Tips tegen fruitvliegjes: hoe kan je ze weren en bestrijden?

Gestart door Jacques, 24-07-2017 17:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Hier in huis zijn fruitvliegjes in huis een zeldzaamheid. Maar sinds zo'n week is het een ware plaag.
Als hobbybrouwer ben je daar niet blij mee.

Ook in de horeca zitten ze niet te wachten op fruitvliegjes.
In Misset Horeca is een artikel verschenen met tips om de vliegjes te bestrijden.

KooTjoo


beermenke

Ze kunnen niet tegen tocht. Ik zet altijd een ventilator als ik fruitvliegjes zie. Ze zijn dan zo verdwenen.

Wolter

Klein glaasje met wat azijn en een paar druppels afwasmiddel. Afdekken met plastic boterhamzakje of zo (vastzetten met een elastiekje) Hier een paar gaatjes in prikken waar de vliegjes doorheen kunnen.

hopiebier

Een paar vleesetende plantjes neerzetten helpt ook.
 :proost:

JaMo

Citaat van: hopiebier op 25-07-2017  12:16 uEen paar vleesetende plantjes neerzetten helpt ook.
 :proost:


JA! En dat is nog wel leuk om te zien ook.  :P

Nornan Б

Citaat van: Jacques op 24-07-2017  17:04 uHier in huis zijn fruitvliegjes in huis een zeldzaamheid. Maar sinds zo'n week is het een ware plaag.
Als hobbybrouwer ben je daar niet blij mee.

Ook in de horeca zitten ze niet te wachten op fruitvliegjes.
In Misset Horeca is een artikel verschenen met tips om de vliegjes te bestrijden.
Glas vullen met appelciderazijn. Bedekken met folie. Gaatjes inprikken. Neerzetten  en klaar

falcon

Vorig jaar had ik een hele boel in huis. Heb toen de boosdoeners gevonden: een filter met koffie in het koffiezetapparaat en kleine bodempjes zoet bier die nog in flesjes zitten. Kwam er bijna niet vanaf, ook niet met de oma weet raad tips. Heb de bronnen weggenomen en ze opgezogen met de stofzuiger.  :police:

thezewery

Heb nu een paar dagen zo'n "peer" van de marskramer (HG zegt het etiket) en dit werkt echt super! Gewoon griezelig hoeveel er na een dag in zitten. Sceptisch als ik ben: waren er ook zoveel in huis geweest zonder dat ding.... maar enniewees... het werkt!

HermanH

Gewoon een hoog glas met rode wijn en (bijvoorbeeld) kersensiroop en (bijvoorbeeld) wat kriekbier en daarboven een plastieken trechtertje. De fruitvliegjes kunnen erin maar niet meer uit, heb dit in mijn wijnmakersperiode ook gedaan. Wil je ze sneller naar de hemel? Gewoon een scheutje Dreft erin en klaar is Kees... ;-)

Gerlachus

Koop een goede vliegenlamp, zo'n rechthoekig geval. Fruitvliegjes zijn op zich niet gek op dat licht maar vroeg of laat vliegen ze er doorheen en dan is het - ZAP! - en dan worden ze even kort geroosterd. Heb er eentje ophangen, doet prima z'n werk en elke keer zo'n tik als er een beestje doorheen vliegt, heerlijk!
Wespen zijn trouwens het fijnste: als die erin vliegen dan is hij ettelijke seconden bezig met het roosteren van het slachtoffer, met een flink hard sissend geluid. Daarna ligt de wesp in 2 delen onderin het bakje.

Overigens is een lamp in de productieruimte niet toegestaan, die moet er minimaal uit als je gaan produceren.

Verder alles goed schoon en droog houden. Dan zijn die beestjes ook zo weer vertrokken.

Mark GA

Citaat van: Nornan Ð' op 26-07-2017  22:06 uGlas vullen met appelciderazijn. Bedekken met folie. Gaatjes inprikken. Neerzetten  en klaar
Kan ook met Balsamico-azijn. Grootmoeders truc, werkt perfect!

emiel1

Werkt inderdaad met alle soorten azijn. En en in plaats van folie kun je ook gewoon een druppel afwasmiddel toevoegen. Dat zorgt ervoor dat er geen oppervlaktespanning meer is, waardoor ze niet op de azijn kunnen gaan zitten, maar gelijk verdrinken

Haagse Wouter

Ik gebruik zelf permanente dingen en geen glazen. Ik moet toegeven dat ik het moeilijk vind om met plastic een gat van de juiste grootte te maken, dat is mijn eigen falen.
Gewoon een conserve potje van wat dan ook waar je een gaatje in maakt in de deksel. Beetje azijn erin en gaan. Als ze allemaal weg zijn even schoonmaken en opbergen, en dan weer opnieuw gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.