Vandestreek Playground IPA

Gestart door pim1980, 20-08-2019 11:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pim1980

Om te genieten van bier maar wat minder alcohol te willen drinken ben ik liefhebber van de Playground IPA van Vandestreek met <0,5%. Ik ben bekend met diverse manieren om alcoholvrij of -arm bier te maken, maar ben met name benieuwd naar hoe Vandestreek dit doet. Zijn er mensen hier met meer kennis?

Ik weet dat ze het bier echt brouwen en gewoon weinig alcohol aanmaken. Dus het ligt met name aan de gist. Is het de WSL-17 stam? Een Saccharomycodes ludwigii giststam die geen maltose kan vergisten. Dat gecombineerd met een wort van laag SG en flinke hopgift en dryhop. Dat is wat ik me kan voorstellen, maar zijn er mensen die het ook echt wat meer WETEN? Heel erg benieuwd!

PS, geen interesse in de discussie 'dat is toch geen bier bla bla', maar oprecht benieuwd naar hoe Vandestreek dit bier maakt. Jopen heeft natuurlijk de Non IPA die vergelijkbaar is, maar persoonlijk toch iets minder lekker. Verwacht dat het proces hetzelfde is.

DoubleW

Vraag het aan de brouwerij zelf, die willen het wel delen. Het gaat om een giststam die geen suikers converteert naar alcohol. Wat inhoudt dat je recept aangepast moet worden anders krijg je een zoete drank en dat je zeer schoon moet werken om wilde gisten uit te sluiten. Andere techniek is extractie van alcohol uit jongbier waardoor je ongeveer 0,5-2% abv overhoudt.

RoyB

Citaat van: pim1980 op 20-08-2019 &nbsp;11:23 uIPA die vergelijkbaar is, maar persoonlijk toch iets minder lekker. Verwacht dat het proces hetzelfde is.

Als je het weet zou ik het tof vinden als je het hier deelt.
Ik vind inderdaad de playground als enige alcoholarme bier echt goed te drinken. Veel andere bieren hebben een soort hele rare synthetische suiker smaak, alsof het aangezoet is met stevia of zo. Of misschien is dat een smaakstof die als alternatief voor de smaak van alcohol dient?


Jacques

Dit onderwerp is vaker aan bod geweest.
Zie het topic Alcoholarm bier

Martijn0172


pim1980

Dag Jaques,
Uiteraard alle forumposts al doorgepluist met nuttige inhoud, maar nog niet helemaal volledig zoals bijvoorbeeld SG, moutsoorten etc.

Ondertussen dit artikel gevonden, dus het is me duidelijk dat ze de ludwigii stam gebruiken: https://bierliefde.nl/reportage-vanderstreek/

Interessante ontwikkeling komt ook van Fermentis, die hebben inmiddels een Saccharomyces cerevisiae var. chevalieri gist met dezelfde eigenschappen als de ludwigii, maar dan dus in korrelvorm. Zie hier het productblad: https://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2019/07/TDS_SafAle-LA-01.pdf

Pasteuriseren is dus ook echt een MUST als ik dat zo lees.

En Martijn, dank, ga het even doorlezen voor zover mijn Duits dat redt...

Sander00

Citaat van: pim1980 op 21-08-2019 &nbsp;17:14 uPasteuriseren is dus ook echt een MUST als ik dat zo lees.


Dat is ook wat ik als antwoord krijg van Fermentis zelf.
Citaat" Safale LA-01 is een gist die geen maltose gebruikt (maltose is de hoofdsuiker in wort) en aangezien bijna alle micro organismen op maltose kunnen groeien, is pasteurisatie echt nodig."

Oscar

Citaat van: pim1980 op 21-08-2019 &nbsp;17:14 uPasteuriseren is dus ook echt een MUST als ik dat zo lees.

Nee, niet nodig als je het goed doet... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 22-08-2019 &nbsp;16:08 uNee, niet nodig als je het goed doet... ;)

En hoe doe je het goed?

Oscar

Citaat van: Jacques op 22-08-2019 &nbsp;21:22 uEn hoe doe je het goed?

Ik heb nu 3x een alcoholarm bier (homebrew) gebrouwen met hergisting op fles. Tussen 0,6 - 1% alc. Geen enkele fles is nog geklapt... :brouwen: :biersmile: :) En de flessen staan al zeker een jaar op fles... :brouwen: :biersmile:

Sander00

Citaat van: Oscar op 22-08-2019 &nbsp;23:04 uIk heb nu 3x een alcoholarm bier (homebrew) gebrouwen met hergisting op fles. Tussen 0,6 - 1% alc. Geen enkele fles is nog geklapt... :brouwen: :biersmile: :) En de flessen staan al zeker een jaar op fles... :brouwen: :biersmile:

Maar dat betekent Oscar dat je "gewoon" schoon werkt zoals bij een normale brouw (bier met >4%) ? En dus niet pasteuriseert naderhand?

Oscar

Citaat van: Sander00 op 23-08-2019 &nbsp;07:54 uMaar dat betekent Oscar dat je "gewoon" schoon werkt zoals bij een normale brouw (bier met >4%) ? En dus niet pasteuriseert naderhand?

Yep.. :brouwen:

Haagse Wouter

Citaat van: Oscar op 22-08-2019 &nbsp;23:04 uIk heb nu 3x een alcoholarm bier (homebrew) gebrouwen met hergisting op fles. Tussen 0,6 - 1% alc. Geen enkele fles is nog geklapt... :brouwen: :biersmile: :) En de flessen staan al zeker een jaar op fles... :brouwen: :biersmile:

Maar met welke gist?

Als je een lage alcoholisch bier brouwt met een normale gist dan is dat een ander verhaal dan met die LA-01. Met een normale gist is er immers geen voedingsbodem aanwezig na de vergisting voor micro-organismes om in te groeien en met dit soort gisten wel. Ook voor die LA-01 geldt natuurlijk dat als je goed gewerkt hebt er geen bacteriƫn inzitten, maar het is duidelijk dat een ander niveau van uitbannen van de beestjes nodig is.

Oscar

Citaat van: Haagse Wouter op 23-08-2019 &nbsp;14:46 uMaar met welke gist?

Windsor.... :brouwen:

Gerb

Pfff Oscar, lezen is lastig he.

Weet iemand waar ik de ludwigii gist kan kopen?

Oscar

Citaat van: Gerb op 23-08-2019 &nbsp;19:10 uPfff Oscar, lezen is lastig he.

 ;D ;D ;D  Ik geef het niet altijd zomaar prijs... ;)   :brouwen:

Oscar

Citaat van: Gerb op 23-08-2019 &nbsp;19:10 uWeet iemand waar ik de ludwigii gist kan kopen?

https://www.hefebank-weihenstephan.de/produkte/hefe/spezialhefen/wsl-17/

 :brouwen:

bierfan


Haagse Wouter

Citaat van: Oscar op 23-08-2019 &nbsp;17:18 uWindsor.... :brouwen:

Ben je het mij eens dat infectie een veel minder groot gevaar was met die alcoholvrije bieren?
De windsor snoept namelijk veel meer suikers op dan die LA-01 (in elk geval dat is wat Fermentis beweerd voor die soort).

Oscar

Citaat van: Haagse Wouter op 23-08-2019 &nbsp;19:56 uDe windsor snoept namelijk veel meer suikers op dan die LA-01 (in elk geval dat is wat Fermentis beweerd voor die soort).

En dan toch maar 0,6% alc... :) :brouwen: ^-^

Haagse Wouter

Citaat van: Oscar op 23-08-2019 &nbsp;20:00 uEn dan toch maar 0,6% alc... :) :brouwen: ^-^

Dat maakt toch ook niets uit daarvoor? Dat is simpelweg je graanstort aanpassen en gebruik maken van de gebruikelijk berekeningen.

Het idee is volgens mij meer dat je met zo'n LA-01 meer mout kan gebruikten om tot hetzelfde percentage te komen.
Dus heb je wat meer body etc.

seed7

Citaat van: Haagse Wouter op 23-08-2019 &nbsp;20:03 uDat maakt toch ook niets uit daarvoor? Dat is simpelweg je graanstort aanpassen en gebruik maken van de gebruikelijk berekeningen.

Neen. Als je smaak wilt hebben dan heb je nog steeds evenveel mout nodig als een, pak hem beet, 1.050 bier. Hoe precies, dat komt nog wel een keer als ik het reproduceerbaar heb en misschien heeft Oscar dat inmiddels. Misschien doet hij ook iets anders dan ik doe.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.