Cider topic vragen

Gestart door Peke, 27-07-2017 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peke

Kenners,

Na heel goed te zijn geholpen door rajd van dit forum ben ik heel nieuwsgierig naar de mening van jullie m.b.t suiker na het bottelen met cider.
Ik wil 7 gram suiker per liter toevoegen als ik ga bottelen.
Nu heb ik zo'n fantastisch kroonkurk apparaatje gekocht en etiketten van bierflesjes gehaald.
Over het bommen verhaal maak ik me toch een beetje zorgen.
Is dat terecht of zal 7 gram suiker per liter in de bierflesjes met de kroonkurken goed gaan?

Alle input zeer welkom.

Groetjes en bedankt


stiaanke

Als je bier uitgegist is dan is dat helemaal geen probleem.

Peke

Citaat van: stiaanke op 27-07-2017  19:59 uAls je bier uitgegist is dan is dat helemaal geen probleem.
En met cider?

thezewery

Ik heb nu een liter staan sinds zondag met 10 gram suiker en kan het flesje nog steeds inknijpen....

Peke

Ff voor de duidelijkheid ik wil de BNR flesjes gebruiken van de bekende merken.

RienP

7 gram per liter is echt wat anders dan 7 gram per flesje. 7 gram per liter is 2-2,5 gram per flesje.

Peke

Citaat van: RienP op 27-07-2017  23:21 u7 gram per liter is echt wat anders dan 7 gram per flesje. 7 gram per liter is 2-2,5 gram per flesje.

 7 gram Per liter is de bedoeling.
Start topic iets aangepast want je kon het inderdaad op 2 manieren lezen.

tdp

Als je cider nu uitvergist is, gaat dat wel goed, in mijn optiek is dat niet anders dan met bier.
Succes met bottelen en opdrinken ;)

brouwmus

Mijn vrouw en ik vinden 6 g/l een mooie hoeveelheid koolzuur voor cider maar als je graag nog wat meer prik hebt, moet 7 g/l geen probleem zijn.

Zoals gezegd: wel pas bottelen als de cider echt helemaal is uitgegist.

Proost!  :biersmile:

Peke

Bedank allen.

Ik hoop dat 7 gram per liter goed gaat in de bruine bierflesjes

SanderH

Heb een appelcider die ik vorig jaar hebt gemaakt ook met 7 g/l gebotteld. Zijn geen bommen geworden en eigenlijk nu pas echt lekker.

Peke

Citaat van: SanderH op 29-07-2017  16:05 uHeb een appelcider die ik vorig jaar hebt gemaakt ook met 7 g/l gebotteld. Zijn geen bommen geworden en eigenlijk nu pas echt lekker.

Zolang kan ik echt niet wachten hoor  ^-^

Peke

Vandaag mijn eerste 14 flesjes gevuld met cider.
Smaak is nu al redelijk maar zal langzamerhand wel beter worden.
Heb 2 gram suiker in elk flesje gedaan en in een afgesloten emmer gedaan om elk risico uit te sluiten.
Ben heel benieuwd wat het gaat worden.

beermenke

Neem geen risico. Bottel in champageflessen!

Peke

Citaat van: beermenke op 04-08-2017  20:34 uNeem geen risico. Bottel in champageflessen!

Zit al in de bruine flessen.
Na 3 week in de brouwfles en een eind SG van 1002 neem ik aan dat het goed gaat.

orangeloo

Citaat van: beermenke op 04-08-2017  20:34 uNeem geen risico. Bottel in champageflessen!

Inderdaad en dan het liefst flessen (75 cl) zwaarder dan 850 gram.

Peke

Wat is dan het verschil met bier?
Die gaan ook in de bruine flesjes met soms een stuk hoger eind SG.

Easywoods

Citaat van: Peke op 05-08-2017  10:05 uWat is dan het verschil met bier?
Die gaan ook in de bruine flesjes met soms een stuk hoger eind SG.

Het gaat ook niet om een hoog of een laag eind SG maar om de hoeveelheid koolzuur en de daarbij opgebouwde druk waartegen (zware) champagne flessen beter bestand zijn dan bierflessen  ;)

Peke

Citaat van: Easywoods op 05-08-2017  12:45 uHet gaat ook niet om een hoog of een laag eind SG maar om de hoeveelheid koolzuur en de daarbij opgebouwde druk waartegen (zware) champagne flessen beter bestand zijn dan bierflessen  ;)

Dus het is maar net hoeveel suiker dat je na het bottelen erbij doet.

Chouffe flessen zijn die ook goed eventueel?

Easywoods

Citaat van: Peke op 05-08-2017  13:47 uDus het is maar net hoeveel suiker dat je na het bottelen erbij doet.

Chouffe flessen zijn die ook goed eventueel?

Ik denk het niet, die zijn ook gemaakt voor bier, als je koolzuur wilt zoals in bijvoorbeeld Champagne zou ik voor echte Champagne flessen gaan... safety first  ::)

Peke

Citaat van: Easywoods op 05-08-2017  16:01 uIk denk het niet, die zijn ook gemaakt voor bier, als je koolzuur wilt zoals in bijvoorbeeld Champagne zou ik voor echte Champagne flessen gaan... safety first  ::)

Ik heb maar 7 gram per liter dus een bruisende zoals champagne zal het nooit worden.

orangeloo

Citaat van: Peke op 05-08-2017  16:20 uIk heb maar 7 gram per liter dus een bruisende zoals champagne zal het nooit worden.

Bij champagne gaat er per liter 24 gram bottelsuiker in. Men gaat wel uit van volledig uit gegiste wijn. (SG 993)
Als er nog restsuiker in zit wordt dit verrekend met de bottelsuiker.

Fermon

Citaat van: Orangeloo op 05-08-2017  20:59 uBij champagne gaat er per liter 24 gram bottelsuiker in. Men gaat wel uit van volledig uit gegiste wijn. (SG 993)
Als er nog restsuiker in zit wordt dit verrekend met de bottelsuiker.

Zooo... Dit wist ik niet. Dit houd een gewoon bnr flesje nooit volgens mij!?

Peke

Citaat van: Orangeloo op 05-08-2017  20:59 uBij champagne gaat er per liter 24 gram bottelsuiker in. Men gaat wel uit van volledig uit gegiste wijn. (SG 993)
Als er nog restsuiker in zit wordt dit verrekend met de bottelsuiker.

Zo 24 gram.
Dan zal er mooi wat druk kunnen ontstaan.
Weer wat geleerd.

Peke

Hoe zit het met Prosecco flessen.
Het lijkt mij dat die ook sterk moeten zijn?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.