Monsters tbv SG

Gestart door thezewery, 24-07-2017 10:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thezewery

Omdat het 1e bottelmomentje eraan zit te komen willen we de sg meten, en dan 2 dagen later nog eens, eea keurig volgens beschrijving en de wiki.
Is het een probleem om 1x een monster te nemen, dit in het maatglas te laten staan (wel/niet afgedekt) en ditzelfde monster 2 dagen later (en evt daarna nog es) opnieuw te meten?
Of beter een 2e monster uit vat tappen?

Easywoods

Goeie vraag, ik heb geen idee of de eventueel verdere vergisting van het monster representatief blijft voor de rest die op de gistkoek ligt in het gistvat eigenlijk... Ik ben heel benieuwt naar de reacties van ervaringsdeskundigen op dit gebied  :D

HopSwiers

Ik denk niet dat dit representatief gaat zijn. De concentratie gist gaat sowieso verschillen. Maar in theorie zouden ze wel uiteindelijk de zelfde SG moeten gaan krijgen: de eindvergistingsgraad (het geen je normaal bepaald met de lab vergisting).
Maar maak er anders een experiment van  ;) Dat is het leuke aan brouwen. Tap af en meet maar ontsmet alles goed zodat je geen infectie mee hebt in je staal. Laat staan met een waterslot op. Meet 2 dagen later nog eens en meet nog eens uit het vat. Vergelijk.
Ik ben alvast benieuwe naar je bevindingen.

Jacques

Citaat van: thezewery op 24-07-2017  10:40 uIs het een probleem om 1x een monster te nemen, dit in het maatglas te laten staan (wel/niet afgedekt) en ditzelfde monster 2 dagen later (en evt daarna nog es) opnieuw te meten?
Of beter een 2e monster uit vat tappen?

Ik zou het om twee redenen niet doen:
1. het monster is niet representatief zoals al eerder is opgemerkt. Niet alleen is de hoeveelheid gist waarmee het bier in verbinding staat anders, ook de temperatuur is anders;
2. er bestaat de mogelijkheid dat je monster geïnfecteerd raakt. Ook daardoor kun je afwijkende SG-waarden krijgen.

Beter is het om twee keer een monster te nemen. Gooi het niet weg na de meting maar drink het op. Proost.

JaMo

Citaat van: Jacques op 24-07-2017  11:44 uIk zou het om twee redenen niet doen:
1. het monster is niet representatief zoals al eerder is opgemerkt. Niet alleen is de hoeveelheid gist waarmee het bier in verbinding staat anders, ook de temperatuur is anders;
2. er bestaat de mogelijkheid dat je monster geïnfecteerd raakt. Ook daardoor kun je afwijkende SG-waarden krijgen.

Beter is het om twee keer een monster te nemen. Gooi het niet weg na de meting maar drink het op. Proost.


Mee eens. En vooral ook met dat laatste!  :biersmile: ;D

thezewery

Ok, in het belang van de wetenschap ga ik vergelijken.
1 ding: hoe maak ik best het plastic kraantje tussendoor schoon? Gewoon met oxi in een spuitfles int kraantje en erop spuiten en aan de lucht laten drogen?

HopSwiers

Citaat van: thezewery op 25-07-2017  16:53 uOk, in het belang van de wetenschap ga ik vergelijken.
1 ding: hoe maak ik best het plastic kraantje tussendoor schoon? Gewoon met oxi in een spuitfles int kraantje en erop spuiten en aan de lucht laten drogen?

Ik doe het altijd met 70% alcohol die ik maak door oplegalcohol van 96% aan te lengen. Zo ben ik ten alle tijd 100% zeker dat er geen restproducten achter blijven.

Easywoods

Citaat van: thezewery op 25-07-2017  16:53 uOk, in het belang van de wetenschap ga ik vergelijken.
1 ding: hoe maak ik best het plastic kraantje tussendoor schoon? Gewoon met oxi in een spuitfles int kraantje en erop spuiten en aan de lucht laten drogen?

Ik heb zelf geen kraantjes maar een kraantje ontsmetten met een spuitfles oxi moet volgens mij ook voldoen... evt nog even na spuiten met heet water om de witte aanslag te verwijderen.

thezewery

Bedankt!
ik lees in de wiki ook over 70% spiritus oplossing. Is dit dan gewoon 7 delen huishoudspiritus en 3 delen kraanwater? En dan gewoon laten drogen of naspoelen?
Er wordt ook gezegd dat oxi oplossing beter dan langer dan 1 dag moet worden bewaard, maar zou het toch nog voldoende werkzaam zijn na 2 dagen dus voor schoonmaak na de 2e meting?

Easywoods

Citaat van: thezewery op 26-07-2017  07:53 uEr wordt ook gezegd dat oxi oplossing beter dan langer dan 1 dag moet worden bewaard, maar zou het toch nog voldoende werkzaam zijn na 2 dagen dus voor schoonmaak na de 2e meting?

Ik maak voor ieder klusje nieuwe oplossing aan en bewaar het nooit langer dan hooguit een uur. Spuitfles van 500 ml gaat maar 2 gram dus dat kost bijna niets  :P

Knobby

Citaat van: thezewery op 26-07-2017  07:53 uEr wordt ook gezegd dat oxi oplossing beter dan langer dan 1 dag moet worden bewaard, maar zou het toch nog voldoende werkzaam zijn na 2 dagen dus voor schoonmaak na de 2e meting?
Oxi is zelfs na 30 minuten al veel minder actief. Na een dag doet het echt niks meer.
Bovendien is Oxi een reinigingsmiddel en niet echt een ontsmettingsmiddel, al het heeft wel enige ontsmettende werking.
Veel beter is het om in een spuitfles 70% alcohol te doen, of iets als star san of saniclean. Dit zijn wel echte ontsmettingsmiddelen die hun werking lange tijd behouden.
De Star San en Saniclean kan je zelf op werkzaamheid controleren met je pH-meter. Zolang deze goed zuur blijft (plm pH 3.0) werkt deze nog goed.

Wisdom

Citaat van: Jacques op 24-07-2017  11:44 u1. het monster is niet representatief zoals al eerder is opgemerkt. Niet alleen is de hoeveelheid gist waarmee het bier in verbinding staat anders,...

Een interessante opmerking, want je neemt het monster om de SG te meten. Als het monster niet representatief is, is de gemeten SG waarde dat ook niet.

Ik ben wel benieuwd naar de "dynamiek" in het gist vat. Naar mijn idee is er nauwelijks/geen stroming in het vat tijdens het gisten. Als dat zo is, zou je dan een monster voor SG meeting boven, midden of onder uit het vat moeten nemen?

Kun je uitleggen wat de samenstelling van het wort/jongbier in het vat doet als je stelt dat het bier niet  overal met dezelfde hoeveelheid gist in verbinding staat?
Ik kan me daar nog iets bij voorstellen en dat zou bij mij de neiging geven om tijdens het vergisten, roerbeweging te gaan toepassen. Maar daarover lees ik nauwelijks iets, dus lijkt dat een zinloze/niet gewenste activiteit.

Ben wel nieuwsgierig naar het antwoord.

HopSwiers

Citaat van: Wisdom op 26-07-2017  12:29 uEen interessante opmerking, want je neemt het monster om de SG te meten. Als het monster niet representatief is, is de gemeten SG waarde dat ook niet.

Het monster is representatief op het moment dat je het monster neemt. Niet als je dat monster met een waterslot laat verder gisten en later nog eens meet (temp, gistconc., mogelijke infecties,...)

Citaat van: Wisdom op 26-07-2017  12:29 uIk ben wel benieuwd naar de "dynamiek" in het gist vat. Naar mijn idee is er nauwelijks/geen stroming in het vat tijdens het gisten. Als dat zo is, zou je dan een monster voor SG meeting boven, midden of onder uit het vat moeten nemen?

Er is ongelooflijke veel dynamiek tijdens de vergisting zeker tijdens de hoofdgisting. Dan gaat het jong bier echt als een gek tekeer. dus het monster is homogeen genoeg met de rest van de bulk.

Citaat van: Wisdom op 26-07-2017  12:29 uKun je uitleggen wat de samenstellling van het wort/jongbier in het vat doet als je stelt dat het bier niet  overal met dezelfde hoeveelheid gist in verbinding staat?
Ik kan me daarnog iets bij voorstellen en dat zou bij mij de neiging geven om tijdens het vergisten, roerbeweging te gaan toepassen. Maar daarover lees ik nauwelijks iets, dus lijkt dat een zinloze/niet gewenste activiteit.

De samenstelling zal wel in grote mate hetzelfde zijn. behalve onderaan bij de uitgezakte gist en bovenaan bij de gistkoek. Maar als ik een staal neem (ik heb een CCT) spui ik eerst de gist en tap dan jong bier af. dat staal is representatief maar zal altijd meer gist bevatten. dus later opnieuw meten heeft geen zin.
Roeden is zinloos en niet gewenst owv de kans op infectie. Sommige durven wel eens roeren om een verstokte gisting terug wat leven in te blazen.

Pim

Citaat van: thezewery op 26-07-2017  07:53 utx!
ik lees in de wiki ook over 70% spiritus oplossing. is dit dan gewoon 7 delen huishoudspiritus en 3 delen kraanwater? en dan gewoon laten drogen of naspoelen?
er wordt ook gezegd dat oxi oplossing beter dan langer dan 1 dag moet worden bewaard, maar zou het toch nog voldoende werkzaam zijn na 2 dagen dus voor schoonmaak na de 2e meting?
Ik zou liever kiezen voor een 70% Bio-alcohol (bv van Action) oplossing. Deze heeft geen (giftige) toevoegingen terwijl spiritus die volgens mij wel heeft.

HopSwiers

Citaat van: Pim op 26-07-2017  13:26 uIk zou liever kiezen voor een 70% Bio-alcohol (bv van Action) oplossing. Deze heeft geen (giftige) toevoegingen terwijl spiritus die volgens mij wel heeft.

Inderdaad, spiritus is gedenatureerd met methanol en heeft soms nog andere toevoegingen. Ik kies voor 96% pure consumptie alcohol en die leng ik aan. Zo hoef ik ook niet te wachten tot het opgedroogd is.

thezewery

Beankt!
Maar waar is 96% consumptiealcohol verkrijgbaar (niet online, maar fysieke winkel...kruidvat? apotheker?)?

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 26-07-2017  13:26 uIk zou liever kiezen voor een 70% Bio-alcohol (bv van Action) oplossing. Deze heeft geen (giftige) toevoegingen terwijl spiritus die volgens mij wel heeft.
Deze bio ethanol heeft wel toevoegingen om het ondrinkbaar te maken, bijvoorbeeld bitterstof en waarschijnlijk ook nog methanol of zo.
Zelf gebruik ik bio ethanol van de Action die ik dan een keer destileer zodat de bitterstoffen eruit zijn. Als je er dan dingen mee ontsmet dan is de concentratie zo laag dat het geen kwaad meer kan en geeft geen bijsmaakjes. Spiritus heeft ook een heel onaangename geur die je vrijwel niet weg krijgt.

Jacques

Citaat van: Wisdom op 26-07-2017  12:29 uEen interessante opmerking, want je neemt het monster om de SG te meten. Als het monster niet representatief is, is de gemeten SG waarde dat ook niet.

Ik ben wel benieuwd naar de "dynamiek" in het gist vat. Naar mijn idee is er nauwelijks/geen stroming in het vat tijdens het gisten. Als dat zo is, zou je dan een monster voor SG meeting boven, midden of onder uit het vat moeten nemen?

Kun je uitleggen wat de samenstelling van het wort/jongbier in het vat doet als je stelt dat het bier niet  overal met dezelfde hoeveelheid gist in verbinding staat?
Ik kan me daar nog iets bij voorstellen en dat zou bij mij de neiging geven om tijdens het vergisten, roerbeweging te gaan toepassen. Maar daarover lees ik nauwelijks iets, dus lijkt dat een zinloze/niet gewenste activiteit.

Ben wel nieuwsgierig naar het antwoord.

Zoals HopSiers al geschreven heeft is er veel beweging in het gistvat. Dit komt vooral door de ontwikkeling van koolzuur. Door het stijgen van de koolzuurbellentjes is er volop beweging in het gistvat.

Mijn opmerking had betrekking op het feit dat in je monster in verhouding minder gist zit dan je gistvat. Weliswaar zijn de zwevende gistcellen veel vitaler en actiever dan de gist op de bodem van het vat maar toch leveren ze nog steeds hun bijdrage aan de vergisting. Diepe onder liggende lagen gist werken waarschijnlijk niet meer mee.

Door Hans Halberstadt zijn testjes gedaan waarbij geroerd is in het gistvat. Dit leverde volgens hem een betere vergstingsgraad op. Mogelijk komt dit doordat de koolzuur uit het bier geroerd wordt. Het is bekend dat koolzuur de vergisting remt.
Punt van aandacht bij roeren is dat er geen zuurstof in je bier kan komen. Beluchten van het wort is alleen gewenst aan het begin van de vergisting. Het neerslaan van gistcellen gebeurt tegen het einde van de vergisting. Op dat moment wil je absoluut geen zuurstof meer bij je bier. Een mogelijkheid om dat uit te sluiten is een blow-off te gebruiken met een behoorlijk hoogteverschil tussen de bovenkant van je gistvat en de bak met water waar het uiteinde van de blow-off uitkomt. Met een gewoon waterslot kan snel zuurstof in je gistvat aangezogen worden, bijvoorbeeld door temperatuurverschillen.

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 26-07-2017  16:46 uDeze bio ethanol heeft wel toevoegingen om het ondrinkbaar te maken, bijvoorbeeld bitterstof en waarschijnlijk ook nog methanol of zo.
Zelf gebruik ik bio ethanol van de Action die ik dan een keer destileer zodat de bitterstoffen eruit zijn. Als je er dan dingen mee ontsmet dan is de concentratie zo laag dat het geen kwaad meer kan en geeft geen bijsmaakjes. Spiritus heeft ook een heel onaangename geur die je vrijwel niet weg krijgt.
Kleine Minstreel heeft de chemie-kaart van het product gezien en constateerde dat er geen toevoegingen in zouden zitten.

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 26-07-2017  19:46 uKleine Minstreel heeft de chemie-kaart van het product gezien en constateerde dat er geen toevoegingen in zouden zitten.
Ook geen stoffen om het te denatureren? Kan ik me haast niet voorstellen.

Pim

Zo vertelde hij het mij: geen toevoegingen. Verder heb ik er geen verstand van dus ik echo alleen zijn uitspraak  8)

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 26-07-2017  23:43 uook geen stoffen om het te denatureren? kan ik me haast niet voorstellen

Zal wel moeten, anders zou er accijns op zitten  :proost:

thezewery

Ok...  eerste meting was 1014.
Maatglas daarna afgedekt weggezet op dezelfde plek.
Gisteren, 48 uur later, opnieuw gemeten vanuit maatglas:1014.
Inhoud maatglas nog wat gemengd en nog een keer gemeten: 1014.
Nieuw monster uit het vat:1014.
Kortom, meer dan dat het tijd is om te flessen is hier niet uit te halen, toch (wat we vandaag dus ook hebben gedaan?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.