Te fijn geschroot of toch wat anders?

Gestart door steyr540, 30-07-2017 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

steyr540

Tijdens de eerste brouwdag met een BrewPi-aangestuurde HERMS had ik wat problemen met het rondcirculeren van het wort na het toevoegen van de mout.

De HERMS-installatie werkte prima, de warmte van het warmwatervat en de maischketel wisselden heel goed uit. Alleen toen ik de geschrootte mout toevoegde kreeg ik problemen. het wort stroomde slecht door, waardoor de installatie het wort helemaal niet meer op kon warmen. Ik heb op de bodem van de maischketel een lauter-hexe en heb het mout geschroot met een driewalsenmolen op 1,6 en 1,0 mm. Ik zal nog een foto posten van de geschrote mout.

Ik weet zelf niet of de doorstroming gestopt wordt doordat het mout te fijn gemalen is en daardoor dichtslibt of dat ik te veel trek heb van mijn pomp. Herkent iemand dit probleem? Hoe hebben jullie dat opgelost?

Alvast bedankt!

VtX

Hi Steyr,

Ik heb zelf ook een herms met lauterhexe en heb ervaren dat je zeker niet te hard met je pomp moet trekken, je trekt her filterbed dan helemaal dicht.
Als dat het niet is, kan het ook zijn dat een filterplaat boven je hexe wonderen doet (beetje dubbelop, maar ik zie het maar als een grove en fijne filtering, waar ikzelf uiteindelijk op terechtgekomen ben omdat mijn pompen misschien een beetje oversized zijn).
1mm is naar mijn idee wel heel fijn schroten, ikzelf zit met een tweewals op zo'n 1.3 als ik me niet vergis met een goed rendement.

Jules

Wat wil helpen: (als je dit niet al doet) niet circuleren tijdens storten en na het storten en roeren alles even 5 minuten laten bezinken: dan vormt zich een mooi luchtig bed (als je niet te fijn geschroot hebt)

Mvg J

bierinjisp

Ik heb een binnenpan inmijn maischketel met een filterbodem.
Daaronder een filterhex en heb nog niet gehad dat er wat is dichtgeslipt. inderdaad misschien dubbelop maar (bij mij) werkt het wel.

steyr540

hier een foto van de geschrote mout:
https://picload.org/view/rwrwpgoi/img_20170728_094935.jpg.html
links is de tweede stap 0,8 mm en recht 1,0 mm. Zelf denk ik dat 1 mm prima is.
 
Citaat van: Jules op 31-07-2017  09:47 uWat wil helpen: (als je dit niet al doet) niet circuleren tijdens storten en na het storten en roeren alles even 5 minuten laten bezinken: dan vormt zich een mooi luchtig bed (als je niet te fijn geschroot hebt)

Mvg J

de pomp stond nog aan ik heb wel geroerd. ik zal de pomp de volgende keer uitzetten en daarna zachtjes laten rond pompen.

Citaat van: VtX op 30-07-2017  22:43 uHi Steyr,

Ik heb zelf ook een herms met lauterhexe en heb ervaren dat je zeker niet te hard met je pomp moet trekken, je trekt her filterbed dan helemaal dicht.
Als dat het niet is, kan het ook zijn dat een filterplaat boven je hexe wonderen doet (beetje dubbelop, maar ik zie het maar als een grove en fijne filtering, waar ikzelf uiteindelijk op terechtgekomen ben omdat mijn pompen misschien een beetje oversized zijn).
1mm is naar mijn idee wel heel fijn schroten, ikzelf zit met een tweewals op zo'n 1.3 als ik me niet vergis met een goed rendement.

Dan ga ik de molen ook nog wat grover afstellen. ik wil de filterbodem zolang mogelijk uitstellen omdat het inderdaad dubbelop is en vanwege het extra schoonmaak werk.

Bedankt!

bierinjisp

Citaat van: steyr540 op 31-07-2017  14:14 uDan ga ik de molen ook nog wat grover afstellen. ik wil de filterbodem zolang mogelijk uitstellen omdat het inderdaad dubbelop is en vanwege het extra schoonmaak werk.



Zelfs in mijn kookketel heb ik een extra filterplaat naast de lauterhex. deze is in twee delen en voorzien van pootjes. Hierdoor gemakkelijk uit de ketel te halen en goed schoon te maken. dit is dan ook zo gedaan.

Edgar

Ik ben geen rimser, maar het lijkt me niet logisch om gelijk na of zelfs tijdens het storten te proberen al die rauwe en opzwellende zetmeel door een filter te sleuren. Even wachten tot alles goed nat is en de eerste enzymen beginnen te choochen lijkt me niet meer dan logisch.

EBC

Hoe groot is je installatie en met hoeveel liter per minuut circuleer je?

steyr540

Ik gebruikt pannen van 100 liter maar ben niet van plan altijd de maximale capaciteit te gebruiken. De pomp die ik gebruikt voor het circuleren komt van brewpi (het TD5 model) deze kan 20 liter per minuut verpompen, maar kan ook worden terug geregeld.

De volgende brouwdag zet ik de pomp tijdens het storten een kwartiertje uit zodat het mout bed zich rustig kan vormen. en ga dan met de helft van de capaciteit of minder circuleren. De bevindingen zal ik dan hier posten

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.