Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vragen na eerste keer brouwen  (gelezen 672 keer)

Offline Carl

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vragen na eerste keer brouwen
« Gepost op: 01-08-2017 12:25 u »
Hallo,

Deze week gestart in de wondere wereld van het bier brouwen.
Fascinerend en een gaaf proces. Tijdens de creatie van het eerste brouwsel kwamen een aantal vragen naar boven daardoor ben ik opzoek naar een aantal tips en adviezen adhv onderstaande vragen.

Hoe snel, binnen welk tijdsbestek, moet het koelen gebeuren?
Hoe nauwkeurig is het hele filterproces? Wat is helder?
Moet er nog gefilterd worden na het koelen wanneer hop in zakje zit?
Wanneer er vooraf wordt geschroot en wordt weggezet voor gebruik later, gaat dit ten koste van versheid of smaak?
Bij zeefproces, hoe ga je om met zuurstof bij overgieten?
Hoe werkt beluchten en wat is het effect ervan?

Ik maak gebruik van een simpele starterskit (emmers, waterslot en RVS pan van 30l)
Wellicht zijn deze vragen eerder aan bod gekomen op dit forum.

Groet,
Carl

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Vragen na eerste keer brouwen
« Reactie #1 Gepost op: 01-08-2017 12:39 u »
Welkom op het forum en mooi dat je al gegrepen bent door het brouwproces.

Inderdaad zijn jouw vragen al uitgebreid behandeld op het forum. Gebruik de zoekfunctie eens of gebruik de tags. Ook staat er ergens een beginnerscursus.

Alvast een aanzet op jouw vragen:

Koelen zo snel mogelijk vooral de fase tussen 80 en 60C. Zeg 30 minuten
Een helder wort na filteren / spoelen is belangrijk zodat je na koken geen graandeeltjes hebt die wrangheid kunnen veroorzaken. Niet te snel spoelen / filtreren. Zo'n 45 minuten voor 20 liter wort.
Filtreren na wortkoken is minder van belang. Er zitten wel wat eiwitvlokken in. Die kun je kwijtraken door voorzichtig te hevelen (je laat de laatste liter zitten) of je gebruikt een filter (bv Javal).
En of twee dagen van te voren schroten is geen probleem.
Wat bedoel je met zeven? Je moet eigenlijk altijd zuurstofinslag voorkomen behalve als je het wort in het gistvat laat lopen.
Beluchten kun je doen met een pompje/sterielfilter/bruissteentje maar kan ook door het wort in het gistvat gedurende twee minuten flink te schudden (goede workout). Je krijgt hiermee een snellere gistgroei. Ik doe het meestal niet omdat ik voldoende gist doseer.

Offline Carl

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 02-08-2017 10:15 u »
Dag William,

Dank voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan!
Met zeven bedoelde ik eigenlijk het filteren van het wort, die haalde ik door een huis tuin en keuken zeef om te filteren.

Ik ga dit weekend in de schuur aan de slag vwb de JAVAL en wie weet kan gelijk een nieuw brouwsel maken!

Wachten voor het eindresultaat frustreert.. Iets met geduld hebben..

Dank!
Carl

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 02-08-2017 11:28 u »
Met zeven bedoelde ik eigenlijk het filteren van het wort, die haalde ik door een huis tuin en keuken zeef om te filteren.

Ik ga dit weekend in de schuur aan de slag vwb de JAVAL en wie weet kan gelijk een nieuw brouwsel maken!

Op deze manier zeven kun je veel luchtinslag krijgen (ongewenst) en ook minder helder wort. Kijk eens naar hevelfilters op dit forum.

Succes met bouwen en brouwen!

Tags: