Roeren tijdens eenstaps maisch?

Gestart door Mark T, 28-07-2017 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark T

Misschien een domme vraag ofwel een vraag die hier al eens eerder is behandeld maar ik stel hem toch :D  Ik wil binnenkort gaan brouwen met een eenstaps maisch. Mijn vraag is of ik (met periodieke intervallen) moet roeren tijdens een eenstaps maisch of laat je het gedurende 60/75 minuten gewoon helemaal met rust?

Ik neem aan dat je er verder niet meer in gaat roeren om schommeling van temperatuur te voorkomen maar ik kan me ook niet aan de gedachte onttrekken dat het roeren, en dus in beweging brengen van de mout, een bepaald (positief) effect heeft op het amylase proces.     

Hay

Ik doe het wel altijd en het heeft in ieder geval een positief effect op het rendement.

Mark T

Citaat van: Hay op 28-07-2017  14:01 uIk doe het wel altijd en het heeft in ieder geval een positief effect op het rendement.

Oke en met welke tijds intervallen doe je dit?

Basje42

Al is het maar om aanbranden te voorkomen, afhankelijk van je installatie dan..

Mark T

Citaat van: Basje42 op 28-07-2017  14:09 uAl is het maar om aanbranden te voorkomen, afhankelijk van je installatie dan..

Pan staat tijdens dit proces niet op het vuur dus dit is niet relevant.

seed7

Alleen bij het inmaischen, verder niet,

Ingo

Mark T

Citaat van: seed7 op 28-07-2017  14:16 uAlleen bij het inmaischen, verder niet,

Ja precies, dat is ook wat ik bedoelde, of je nog (periodiek) moet roeren nadat je de pan van het vuur hebt genomen... Niet meer roeren dus.

HopSwiers

Ik zou de pan op het vuur laten staan zodat je af en toe zachtjes kan bij stoken.
Ik roer continu nu mbv een omgebouwde gipsmenger. Dat heeft wel wat gescheeld op het rendement. Het verzerkert de er een goed contact is tussen de enzymen en het zetmeel alsook een homogene temperatuur.

Etn82

Mijn maischpan is voorzien van een filterbodem en een pomp om het wort rond te pompen. Ik roer meestal om de 15 min. om kanaalvorming te voorkomen. De laatste 15 min roer ik in ieder geval niet meer, want dan kan ik meteen starten met filteren na het maischen.

seed7

Citaat van: Mark T op 28-07-2017  14:24 uJa precies, dat is ook wat ik bedoelde, of je nog (periodiek) moet roeren nadat je de pan van het vuur hebt genomen... Niet meer roeren dus.

Ach een keer omscheppen halverwege stoort ook niet. Het gevolg van veel/continu roeren is dat je alle microscopisch kleine luchtbelletjes die aan het kaf zitten los slaat. Gevolg is dat je filterbed compacter wordt en het spoelen minder goed verloopt. Goed is hier niet snelheid maar gelijkmatigheid. Bovendien los je meer looistoffen uit het kaf op, is niet altijd een probleem maar bij lichte bieren, kleur en SG, wil je dat vermijden. Ook levert het een geringe mate van oxidatie op.

Als je om rendement roert dan kun je ook kijken of je niet fijner kunt schroten als je niet roert. De kwaliteit van het filteren is van rechtstreekse invloed op je rendement net zo als de fijnheid van het schrootsel.

In z'n algemeenheid, probeer suboptimalisatie te voorkomen door eerst naar de parameters te kijken die rechtstreeks invloed hebben (1e orde parameters)

Ingo

JAVAL

Mark, bedoel je met eenstapsmaisch ook brouwen in een zak, of het beslag los in de ketel en na het maischen overbrengen in een filterkuip?
Jaap

Mark T

Citaat van: JAVAL op 28-07-2017  14:51 uMark, bedoel je met eenstapsmaisch ook brouwen in een zak, of het beslag los in de ketel en na het maischen overbrengen in een filterkuip?
Jaap

Ik bedoel inmaischen tot bv 67 graden. Dan de ketel van het vuur., de pan isoleren en dan 60/75 minuten laten staan. Na die periode de isolatie weer verwijderen en nog kort uitmaischen op het vuur. Daarna hevel ik over middels een hevelfilter... Ik brouw niet in een zak maar los in de ketel.

Mijn vraag gaat puur om de 60/75 minuten dat de ketel met de isolatie er omheen van het vuur is...

rajd

Citaat van: seed7 op 28-07-2017  14:37 uAch een keer omscheppen halverwege stoort ook niet. Het gevolg van veel/continu roeren is dat je alle microscopisch kleine luchtbelletjes die aan het kaf zitten los slaat. Gevolg is dat je filterbed compacter wordt en het spoelen minder goed verloopt. Goed is hier niet snelheid maar gelijkmatigheid. Bovendien los je meer looistoffen uit het kaf op, is niet altijd een probleem maar bij lichte bieren, kleur en SG, wil je dat vermijden. Ook levert het een geringe mate van oxidatie op.

Als je om rendement roert dan kun je ook kijken of je niet fijner kunt schroten als je niet roert. De kwaliteit van het filteren is van rechtstreekse invloed op je rendement net zo als de fijnheid van het schrootsel.

In z'n algemeenheid, probeer suboptimalisatie te voorkomen door eerst naar de parameters te kijken die rechtstreeks invloed hebben (1e orde parameters)

Ingo

Interessant - naar ik aanneem gaat deze argumentatie ook op voor continu rondpompen (ik heb een zelfgebouwde RIMS)?

Oscar

Citaat van: HopSwiers op 28-07-2017  14:30 uIk roer continu nu mbv een omgebouwde gipsmenger. Dat heeft wel wat gescheeld op het rendement.

Je rendement wordt niet zozeer bepaald bij het maischen, meer bij het filteren... :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 29-07-2017  00:15 uJe rendement wordt niet zozeer bepaald bij het maischen, meer bij het filteren... :brouwen:
Spoelwater toevoegen voordat het beslag helemaal droog valt en in elkaar gedrukt is. Daarmee houd je ruimte tussen de poriƫn en voorkom je kanaalvorming. Voordat ik dat wist had ik vaak problemen met spoelen. Nu helemaal niet mee en een hoger rendement.

seed7

Citaat van: rajd op 28-07-2017  23:40 uInteressant - naar ik aanneem gaat deze argumentatie ook op voor continu rondpompen (ik heb een zelfgebouwde RIMS)?

Tot op zekere hoogte ja, bij rondpompen is de mechnische inwerking iets anders maar op den duur gebeurt het zelfde.
Citaat van: Oscar op 29-07-2017  00:15 uJe rendement wordt niet zozeer bepaald bij het maischen, meer bij het filteren... :brouwen:

Wat niet geconverteerd is kun je ook niet uitspoelen ;)

Het verbeteren van je rendement begint bij de kwaliteit van je filter(bodem). Een JAVAL is simpel en praktisch en geeft een redelijk extractierendement van ca. 80%, een goede geoptimaliseerde filterbodem geeft een zelfde schroot kwaliteit een beter rendement (tot ca. 90%) omdat de uitspoeling gelijkmatiger verdeeld** is.
Bij industriƫle bodem kwaliteiten kun je ook nog eens fijner schroten, helemaal als je ook nog een 5 walsen molen gebruikt (ca. 93%). Hoe meer 'meel' hoe hoger het rendement zolang het in suspensie blijft, zie daar een reden voor roeren. Als je zo'n bosteluitpersmachine hebt maisch je heel dun, 8 delen water en kun je alles tot meel malen, ook de kafjes en loopt je extractierendement op tot tegen de 98%.

**Hoe zie je of je gelijkmatig uitspoelt?
Dat zie je na het spoelen aan de vorm van de bovenkant van het bostel, als het berg en dal is spoel je ongelijkmatig uit, als het vlak is gaat het goed. Daar waar meer uitgespoeld wordt, de stroming van het wort hoger is heb je een dal in het bostel.

Ingo

beermenke

1pans
Ik ga t roeren vereenvoudigen door een handmatige roerder te plaatsen
Over mijn overlooppijp plaats ik een rvsbuis met vrij dicht bij de bodem 2 dwarsplaatjes zgn vlinders
Bovenkant buis maak ik een hendeltje en kan dus de buis met vlinders tijdens t maischen handmatig draaien. In de buitenbuis boor ik ter hoogte van de originele buis gaatjes zodat de functie van overloopbuis behouden blijft.

Haagse Wouter

Citaat van: seed7 op 29-07-2017  08:52 uWat niet geconverteerd is kun je ook niet uitspoelen ;)

Uitspoelen kan wel lijkt me  ::).

Edwarff

Ik roer drie of vier keer in het uur, maar niet in de laatste 20 minuten. Soms heb ik geen zin om te roeren. Dan is mijn rendement wat lager.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.