Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vier Broeders Rochefort 7  (gelezen 6079 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Vier Broeders Rochefort 7
« Gepost op: 19-12-2005 10:14 u »
Gisteren wilden we een Rochefort 8 kloon brouwen. De heren sputterden echter tegen toen ze de 4 kg suiker zagen die ik uit mijn rugzak toverde: die suiker is nergens goed voor, alleen maar om het alcoholpercentage te verhogen en daar zitten we eigenlijk helemaal niet op te wachten. Dus besloten we om hetzelfde recept te gebruiken, maar dan zonder suiker. Een volmout Rochefort 7 is het dus geworden.

Ongeveer. Omdat de maisvlokken nergens te krijgen waren (alleen gezouten cornflakes) heb ik de maisvlokken vervangen door 2/3 tarwevlokken en 1/3 havervlokken. Een driegranen Rochefort 7 dus.

Het recept voor 120 liter zag er dan als volgt uit:

Start dichtheid: 1071.
27 kg (80,7%) Pilsmout 3 EBC
3,36 kg (10%) CaraMünich 120 EBC
1,36 kg (4,1%) Special B 400 EBC
1 kg (3,0%) tarwevlokken
0,5 kg (1,5%) havervlokken
0,24 kg (0,7%) Carafa ontbitterd 800 EBC

170 g Styrian Goldings hoppellets 4,5% First Wort Hop
100 g Hallertau Tradition hoppellets 6,5% 30 minuten koken

Totale bitterheid: 25 IBU (berekend)

Totale kooktijd 75 minuten

Gist: Wyeast 1762 Belgian Abbey II, 4 liter beluchte giststarter met 5 g/l Fermaid-K en 1 gram Cervomyces (zinkgist).

Beslag: 3,6 l/kg
10 minuten op 50 graden
20 minuten op 60 graden
30 minuten op 68 graden
5 minuten op 75 graden.

Weinig spoelen (spoelwater 45 liter, aangezuurd tot pH 6), dichtheid laatste spoelwater: 1060.

Ondanks de zeer slechte weersvooruitzichten hebben we de hele dag onder een strakblauwe hemel staan brouwen.

Wederom een innovatie: dankzij onze spiksplinternieuwe IWAKI pomp ging het filteren volstrekt geautomatiseerd. In plaats van wort opvangen in bakjes en deze legen in de kookketel, pompten we het wort nu uit het bakje de kookketel in. Scheelt zuurstofinslag en een hoop heen en weer geloop.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

SiriS

• Gast
Re: Vier Broeders Rochefort 7
« Reactie #1 Gepost op: 19-12-2005 10:53 u »
Adrie,

Volgende keer zou je maizena kunnen gebruiken die je eerst verstijfseld voordat je gaat inmaischen. Of je gebruikt de gekookte maizena oplossing voor de temperatuur stijging van 50°C naar 60°C. Maizena is zuivere mais zetmeel (18% H2O) dus met erg weinig eiwitten etc. Hoe ging het opkweken van de gist met de 1 gram Servomyces?

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 19-12-2005 10:56 u »
Het opkweken van de gist ging uitstekend, net als de vorige keer dat ik dat gedaan heb. De vergisting verloopt bij toepassing van Cervomyces als een speer.

Maizena is een goed idee, daar had ik niet aangedacht.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 19-12-2005 11:49 u »
dit bier heeft niet heel veel met de Rochefort meer te maken, toch? goed idee, volmout. weg met het suiker! Je had tarwe en haver toch ook weg kunnen laten, ik neem aan dat de mais in het oorspronkelijke recept ook alleen maar bedoeld is om de body te verlagen, en body willen we juist, zeker met die doorvergistende Belgische gisten! En die 0.5% haver zal je nauwelijks proeven denk ik. wat was je start SG zondagmiddag? (jacques, dit is soortelijk gewicht)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 19-12-2005 11:58 u »
Start SG (soortelijk gewicht) staat vermeld: 1071 (g/l). Die haver en tarwe zullen inderdaad niet veel doen, maar nu is het wel mooi een driegranenbier.

Wat betreft de moutstort, de hopping en de gist lijkt ie nog steeds sterk op de Rochefort.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 19-12-2005 14:41 u »
Mmmm, of die zinkgist nou wel zo'n goed idee is...

MO corrigeert administrator: plaatje via ImageSchack geplaatst. Scheelt weer geheugenruimte op het forum

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 19-12-2005 14:44 u »
hoeveel liter jongbier en hoeveel liter headspace heb je?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-12-2005 14:49 u »
We hebben (hadden) 110 liter bier in een 230 liter vat.

Trouwens: dat verplaatsen was niet nodig geweest, want ik wilde de foto vanavond op mijn eigen website zetten en hier dan een link plaatsen.

SiriS

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19-12-2005 18:01 u »
Mmmm, of die zinkgist nou wel zo'n goed idee is...

MO corrigeert administrator: plaatje via ImageSchack geplaatst. Scheelt weer geheugenruimte op het forum

Als ik dit zo zie dan heb je met het toevoegen van de gistkweek het equivalent van 1 gram Danstar korrelgist per liter wort toegevoegd, eindelijk eens een goede gistkweek!!!!!!

Groet, SiriS

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 19-12-2005 22:22 u »
Dat ziet er lekker uit! 50% headspace en nog eroverheen. Tja, dat heb je met die perfecte starters...
Wat is de vergistingstemperatuur?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 20-12-2005 09:08 u »
David meldde gistermiddag nog dat de dichtheid ondertussen was gezakt naar 1050 en dat de temperatuur aan de buitenkant van het vat 25 graden was (de omgevingstemperatuur is ongeveer 15 graden, het vat is bekleed met een steenwol mantel).

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 22-12-2005 08:58 u »
De temperatuur van het bier was gisteravond gedaald naar 19 graden en de dichtheid naar 1016. We zijn er dus al bijna. In 3,5 dag van 1071 naar 1016, dat is niet slecht. Leve de zinkgist. Morgenavond gaan we hevelen naar de lageringsflessen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-12-2005 14:19 u »
De Rochefort staat in de lagering. Bij het overhevelen was de dichtheid nog steeds 1016 en ik vermoed dat er niet veel meer af zal gaan. De geur is heerlijk moutig met karamel en een beetje hop. De smaak is nu al goed: karamel, moutig, licht hoppig, de typische kenmerken van de Rochefort-gist zijn duidelijk aanwezig. Volgens mij wordt dit een heel mooie dubbel.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 14-01-2006 21:44 u »
Gisteren een de helft gebotteld (en gefusteld) en de dichtheid was 1015. De smaak was fantastisch: een heel mooie dubbel: vol van smaak, zoetig, karamellig, heel licht gebrand. Helaas heeft het bier eigenlijk te koud staan lageren (10-15 graden), dus ik  hoop dat de gist niet gestopt is door de kou, maar door gebrek aan vergistbare suikers. Het bier was ondertussen kraak helder. We hopen er maar het beste van.

Met speciale dank aan Johannes  :groots: , die ons doppen bracht die wij vergeten waren in te kopen...  :verbergen:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 14-01-2006 22:10 u »
Met bijna 78% schijnbare vergistingsgraad ziet het er uit als een goede vergisting voor de 1762.

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #15 Gepost op: 15-01-2006 12:16 u »
HI Adrie,

Heb je geen verse gist toegevoegd voor de botteling, uit ervaring weet ik dat de Rochefort een moeilijke hergister is, zeker na een lagering.

Gr Kees

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 15-01-2006 13:06 u »
Nee, we hebben geen bottelgist toegevoegd, maar wel wat gist van de bodem meegenomen bij het hevelen naar het bottelvat. Er zit dus wel genoeg gist in. Als de flessen maar warm genoeg staan, wil ie denk ik wel door. We hadden een zeer goede giststarter (vlotte vergisting) gemaakt (met zinkgist en fermaid), dus ik denk dat ie nog wel vitaal genoeg is.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #17 Gepost op: 15-01-2006 13:15 u »
Tijdens de hoofdgisting ontstaat er bij mij altijd een dikke laag met gistschuim op het jonge bier. Hiervan schep ik na een dag of 2-3 een deel af in een steriele fles. Een beetje water erbij en laten staat tot ie uitgegist is en dan in de koelkast.
Je hebt dan pure witte levende gist, verser kan bijna niet.

Tijdens het bottelen voeg ik hiervan een deel bij het bier, nadat ik het een uurtje van te voren wat moutextract heb gegeven. Je krijgt dan een prachtige plakkende gist in je flesjes. Je kan ze nagenoeg geheel leegschenken. En de hergisting is in een week klaar.

Met de gist onderuit je gistingsvat haal je dat naar mijn ervaring niet.

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #18 Gepost op: 15-01-2006 13:15 u »
Hi,

Ik brouw regelmatig met de Rochefort gist, deze gist heel snel uit en stopt dan gewoon.
Wordt helder en als je dan botteld, vraag je op problemen.
Als ik geen verse gist toevoeg, bottel ik het bier gelijk als deze is uitgegist, dus niet te lang lageren. Als ik wel lager, dan gaat er een verse gist bij. Deze schep ik dan af tijdens de hoofdgisting. Laten we hopen dat ie goed hergist, of anders af en toe even met de flesjes schudden.

Gr Kees

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 15-01-2006 14:28 u »
Tja, het is nu te laat, we zien wel waar het schip strandt. Overigens: we hebben nog 50 liter staan waarvoor we nu geen flessen hebben. Aangezien het nog wel enkele weken kan duren voor het zover is, lijkt het me verstandig om voor de volgende bottelsessie toch maar een giststarter te maken.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 05-02-2006 21:24 u »
Nou het schip is niet gestrand, al zat er nog niet alle koolzuur in die er in moet zitten.

Het bier is prima geworden. Een vollere Rochefort 6, niet te zoet, niet te bitter, niet te gebrand, maar lekker karamellig, zoetig en fruitig. Een mooie dubbel, al is ie misschien toch iets te gebrand voor een dubbel en iets te weinig zoet.

En in de nasmaak toch weer die ellendige kafjes/harsachtige tanninesmaak. Heel weinig gespoeld, weinig hop (iets van 2,5 gram hop per liter bier). Zucht. Hoe kan dat toch? We schroten grof, spoelen niet of weinig en als we spoelen zuren we het spoelwater aan, het spoelwater komt tegenwoordig niet meer onder de 1030. Wellicht ben ik er te gevoelig voor, want Marius en David proefden niets (of deden of ze het niet proefden).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 05-02-2006 23:12 u »
Misschien komt de kafsmaak door een wijziging in de kwaliteit van de (pils)mout?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 06-02-2006 07:18 u »
Hoi Jaqcues,

Citaat
Misschien komt de kafsmaak door een wijziging in de kwaliteit van de (pils)mout?

Daar waren we al ondertussen al achter (Is her en der verspreid over diverse topics  :verbergen: ).
Maar is het een wijziging in het productieproces, of is het een beroerde oogst geweest?  :weetniet:

Als ik al op het mout kauw proef ik al een samentrekkende overdreven tannine smaak.

:degroeten:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 13-03-2006 10:09 u »
Zaterdagavond hebben we de tweede helft van de Rochefort 7 gebotteld. Van tevoren had ik een halve liter giststarter gemaakt met het depot van twee flesjes van de eerder gebottelde helft. Opmerkelijk was de vitaliteit van de gist. Na een uur begon de boel al te blubben, waarna ik de beluchting heb aangezet. De gist was dus nog zeer vitaal.

Het lagerende bier was uiteraard na zoveel weken kraakhelder geworden, dus het kon zeker geen kwaad om wat verse, vitale gist toe te voegen.

De eerste helft is uiteraard al goed op dronk. Het bier is toch vrij zoet geworden (eigenlijk te zoet naar mijn smaak, maar wel goed voor een dubbel, en de vrouwen moeten ook wat te drinken hebben  :-* ) en er zit een beetje een zuurstokkensmaak aan en niet zozeer een Rochefort smaak. In de tweede helft die we bij het bottelen uiteraard ook even proefden, zit wel meer de Rochefort smaak en geen zuurstokkensmaak. Merkwaardig! Benieuwd hoe dat na de hergisting op fles is.

Tags: