Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Smaakafwijking in een Limoncello-Weizen, wat is de oorzaak?  (gelezen 939 keer)

Offline rajd

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
Dag allemaal,

Enige tijd geleden heb ik (als proef met mijn nieuwe brouwinstallatie) een Weizen gebrouwen. Standaard receptje gebruikt: 50% pils, 50% tarwe, beetje hop (Saaz) en een standaard maischschema voor een Weizen (kruidnagelrust e.d.). Vervolgens vergist met de Gozdawa Bavarian Wheat 11.

Na een paar dagen was de vergisting al voorbij (en 90% van de vergisting heeft plaatsgevonden in de eerste 24 uur). De smaak van het bier beviel me eigenlijk niet.. beetje zurig, weinig body. Nader onderzoek leerde dat meer brouwers met deze gist daar last van hadden. Dang!

Dus... toevallig was net een batch limoncello klaar (ja, dat maak ik ook) en had ik van 15 citroenen de schillen (die 3 weken in alcohol hadden gedreven) over. Ik dacht... doe eens gek. Weizen in een mandfles, schillen erbij, 2 weken laten staan. Vervolgens gebotteld (7g suiker per l).

Inmiddels zijn we een week of 10 verder. De Limoncello-smaak zit goed in het bier, dus dat is wel gelukt. Echter, het bier komt maar amper op druk en heeft een zeepachtig bijsmaakje. Het is niet vies, maar je zou er bijv. afwasmiddel in kunnen proeven.

Heeft iemand hier een idee wat de oorzaak kan zijn van deze afwijking(en)? De citroenen zijn -uiteraard- het meest verdacht?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Smaakafwijking in een Limoncello-Weizen, wat is de oorzaak?
« Reactie #1 Gepost op: 23-07-2017 12:00 u »
Een zeepachtige smaak in je bier wordt vooral veroorzaakt door het gebruik van oude hop.
Verder kan ook een overmaat aan vetzuren door beperkt filteren een oorzaak zijn.

Je hebt een weizen gebrouwen. Daarom denk ik niet dat je korianderzaad gebruikt hebt want ook die kan een zeepachtige smaak geven als deze wat ouder of van slechte kwaliteit is.

Het kan natuurlijk ook dat je citroensmaak associeert met afwasmiddel.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-07-2017 14:51 u »
Een zeepachtige smaak in je bier wordt vooral veroorzaakt door het gebruik van oude hop.
Verder kan ook een overmaat aan vetzuren door beperkt filteren een oorzaak zijn.

Je hebt een weizen gebrouwen. Daarom denk ik niet dat je korianderzaad gebruikt hebt want ook die kan een zeepachtige smaak geven als deze wat ouder of van slechte kwaliteit is.

Het kan natuurlijk ook dat je citroensmaak associeert met afwasmiddel.

De gebruikte hop kwam vers uit het pakje - als in.. pakje recent gekocht en bij het brouwen pas uit z'n vacuum gehaald. Ik denk dat we die kunnen uitsluiten.

Filteren: da's een goede; dit was mijn tweede brouwsel met deze installatie en het eerste brouwsel met tarwe in deze installatie. Het filteren leek me niet slecht te gaan, maar het ging wel wat sneller dan ik gewend ben van mijn eedere installatie. Mijn vorige setup maakte gebruik van een hevelfilter, in deze installatie gebruik ik een binnenpan met een filterplaat. De binnenpan heeft een geperforeerde bodem met 4 gaten van 8mm elk. Wellicht dat het voor een volgend brouwsel de moeite waar is om na de maisch (ik pomp mijn wort rond) de boel even te laten bezinken, alvorens ik ga filteren? Zodat ik een beter filterbed krijg? Kan er ook nog een relatie zijn met het spoelen (hoeveelheid, temperatuur v/h spoelwater, snelheid)?

Koriander heb ik inderdaad niet gebruikt, daar zal het dus ook niet aan liggen :-)

V.w.b. de smaakassociatie: dat is uiteraard niet onmogelijk. Hoewel ik daar doorgaans geen last van heb (ook niet met mijn eigen limoncello, gemaakt van dezelfde citroenen), heb ik dat wel weer met citroenjenever. Mijn brouwsel is geproefd door een aantal van mijn vrienden / kennissen, en meerderen merkten dit op. Ik a er dus maar vanuit dat het niet zozeer mijn beleving is?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 23-07-2017 15:30 u »
De gebruikte hop kwam vers uit het pakje - als in.. pakje recent gekocht en bij het brouwen pas uit z'n vacuum gehaald. Ik denk dat we die kunnen uitsluiten.

Weet je ook het oogstjaar?

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-07-2017 22:41 u »
Weet je ook het oogstjaar?

2016, volgens de verpakking...

Offline BrouwMout.nl

• Boven 10 berichten
  • *
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #5 Gepost op: 24-07-2017 10:12 u »
De Gozdawa BW-11 gist vrij ver uit, dus om wat body in je weizen te krijgen is het een goed idee om een deel of alle pilsmout te vervangen voor Munchener mout. Als je geen decoctie toepast zou je ook een klein  aandeel melanoidine mout toe kunnen voegen voor wat maillardproducten.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 24-07-2017 23:12 u »
De Gozdawa BW-11 gist vrij ver uit, dus om wat body in je weizen te krijgen is het een goed idee om een deel of alle pilsmout te vervangen voor Munchener mout. Als je geen decoctie toepast zou je ook een klein  aandeel melanoidine mout toe kunnen voegen voor wat maillardproducten.

Ok da's een goede tip voor wie van plan is deze gist nog eens te gebruiken. Ik heb 't denk ik er wel mee gezien, de 3068 en de Weizen gist van Mangrove Jack's  (M22 naar ik vermeen?) bevallen me beter :)

Tags: