Hobbybrouwen > Apparatuur

Pompen of verzuipen

(1/2) > >>

Jan van der Vlies:
Hi Jacques,
Tijdens het lezen van jouw artikel Pompen of verzuipen (De Roerstok, januari 1998) viel het me op dat je tijdens het spoelen/filteren een centrifugeerpompje gebruikt. Zelf gebruik ik ook al een paar jaar een pompje, alleen nooit bij het filteren/spoelen. Dit doe ik vooral uit angst dat mijn filter dicht zal slaan. Is jouw dit wel eens overkomen of is mijn angst ongegrond. Ook vraag ik me af of het snel afpompen van het wort nog invloed heeft op het uiteindelijke soortelijk gewicht. Met andere woorden: geeft het rustig filteren en spoelen niet een hoger rendement? Zoals gezegd, ik heb nog geen ervaring met het pompend filteren, maar zal het zeker eens gaan proberen.
Een ander voordeel van het gebruik van een pompje ervaar ik bij het koelen. Ik gebruik een rvs platenkoeler waarachter ik via een slang de pomp bevestig. De lucht die wordt meegezogen zorgt er voor dat de gekoelde wordt uitstekend wordt belucht. Aan deze methode geef ik nu echt de voorkeur boven het beluchten met een apart beluchtingspompje en het gaat ook nog eens veel sneller. Graag je reactie
Jan van der Vlies

Adrie:
Ha Jan,

Wat je altijd zou kunnen doen is bij het spoelen het heldere wort opvangen in een bak of emmer en het van daaruit naar je kookketel verpompen. Zo trek je nooit aan het filterbed, maar loopt het wort er altijd onder vrij verval uit.

Groeten,

A3

est00072:
citaat "geeft het rustig filteren en spoelen niet een hoger rendement?"

Jan,

De manier van filtreren en de snelheid hebben wel degelijk invloed op het rendement.
Op hobby niveau zal dat echter te verwaarlozen zijn.

Bij de professionele brouwerijen is een rendementsverschil van 0,1% op jaarbasis echter gauw een bedrag van duizenden euro's.

Daar is de afweging capaciteit tegen rendement mede bepalend voor de manier van klaren.

W!llem

Bas:

--- Citaat ---
De manier van filtreren en de snelheid hebben wel degelijk invloed op het rendement. Op hobby niveau zal dat echter te verwaarlozen zijn.

--- Einde van citaat ---

Rendement speelt op hobby niveau wel degelijk een rol. Een factor 2 keer sneller filtreren kan wel tot tientallen procenten rendement schelen. Niet fijn als je daardoor op een veel te laag begin SG uitkomt. Als je sneller filtreert, krijgt het spoelwater niet genoeg contacttijd met het bostel en zal er minder suiker uit het bostel in het spoelwater worden opgelost. Verder heb je ook nog meer kans dat je filter dichtslaat.

Grt, Bas H.

JWVG:
Ik denk dat Willem bedoeld dat het niet erg is om op hobbyniveau wat meer mout te gebruiken, het kost toch niet zoveel. Rendement is in zoverre belangrijk dat je moet weten wat jouw rendement is, zodat je op het juiste SG uitkomt. Maar een HOOG rendement is niet zo belangrijk, daar ben ik het wel mee eens.

JW.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie