Computeraansturing HERMS

Gestart door Eelco van Harten, 19-12-2005 13:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Eelco van Harten

Heren,
ik ben compleet nieuw op dit forum en ben nog even onbekend met iedereen. Wel het verhaal over de herms met interesse gelezen. Op dit moment ben ik ook een herms aan het bouwen en technisch gaat het allemaal wel lukken. Aangezien ik mijn herms met de computer wil aansturen, ben ik in Acces en visual basic bezig met het stuurprogramma. Aangezien in  een HERMs de warmtewisselaar een tijdsvertraging geeft in temperatuur opbouw in de maischketel, zal de installatie eigenlijk met een software matige pid regeling moeten worden aangestuurd. Heeft er iemand binnen dit forum hier ervaring mee of een suggestie?

Alvast bedankt.

Adrie

Beste Eelco,

Ik heb jouw bericht verplaatst naar een  nieuw onderwerp, omdat het niets met mijn HERMS te maken heeft.

Helaas heb ik geen ervaring met het aansturen van de HERMS per computer.

Johannes


Oscar

Eelco, indien je dit goed voorelkaar hebt gekregen , ben ik eigenlijk wel erg benieuwd hoe dit programeertechnisch in elkaar zit....ik neem aan dat je een aansturing via een printer of com-poort moet realiseren...? of gaat dit tegenwoordig via usb ?

groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans

Hoi mannen,

Er stond mij nog iets bij van Lagos.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3292.msg32831.html#msg32831

Mmm, mijn geheugen is nog niet volledig aangetast van de drank  8)

 :degroeten:

Hans (Lagos)

Klopt, ik ben daar ook mee bezig, verwarmen op gas maar via een pid regelaar een CV pomp aansturen die door een koperen spiraal onder het maisch filter 95 gr heet water pompt. Zojuist getest met 50 liter water in het kookvat en zelfde hoeveelheid in het geïsoleerde maisch vat, 10 meter 12mm pijp gaf een warmte toename van 20 tot 40 gr in 5 minuten, dus 4 gr per minuut, ik denk dat het dus nog korter kan, en de pid regelaar moet de temp. stijging onder controle gaan houden.
Filter en spiraal zijn verder in een geheel te verwijderen om te reinigen.
Getest zonder dat de (het) wort pomp nog aangesloten was maar Indien er een gevulde bostel in de pan zit zal deze pomp een betere warmteverdeling geven door het opgewarmde wort ook direct boven het bostel te verdelen.
De door mij gekochte pid regelaar heeft 30 steps met regelbare stijging en tijdsverloop per step, helaas heb ik een verkeerde temp. probe dus kon ik de autotune nog niet na behoren gebruiken maar de pomp liet zich via een SSR triac netjes aan en uitschakelen.

Voor meer informatie over de pid controller staat een link op Lagos Herms.

Het idee van de CV pomp komt van Jos maar die gaat er een dubbele wand in zijn maisch ketel mee rond pompen.

Salu2 Hans



Niels

Misschien een goede tip is het gebruik van een PID controler die self tuning is, bijvoorbeeld een Eurotherm.
ik zie dat er nog een te koop is op marktplaats http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/bouw_en_tuin/gereedschap/15148162.html 
deze kan je aansluiten op de computer DMV seriele poort, voor de besturing kan je de standaard programma's van eurotherm gebruiken, of een toolbox downloaden waarmee je een compleet regelschema kan maken.

Hans (Lagos)

ehe . . dat lijkt niet echt op een pid controller, meer op een ouwe boormachine ;D ik denk dat er iets mis is met die link. self tuning is autotuning en houdt in dat de controller een zelf test uitvoert en zich op de gebruikte hardware instelt.
 
De controller die ik heb gekocht koste €90,- terwijl een vergelijkbare als de cal9500p 300€ kost, weliswaar niet met een pc te verbinden om te loggen en grafieken op te slaan maar ook die software kost nog een 200 pond, en als het zo al werkt vind ik het mooi genoeg.

Ik heb deze informatie verder op de Lagos Herms posting gekopieerd om het geheel overzichtelijk te houden.



Niels

Inderdaad, ik heb niet de juiste link gepost.
klik hier
deze zou de juiste pagina moeten weergeven.



Aanpassing link door Johannes

Eelco van Harten

Antwoord op de vraag communicatie via pc naar herms.
Ik heb een interface kaart gekocht bij velleman in belgie. (k8000 geloof ik) deze kaart moet je dan welliswaar zelf in elkaar solderen maar geeft je 16 digitale I/O poorten, 8 (normale) DA uitgangen, 1 (nauwkeurige) DA uitgang en 4 analoge nauwkeurige ingangen. Zelf ga ik gebruik maken van een tweetal NTC weerstanden om mijn temp meten. Helaas zijn deze niet lineair maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken levert alleen wat extra rekenwerk op. Het mooiste zou zijn twee PT100 sensoren. Op het moment heb ik al drie 12Volt 3/2 ventielen waarmee ik de hele installatie kan aansturen. Een 2200 watt verwarmingselement voor de HLT en dat is het belangrijkste.

Andere optie voor aansturing is de LOGO! van Siemens deze beginners set kost je 155 euro maar de 12/24 volt uitvoering heeft twee analoge ingangen waar je PT100 sensoren direct op kunt aansluiten. Programmeringssoftware zit er al bij.

Emile

Eelco,

Misschien dat je mijn site wel interessant vindt, die heb ik recentelijk bijgewerkt, inclusief beschrijvingen van hardware, software en zelfbouw PID regelaar.

Groeten,

Emile
www.vandelogt.nl

Artur

Op de site van 't 'Wort Wat (twortwat.nl) staat een verslag van een RIMS-dag. Er staat veel duidelijke info. in

Emile

Die Velleman kaart is gebaseerd op de I2C bus. Hier zijn zeer veel ICs voor te krijgen. Op die kaart zitten (via I2C) ook al AD en DA kanalen gemonteerd. Ik vind wel dat je erg optimistisch bent door dit "nauwkeurig" te noemen, het zijn maar 8-bit ICs (PCF8591).

Wel kun je via een connector op die kaart een LM92 (13 bit digitale temperatuur sensor) aansluiten. Die LM92 kun je gratis aanvragen (als sample) en in je ketels monteren. M.b.v. een Visual Basic programma kun je op die manier de temperatuur uitlezen. Dat lijkt mij veel flexibeler, betrouwbaarder en eenvoudiger dan met PT100 elementen en/of NTCs aan de slag gaan.

Groeten,

Emile

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.