Op zoek naar glutenvrij: met boekweit, mais, rijst, gierst?

Gestart door Mthijs, 25-07-2017 22:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mthijs

Hallo,

Ik wil een glutenvrij bier brouwen. Daarover al veel gezocht en gelezen, ook hier, maar telkens komt er clarex in voor, wat de gluten zou afbreken en telkens zijn de resultaten twijfelachtig. Daarom wil ik dat niet gebruiken en een recept samenstellen van glutenvrije ingrediënten.

Boekweit kan tot 50% gestort worden. De andere helft aanvullen met maisvlokken en rijstvlokken? En een deel honing, suiker, kandijstroop?
Heeft iemand hier ideeën over of ervaringen mee?

Los van de vergistbare ingrediënten is ook een (eventueel?) maischschema nog een issue.

Het is voor mijn buurvrouw, zij heeft couliakie (glutenallergie), vandaar. Lijkt me een mooie uitdaging om een lekker glutenvrij bier te brouwen.


#glutenvrij

Knobby

Volgens mij geldt de max % in stort alleen als de rest dan basismout is om de enzymen te leveren. Ongemoute vlokken hebben geen enzymkracht. Als je geen enzymkrachtige mout kan of wil gebruiken, kan je misschien gewoon enzymen toevoegen. Brouwmarkt verkoopt bijvoorbeeld amylase.

bierinjisp

* Hoewel hier slecht verkrijgbaar is Sorghum ook een optie.
Sorghum zelf is nog wel verkrijgbaar alleen de gemoute versie is moeilijk aan te komen.

De Swaen heeft hier een test mee lopen maar vertelden mij dat het pas over enkele jaren beschikbaar komt, als het er al komt.
Uit hun bevindingen heeft het voldoende enzymen zodat het zo gebruikt kan worden zonder toevoegingen.

In Africa worden er veel bieren mee gebrouwen aangezien het daar gemakkelijk groeit.

* Clarex is volgens DSM alleen in onverdunde vorm te gebruiken. Zoals White Labs het verkoopt is de afbraak van gluten niet gegarandeerd.

* Ik heb zelf wel bieren gebrouwen met 30% mais en 10% glucosestroop (uit mais) dit zijn lekkere goed doordrinkbare bieren geworden.
De rest was gewoon een basismout, dus dit was geen glutenvrij bier. Het had ook nog voldoende enzymen.

seed7

https://eckertmaltingandbrewing.com/malting/ niet in Europa verkrijgbaar en geen idee of hij een paar zakken wil versturen.

Ristmoutsiroop is wel in de toko verkrijgbaar, in verschillende kleuren.

Zelf mouten van Sorghum is te doen.

Anders, inderdaad, enzymen uit een potje in combinatie met de granen naar je keuze. Het bier wordt wel vlakker van smaak omdat je geen melanoidines etc. hebt van het mouten. Een deel van het wort tot stroop koken kan voor wat variatie zorgen, net zo als het roosteren van granen of vlokken. Ook kun je kijken naar het gebruik van bonen, linzen etc. Die kun je ook mouten, denk aan tauge, maar hebben geen enzymen.

Ingo

Mike101



iloveoxytocin

Ik wil binnenkort experimenteren met amylase uit een potje en bijvoorbeeld de zetmelen van aardappels compleet omzetten (dus zonder toevoeging mout). Gezien je hier ook een glutenvrij biertje van kan maken: heeft iemand gewerkt met verstijfselen van niet-graan zetmelen & omzetten dmv amylase uit een potje?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.