Eerste Tripel

Gestart door de badkamer, 30-07-2017 14:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: de badkamer op 08-08-2017  12:14 uDoor meerdere stappen in je maischschema te doorlopen krijg je inderdaad een zoeter bier.

Door een meerstapsmaisch krijg je geen zoeter bier. Ook met een eenstapsmaisch kun je een zoeter bier (lees een bier met meer restsuikers) krijgen. Dit doe je door te maischen bij een temperatuur boven de 67 ºC.
Of een bier zoet overkomt of niet heeft ook veel te maken met de gebruikte gist en de bitterheid van je bier.

Ernesto

Citaat van: de badkamer op 08-08-2017  12:14 uHey Ernesto,

Van de week overgeheveld, van een start SG van 1084 naar 1024 in zes dagen. Hopelijk dat er nog wel wat suikers gaan omzet worden. Mijn doel is een drogere tripel. Door meerdere stappen in je maischschema te doorlopen krijg je inderdaad een zoeter bier. Eventueel wat extra caramout kan ook volheid en zoetige smaak geven. Je kan ook nog een keer je vragen posten, dan reageren de pro's :proost:. Ik ben zelf ook nog heel erg aan het ontdekken en uitvinden. Zaterdag ga ik bottelen, ik houdt je op de hoogte!

Dank! Een SG van 1024 is nou nog niet bepaald laag voor deze gist, toch? Ik heb hier op het forum gelezen dat de M31 ver doorgist, zeker bij het toevoegen van suiker.

Citaat van: Jacques op 08-08-2017  22:05 uDoor een meerstapsmaisch krijg je geen zoeter bier. Ook met een eenstapsmaisch kun je een zoeter bier (lees een bier met meer restsuikers) krijgen. Dit doe je door te maischen bij een temperatuur boven de 67 ºC.
Of een bier zoet overkomt of niet heeft ook veel te maken met de gebruikte gist en de bitterheid van je bier.

Ik ga dus de M31 gebruiken. Op het moment van aanschaffen was ik me niet bewust van het feit dat deze zo ver doorgist, dit las ik later (onder andere in het topic over het experiment dat jij hebt uitgevoerd). Ik wil graag een tripel brouwen die ergens in het midden ligt tussen 'zoet' en 'droog'. Met wat ik over de M31 heb gelezen, denk ik dat ik geen (of heel weinig) suiker toe ga voegen (al hoort dit in een traditionele tripel wel). Ik was verder nog op zoek naar andere mogelijkheden om het te brouwen bier met deze gist niet te droog te maken, vandaar mijn vraag over maischschema en temperaturen.

Juindorper

Citaat van: Ernesto op 09-08-2017  09:25 uDank! Een SG van 1024 is nou nog niet bepaald laag voor deze gist, toch? Ik heb hier op 't forum gelezen dat de M31 ver doorgist, zeker bij het toevoegen van suiker.

Ik ga dus de M31 gebruiken. Op het moment van aanschaffen was ik me niet bewust van het feit dat deze zo ver doorgist, dit las ik later (onder andere in het topic over het experiment dat jij hebt uitgevoerd). Ik wil graag een tripel brouwen die ergens in het midden ligt tussen 'zoet' en 'droog'. Met wat ik over de M31 heb gelezen, denk ik dat ik geen (of heel weinig) suiker toe ga voegen (al hoort dit in een traditionele tripel wel). Ik was verder nog op zoek naar andere mogelijkheden om het te brouwen bier met deze gist niet te droog te maken, vandaar mijn vraag over maischschema en temperaturen.
Het is niet zo dat een ver uitgegist bier geen zoete smaak kan hebben.
Als je een zoet bier wilt moet je gewoon niet te veel hop toevoegen.
Je zou i.p.v. suiker ook een lichte siroop toe kunnen voegen. Dan krijg je ook een vollere smaak.

de badkamer

Citaat van: Ernesto op 09-08-2017  09:25 uDank! Een SG van 1024 is nou nog niet bepaald laag voor deze gist, toch? Ik heb hier op het forum gelezen dat de M31 ver doorgist, zeker bij het toevoegen van suiker.

Na het overhevelen is hij doorvergist naar 1010. Alcoholpercentage van 9,5%. Prima gist die M31.

Hay

Mijn ervaring met deze gist is dat het bier wel enige tijd nodig heeft om op smaak te komen.
In het beging denk je , lekker biertje maar na verloop van tijd word de smaak echt veel beter.

de badkamer

Citaat van: Hay op 14-08-2017  09:04 uMijn ervaring met deze gist is dat het bier wel enige tijd nodig heeft om op smaak te komen.
In het beging denk je , lekker biertje maar na verloop van tijd word de smaak echt veel beter.

Kan niet wachten!  Ik wil hem in ieder geval, op een paar proefjes tussendoor,  tot eind december laten liggen.

Mthijs

Dat is een erg lange rijpingstijd. Roept bij mij de vraag op hoe lang een tripel moet rijpen op de fles.
Zelf heb ik enige tijd geleden een tripel gebrouwen met Westmalle gist. Zit nu 1,5 maand op fles en heb het idee dat de smaak al beter is dan 3 weken geleden maar er nog niet is. Hoe lang zou ik het bier nog moeten laten liggen?

de badkamer

Citaat van: Mthijs op 14-08-2017  10:11 uDat is een erg lange rijpingstijd. Roept bij mij de vraag op hoe lang een tripel moet rijpen op de fles.
Zelf heb ik enige tijd geleden een tripel gebrouwen met Westmalle gist. Zit nu 1,5 maand op fles en heb het idee dat de smaak al beter is dan 3 weken geleden maar er nog niet is. Hoe lang zou ik het bier nog moeten laten liggen?

Heb laatst van iemand te horen gekregen 1 week per %. Maar hier zullen ongetwijfeld de meningen over verschillen. Gewoon om de paar weken proeven :D

Ernesto

Citaat van: de badkamer op 13-08-2017  21:13 uNa het overhevelen is hij doorvergist naar 1010. Alcoholpercentage van 9,5%. Prima gist die M31.

Mooi! Afgelopen weekend de geplande tripel gebrouwen. Start SG 1072. Dat moet dus goed komen met de M31.  :biersmile:
Heb de batch overigens gesplitst en de andere helft met T-58 weggezet. Benieuwd naar het bier en de verschillen in smaak.

Benieuwd naar jou ervaringen met smaakontwikkeling bij de M31.

Thom

Ernesto. Heb je al een update over de verschillen tussen de T58 en M31? Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de M31. :biersmile:

Ernesto

Citaat van: Thom op 05-09-2017  08:24 uErnesto. Heb je al een update over de verschillen tussen de T58 en M31? Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de M31. :biersmile:

De M31 dit weekend gebotteld met een eind SG van 1004  :o
De T58 zat nog rond de 1020, dus die geef ik nog eventjes.

Uiteraard heb ik wel even geproefd. De T58 smaakt vooralsnog kruidiger en voller. De M31 is vrij droog geworden, waardoor de bitterheid meer naar voren komt. Over een maand of 2 zal ik opnieuw verslag uitbrengen ;)


Mthijs

Citaat van: Ernesto op 05-09-2017  09:12 uDe M31 dit weekend gebotteld met een eind SG van 1004  :o
De T58 zat nog rond de 1020, dus die geef ik nog eventjes.

Uiteraard heb ik wel even geproefd. De T58 smaakt vooralsnog kruidiger en voller. De M31 is vrij droog geworden, waardoor de bitterheid meer naar voren komt. Over een maand of 2 zal ik opnieuw verslag uitbrengen ;)

Had je uiteindelijk wel of geen suiker toegevoegd? ivm de M31.

Ernesto

Citaat van: Mthijs op 05-09-2017  09:20 uHad je uiteindelijk wel of geen suiker toegevoegd? ivm de M31.

Uiteindelijk wel. Ook omdat de T58 anders mogelijk wel heel 'zoet' zou uitvallen. Hoeveelheden weet ik zo even niet meer. Kan het recept eventueel wel opzoeken als je interesse hebt.


Mthijs

Graag, ben benieuwd.

Heb zelf een recept klaarstaan, bestaande uit 100% pilsmout, vanwege de hoge vergistingsgraad van de M31.
Maar 8 kilo pils voor 23 liter tripel (met een beoogd start-SG van 1,077) is wat veel misschien, echter als ik 10% suiker zou toevoegen zou ik uitkomen met 6 kilo mout voor eenzelfde start-SG maar dan door de hoge vergisting van de M31 heb ik een grote kans op een gortdroge tripel...
Snap je?

Ernesto

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk012
Naam receptTripel
Brouwdatum02-08-2017
BiertypeTripel
Volume21,0
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement63,6 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
26,00 lWater uit Zutphen9,23 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,682 kgPilsmoutDingemans3 EBC76,5 %
0,613 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC8,2 %
0,341 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC4,6 %
0,227 kgCara 120Dingemans120 EBC3,1 %
0,568 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amalyserust62,0 °C1 min.20 min.3,8 l/kg
Alfa-amalyserust72,0 °C10 min.30 min.3,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
21,1 gNorthern Brewerbellen9,3%60 min.17,3 IBU
44,0 gSaazpellets3,3%15 min.7,0 IBU
12,5 gSaazpellets3,8%5 min.0,9 IBU
25,0 gSaazpellets3,8%0 min.0,0 IBU

GIST: M31


Jacques

Citaat van: Mthijs op 05-09-2017  10:11 u...eenzelfde start-SG maar dan door de hoge vergisting van de M31 heb ik een grote kans op een gortdroge tripel...
Snap je?

Of een bier droog overkomt of niet is maar beperkt afhankelijk van je behaalde vergistingsgraad. Wanneer de gist die je gebruikt veel esters aanmaakt kun je ondanks een zeer hoge vergistingsgraad toch een zoetig smakend bier krijgen.

De M31 maakt in verhouding veel hogere alcoholen en esters aan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.