Zuur bier

Gestart door Dund, 01-08-2017 10:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dund

Zelf ben ik nogal een fan van zuur bier. Maar de afgelopen maanden heb ik twee keer een brouwsel gehad dat na het bottelen begon te verzuren.

Dit was een saison met white labs gist en een white ipa met california ale (beide gisten heb ik nog nooit gebruikt trouwens). Ik heb tussendoor nog wel een aantal andere bieren gebrouwen die niet zuur zijn geworden.

Op een gegeven moment dacht ik dat mijn flessen niet goed schoon had, maar de saiaon van het fust was net zo zuur.

De verzuring begint na een week of twee op de de fles. In het vat en bij het bottelen is de smaak gewoon heel goed. De white ipa heeft zelfs 5 weken in de cct gezeten.

Het bier is wel te drinken maar het is gewoon zuriger dan je van de stijl mag verwachten. De saison gaat echt richting citrus zuur bijna geuze maar dan zonder het stal achtige brett.

Iemand een idee? Ik denk aan een infectie maar waarom hebben de andere twee bieren die ik tussendoor gebrouwen heb nergens last van?

Groeten dirk

RienP

Klinkt toch alsof er ergens in je systeem een infectie aanwezig is. Ik zou er een extra grondige schoonmaak en desinfectie ronde tegenaan gooien voor je volgende brouwsel.

Dund

Ik ben volgende week nog vrij ik denk dat ik inderdaad alles in een giga schonmaak ga gooien. Toch blijft het vreemd dat ik het met twee tussenliggende brouwsels niet heb gehad. Eigenlijk in de afgelopen 20 jaar nog nooit zoiets meegemaakt.

BrouwMout.nl

Citaat van: Dund op 01-08-2017  16:17 uToch blijft het vreemd dat ik het met twee tussenliggende brouwsels niet heb gehad.

Misschien hadden die brouwsels meer hop of alcohol of was de zuurgraad van het wort anders en had daardoor de infectie geen kans?

hansHalberstadt

Als je nog van die gist hebt misschien een paaar korreltjes in het zakje dan zou je die kunnen opkweken in wat steriele wort. Dan weet je of de gist zelf de oorzaak is of je installatie.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 01-08-2017  20:28 uAls je nog van die gist hebt misschien een paar korreltjes in het zakje dan zou je die kunnen opkweken in wat steriele wort.

Zal niet lukken. De gebruikte gisten zijn vloeibare gisten. Overigens is het een slecht idee om een aangebroken zakje gedroogde gist te bewaren.


Veel infecties komen in het bier via de gist. Bij het opkweken kan er van alles mis gaan. Naast alles grondig schoonmaken (waaronder de kranen van je CCT) is het van belang goed te kijken naar de wijze waarop de gist opgekweekt wordt.

Dund

Ik ga komende week alles in de oxi en caustic leggen. De saison is trouwens nog in een plastic ton vergist. Dat was het laatste brouwsel dat ik nog in een ton vergist heb voordat ik mijn tweede cct heb aangeschaft.

Wat ik wel vreemd vind is dat ik tijdens het vergisten echt helemaal geen enkele smaakafwijking had. Zelfs die witte ipa die 5 weken in de cct had gezeten (iets te lang eigenlijk) kwam daar als een top bierje uit. Binnen 1-2 weken op de fles werd hij zurig. Je zou toch verwachten dat er tijdens het vergisten iets te proeven zou zijn?

Of men bottelpijpje en bottelvat is het probleem. Ik denk het laatste ik heb er hier drie van. Het zou kunnen dat net deze twee bieren in 1 van die vaten zijn gebotteld. En dat de andere twee vaten wel goed schoon zijn.

hansHalberstadt

Je praat over een CCT en plastic ton en zuur bier uit de plastic ton. zijn er tussendoor ook nog brouwsels geweest uit die ton (tussen de 2 zure brouwsels in) die wel goed waren, anders is de kans groot dat de besmetting in je plastic ton zat.

Dund

Om het even duidelijker te maken.

Ik heb drie tonnen die ik voorheen gebruikte als vergistigsvat en bottelvat. Dat wisselt af en toe.

Nu zijn deze drie tonnen alleen nog maar als bottelvat in gebruik.

Het is dus maar de vraag welk vat van de drie ik heb gebruikt als bottelvat voor de afgelopen 4 brouwsels. Vergisten doe ik momenteel alleen nog maar in de cct. Bottelen gaat altijd eerst via 1 van de drie tonnen daar hevel ik dan alles in.

De zure smaak is geen azijn zuurtje of een brett zuur. Het gaat meer in de richting van lacto. Het bier is ook niet ondrinkbaar.


hansHalberstadt

Als de besmetting in een bottelvat zit verklaart dat wel waarom je bier pas na een tijdje gaat verzuren.
Wat ik altijd doe is de vaten vol zetten met stoom via slang op de snelkookpan. dan heb je zeker geen besmettingen meer.

Dund

Dat is inderdaad een goede tip inderdaad. Ik heb alleen geen snelkookpan.

Ik vul in ieder geval alles met caustic en dan met oxi en dan gooi ik al mijn brouwspullen erbij.

Ik zou ook de ton onderste boven boven mijn weckpan kunnen zetten en dan zo helemaal volstomen.

hansHalberstadt

Je kunt ook een fluitketel nemen met siliconenrubber kurk met daarop slang aangesloten. Stoom is formeel gezien gevaarlijk dis moet je wel weten wat je doet. Bijvoorbeeld geen druk laten opbouwen en geen stop er zomaar uittrekken etc. Als er lucht inzit data die er niet zomaar uit, vandaar de slang erin die langzaam alle lucht verdrijft. Anders is op Marktplaats genoeg te koop als je niet veel wilt uitgeven.

Eric v B

Vergeet niet om eventuele kranen te ontsmetten! De plastic kraantjes aan je plastic emmers kunnen ook helemaal uit elkaar. Ik heb ze afgelopen week een uurtje in een chloorbad gelegd. Daarna heel goed nagespoeld.

hansHalberstadt

Citaat van: Eric v B op 02-08-2017  20:34 uVergeet niet om eventuele kranen te ontsmetten! De plastic kraantjes aan je plastic emmers kunnen ook helemaal uit elkaar. Ik heb ze afgelopen week een uurtje in een chloorbad gelegd. Daarna heel goed nagespoeld.
Dat soort kraantjes vragen om besmetting inderdaad. ik gebruik helemaal geen kraantjes daarom in vaten.

Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 02-08-2017  20:37 uDat soort kraantjes vragen om besmetting inderdaad. ik gebruik helemaal geen kraantjes daarom in vaten.
Ik moet wel een kraantje gebruiken want er zit een gat in het vat  ;)

De kraantjes kunnen makkelijk uit elkaar en zijn makkelijk te desinfecteren als je ze een uurtje in een bakje chloorwater legt. De randen van het gat in het vat heb ik met alcohol gedesinfecteerd.

Jacques

Citaat van: Dund op 02-08-2017  09:04 uWat ik wel vreemd vind is dat ik tijdens het vergisten echt helemaal geen enkele smaakafwijking had. Zelfs die witte ipa die 5 weken in de cct had gezeten (iets te lang eigenlijk) kwam daar als een top bierje uit. Binnen 1-2 weken op de fles werd hij zurig. Je zou toch verwachten dat er tijdens het vergisten iets te proeven zou zijn?

Het kan zijn dat de je infectie opgelopen hebt bij het bottelen zoals hierboven is opgemerkt.

Maar  het kan ook zijn dat de infectie er al eerder in je bier zat. In principe de aanwezigheid van één cel van een micro-organisme voldoende om een afwijkende smaak te krijgen. Na verloop van tijd kan de cel zodanig vaak zich gedeeld hebben dat er een heus infectie in je bier zit. Vandaar dat het kan voorkomen dat je na zelfs maanden ineens merkt dat je bier een zuur smaakje heeft gekregen. Niet voor niets pasteuriseren veel brouwerijen hun bieren voordat ze gaan bottelen.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 02-08-2017  20:34 uVergeet niet om eventuele kranen te ontsmetten! De plastic kraantjes aan je plastic emmers kunnen ook helemaal uit elkaar. Ik heb ze afgelopen week een uurtje in een chloorbad gelegd. Daarna heel goed nagespoeld.

Een nog betere oplossing is het plastic kraantje te vervangen door een rvs 3-delige kraan. Die zijn makkelijk uit elkaar te halen en goed schoon te maken. Ze gaan na verloop van tijd ook niet lekken...

Serge VL

Of maak het je makkelijk en plaats een RVS aseptisch kraantje in je vat.
Dit is eentje met 3/4 schroefdraad en past in de plaats van die kunststof kraantjes.
https://nl.aliexpress.com/item/3-4-Thread-Sampling-Valve-Hose-ferrule-Sanitary-Aseptic-Sampling-vavle-Sampling-vavle/32346011351.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.KVnRCA

Dund

Die plastic kraantjes daar ben ik twintig jaar geleden al mee gestopt. Die vertrouwde ik voor geen meter. De enige kranen die ik nog heb zijn rvs kogelkranen op mijn cct's en op de speidel. Ik vermoed dat de besmetting echt in 1 van de plastic vaten zit zaterdag volle bak cleanen en zondag gelijk 180 liter kersenbier voor de winter brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.