Verstijfselen

Gestart door lier, 24-07-2017 23:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lier

Ok de een zegt verstijfselen is niet nodig, de ander zegt van wel blijft een grijs gebied.
Nu heb ik een neefje die organische chemie studeert aan de TU in Wageningen en die zegt wil je rendement dan moet je verstijfselen.

Met dat gegeven heb ik gisteren voor het eerst verstijfseld en zoals dat meestal gebeurt met out of the box ideeën, vraag ik me (ongeveer 2 minuten na het voltooien) af kan je verstijfselen in een GrainFather?

Mijn idee is: verhouding, zeg 1 op 5 dus 1 kg vlokken op 5 liter water, in de GF, op het filter water circuleren op de juiste temperatuur gedurende de benodigde tijd, wanneer gereed water aanvullen met koud water, ff goed doorroeren uiteraard. Opwarmen tot temp 1e maisch stap en verder als normaal.

Oke schiet maar... wat denken jullie ervan?

Ik wil overigens het zelfde brouwsel nog eens maken maar dan zonder te verstijfselen, kijken wat het verschil is.

William

1 kg vlokken op 5 liter water wordt behoorlijk dik. Dat moet je niet laten afkoelen want dan krijg je een gel dat moelijk meer homogeen te maken is. Het wordt lastig hier nog mout en water aan toe te voegen.

Beter de mout dik inmaischen bij lage temperatuur en de vlokken zo dun mogelijk verstijfselen, even wet de staafmixer er door en de hete pap gebruiken om de maisch op de volgende maischrusttemperatuur te brengen.

Jacques

Citaat van: lier op 24-07-2017  23:13 uOk de een zegt verstijfselen is niet nodig, de ander zegt van wel blijft een grijs gebied.
Nu heb ik een neefje die organische chemie studeert aan de TU in Wageningen en die zegt wil je rendement dan moet je verstijfselen.

Met dat gegeven heb ik gisteren voor het eerst verstijfseld en zoals dat meestal gebeurt met out of the box ideeën, vraag ik me (ongeveer 2 minuten na het voltooien) af kan je verstijfselen in een GrainFather?

Mijn idee is: verhouding, zeg 1 op 5 dus 1 kg vlokken op 5 liter water, in de GF, op het filter water circuleren op de juiste temperatuur gedurende de benodigde tijd, wanneer gereed water aanvullen met koud water, ff goed doorroeren uiteraard. Opwarmen tot temp 1e maisch stap en verder als normaal.

Oke schiet maar... wat denken jullie ervan?

Ik wil overigens het zelfde brouwsel nog eens maken maar dan zonder te verstijfselen, kijken wat het verschil is.

Om welk graan gaat het?
Elk graan heeft een andere verstijfselingstemperatuur. Als deze onder de temperaturen ligt van een gebruikelijk maischschema is het niet nodig om te verstijfselen.

Zie ook http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=verstijfselen
Voor haver heb ik een experiment uitgevoerd en daaruit bleek dat vooraf verstijfselen weinig (lees geen) voordeel had.

lier

Ik heb tarwe en havervlokken gebruikt.

Inderdaad als de temperatuur binnen het maischschema valt heb je niet te verstijfselen.
Wat betreft de dikte, inderdaad het was net een bal kauwgum pff die heb ik inderdaad heel voorzichtig in moeten roeren om alles goed op te lossen.

Wordt de vraag dus eigenlijk wil ik dit mijn grainfather aandoen en dat antwoord is waarschijnlijk nee :nut:

Maar als het een lekker biertje wordt brouw ik hem na de zomer nog eens zonder te verstijfselen en dan kijk ik wat het verschil is, voorlopig staat hij te borrelen als een gek en daar worden we altijd weer blij van.

Jules

Als je je maisch efficiency vastgesteld hebt weet je toch zonder te verstijfselen ook of je de haver benut hebt?

Als je eind sg gelijk is aan je doel sg klopt het toch?

Laat onverlet dat je mogelijk je rendement op vlokken kan verhogen: maar dan maak je niet meer hetzelfde bier doordat de verhouding verandert... (ik bedoel hoger rendement op vlokken dan zit er meer vlokken in je bier, je verhoogtd je rendement op granen niet met verstijfselen dus die hoeveelheid blijft gelijk met als gevolg een andere verhouding.)

Mvg J

lier

Scherp gezien van je redenatie kan ik niet zeggen, wat betreft het rendement daat is niet mijn eigen wijsheid.
Ik heb wel voor het eerst echt banaan tonen in de smaak dus wellicht doet verstijfelen meer dan alleen rendement, maar dat kan ook weer een andere reden hebben.

William

Een truukje om minder last van de hoge viscositeit na verstijfselen te hebben is door na het verstijfselen het geheel te laten afkoelen tot 72°C en dan 200 gram gemalen mout toe te voegen. Binnen no-time (15 min) is de verstijfselde massa piesdun. Dit doe ik meestal met vlokken de avond van te voren en laat het dan langzaam afkoelen. Op de brouwdag voeg ik dit aan het maischwater toe.

lier

Bedankt voor de tip

Jules

Citaat van: William op 02-08-2017  17:46 uEen truukje om minder last van de hoge viscositeit na verstijfselen te hebben is door na het verstijfselen het geheel te laten afkoelen tot 72°C en dan 200 gram gemalen mout toe te voegen. Binnen no-time (15 min) is de verstijfselde massa piesdun. Dit doe ik meestal met vlokken de avond van te voren en laat het dan langzaam afkoelen. Op de brouwdag voeg ik dit aan het maischwater toe.
William, door bij 72 graden de mout erbij te doen maak je gebruik van a amylase, ik neem aan dat het ook kan bij 63 graden? (Al naar gelang je wens voor vergistbaar / onvergistbaar)

Jukkie

Citaat van: lier op 24-07-2017  23:13 uNu heb ik een neefje die  . . . 

Heeft niets met brouwen te maken hoor, maar ik erger me behoorlijk aan het gebruik van die en dat. Niet persoonlijk bedoeld, want een oprukkend fenomeen.   Het is natuurlijk "een neefje dat . . .".

sorry   ;)

William

Citaat van: Jules op 04-08-2017  09:02 uWilliam, door bij 72 graden de mout erbij te doen maak je gebruik van a amylase, ik neem aan dat het ook kan bij 63 graden? (Al naar gelang je wens voor vergistbaar / onvergistbaar)

Helemaal gelijk, maar in een kleine pan en door toevoegen van de mout daalt de temperatuur. Je zit al snel op 65°C waardoor zowel a- als b  amylase actief zijn. Vandaar de hoge starttemperatuur van 72°C. Die moet natuurlijk niet boven de 75°C zitten zodat alle enzymen denatureren.

Jules

Duidelijk! Het is dus niet zo dat het niet dunner wordt als je het bij 65 graden doet.
Bedankt voor de uitleg.

Mvg J

William

Citaat van: Jules op 04-08-2017  10:25 uDuidelijk! Het is dus niet zo dat het niet dunner wordt als je het bij 65 graden doet.

Het zal wat langer duren als de temperatuur te laag wordt.

Winne2

Goeie tip, ga ik eens doen!!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.