Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Dees Dubbel  (gelezen 738 keer)

Offline Dees Dubbel

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Even voorstellen: Dees Dubbel
« Gepost op: 25-07-2017 20:16 u »
Ongeveer 1978 moet ik begonnen zijn, als jonge gast met de fiets (vloeibare) grondstoffen halen en dan met een grote kookketel, een grote zeef en een antieke kookwasthermometer op moeders' fornuis. Niet veel later kocht ik een kunststof brouwketel met een thermostaat, hopbellen en zakjes mout. Eens student en in het leger was er niet veel tijd meer en dan werken, trouwen, ... Tot voor 3 jaar een BrauEule II gekocht, heel veel werk ik er ook niet op, meestal mijn kameraad. 

Als ploegje hebben we een beperkt aantal bieren die grotendeels vastliggen en die we brouwen om verder op punt te stellen. Mijn maat experimenteert wel eens wild. Ik ben een van die typische oersaaie ouderwetse Vlaamse bierliefhebbers die het bier in traditionele stijlen opdeelt, zelfs volgens de oude graafschappen en hertogdommen van de Nederlanden. Experimenten, zoals met hop die vooral niet naar hop smaakt, zal ik wel eens proeven, maar daar blijft het dan waarschijnlijk bij. Hoge gisting drinker dus, een paar keer per jaar één (1) pilsje om te oefenen, een keer per jaar IPA e.d. in de VSA, in een brouwerij-taverne; Maar ik mag het lage gisting "Kellerbier" uit München of Schwabenland ook heel erg. Ik bekijk op dit forum met belangstelling de rekenprogramma's en daarbij liefst het eenvoudige deel van de 80/20.

Tags: