand in de CCT na te gisten bij 23°C alvorens die zijn eind dichtheid bereikt
Ik zou toch nog wat meer geduld hebben.

Best eens overhevelen om de grote gistmassa er af te hebben (maar neem wel een deel van de bovenste zevende gist nog mee die op het sediment zweeft), dan nog een maandje wachten en als dan je eind SG het zelfde is dan pas bottelen. (Als je al overgeheveld moest hebben moet je dat geen 2e keer doen natuurlijk)

Jacques

Citaat van: G-J op 05-09-2017  23:18 uEigenlijk heeft hij nog steeds wat activiteit in het waterslot. Hij geef eens in de twee minuten nog wel een blupje. Moet ik dan nog wachten of bottelen zonder suiker toe te voegen

Meet je SG!  Wacht nog een dag of 3 à 4 en als dan het SG niet gedaald is kun je bottelen. Als de vergisting minder heftig is geweest dan gebruikelijk is het verstandig minstens een week te wachten met de volgende meting. De SG daling kan wanneer je weinig gist geënt hebt heel langzaam gaan.

Biertje1985

Citaat van: Serge VL op 06-09-2017  06:46 uOpletten met de Wyeast 1388 Belgian strong ale, als je die te weinig ent (wat wel een heerlijk smaakprofiel oplevert !!) dan doet die er soms heel lang over om zijn eind dichtheid te halen.
Bij ons op de gilde wordt er een Duvel kloon specifiek met de Belgian strong ale onder-ent voor het specifieke smaakprofiel dat je dan krijgt, maar die staat wel zeker 3 maand in de CCT na te gisten bij 23°C alvorens die zijn eind dichtheid bereikt
Ik zou toch nog wat meer geduld hebben.

Best eens overhevelen om de grote gistmassa er af te hebben (maar neem wel een deel van de bovenste zevende gist nog mee die op het sediment zweeft), dan nog een maandje wachten en als dan je eind SG het zelfde is dan pas bottelen. (Als je al overgeheveld moest hebben moet je dat geen 2e keer doen natuurlijk)
Helemaal mee eens, je kan ook een saison gist toevoegen ik heb dat wel eens gedaan met deze strain en dat leverde een heerlijk bier op.

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 06-09-2017  21:38 uMeet je SG!  Wacht nog een dag of 3 à 4 en als dan het SG niet gedaald is kun je bottelen. Als de vergisting minder heftig is geweest dan gebruikelijk is het verstandig minstens een week te wachten met de volgende meting. De SG daling kan wanneer je weinig gist geënt hebt heel langzaam gaan.
De Duvel doet daar gemakkelijk 3 weken over om van 1015 naar 1003 te zakken, dit is een eigenschap van deze gist, ook wanneer je gewoon de juiste hoeveelheid ent. Ik denk dat deze gist heel traag maltotriose vergist. Wellicht als je meer ent dan normaal dat dit proces wat sneller kan verlopen. 1x per week kijken lijkt me voldoende, tegen het eind van de vergisting mag je best de 25 graden aantikken met deze gist.

William

Citaat van: Biertje1985 op 06-09-2017  21:49 uHelemaal mee eens, je kan ook een saison gist toevoegen ik heb dat wel eens gedaan met deze strain en dat leverde een heerlijk bier op.

Waarom zou je een Saison-gist toevoegen om de vergisting van een Duvel-kloon af te maken :weetniet: ? Als ie nog bubbelt gewoon geduld hebben.

Jacques

Citaat van: William op 06-09-2017  21:53 uWaarom zou je een Saison-gist toevoegen om de vergisting van een Duvel-kloon af te maken :weetniet: ? Als ie nog bubbelt gewoon geduld hebben.

Mee eens. Gewoon laten uitgisten. Soms duurt dat wat langer.
Overigens moet je er op bedacht zijn dat een waterslot kan werken door temperatuurschommelingen. Daarom is meten ook zo belangrijk.

mbroek

Citaat van: Jacques op 06-09-2017  22:19 uMee eens. Gewoon laten uitgisten. Soms duurt dat wat langer.
Overigens moet je er op bedacht zijn dat een waterslot kan werken door temperatuurschommelingen. Daarom is meten ook zo belangrijk.

Daarom is de drie dagen "regel" link met dit soort trage gisten. In drie dagen zie je eigenlijk geen verschil, onervaren brouwers denken dan te kunnen bottelen terwijl dat nog lang niet kan. Het geduld is er nog niet. En een waterslot is op het laatst ook niet betrouwbaar.

Gelukkig werkt het meestal wel, maar die uitzonderingen maken het lastig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.