Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: BrouwHulp eind SG  (gelezen 1721 keer)

Offline pim1980

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
BrouwHulp eind SG
« Gepost op: 21-07-2017 13:10 u »
Dag allen,

In het 'hoofdscherm' van mijn recept van een RIS staat een geschat eind SG van 1024. In het tabblad vergisting staat bij eind SG voorspeld echter een eind SG van 1026. Vanwaar dat verschil?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
Re: BrouwHulp eind SG
« Reactie #1 Gepost op: 21-07-2017 14:20 u »
Dag allen,

In het 'hoofdscherm' van mijn recept van een RIS staat een geschat eind SG van 1024. In het tabblad vergisting staat bij eind SG voorspeld echter een eind SG van 1026. Vanwaar dat verschil?
Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je verwachte begin SG afwijkt van je werkelijke begin SG.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #2 Gepost op: 21-07-2017 17:00 u »
Dag allen,

Zodra je de gegevens van de brouwdag (3e tab) hebt ingevuld en een iets ander begin SG hebt gehaald als je van plan was, dan worden alle waardes bij vergisting hierop aangepast. Is dat misschien het geval?

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-07-2017 12:18 u »
Zodra je de gegevens van de brouwdag (3e tab) hebt ingevuld en een iets ander begin SG hebt gehaald als je van plan was, dan worden alle waardes bij vergisting hierop aangepast. Is dat misschien het geval?

Oh verrek, daar had ik niks ingevuld maar er stonden waarden die niet klopten. Heb ze precies ingevuld zoals bij 'gepland' staat, en de waarde ligt dan inderdaad veel dichter in de buurt. Nog niet 100% gelijk (in Plato 6,08 tegenover 6,12). In SG is dat wel gelijk. Niks problematisch dus, ik kan de waarde onder 'recept' gewoon aanhouden al richtlijn voor dat ik ga bottelen...

Offline ChrisH1986

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 31-08-2017 20:54 u »
Ff een vraagje...

Ik heb mijn start en begin sg gemeten in brix met de refractometer.
Ben begonnen met 18 brix en nu hangt hij op 10.
Volgens de tabellen op internet zit hij nu op 1038 SG  maar BrouwHulp geeft op de 1 of andere manier 1019 SG aan.
Heeft iemand daar een verklaring voor?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 31-08-2017 21:11 u »
Ff een vraagje...

Ik heb mijn start en begin sg gemeten in brix met de refractometer.
Ben begonnen met 18 brix en nu hangt hij op 10.
Volgens de tabellen op internet zit hij nu op 1038 SG  maar BrouwHulp geeft op de 1 of andere manier 1019 SG aan.
Heeft iemand daar een verklaring voor?

Als er alcohol in zit kloppen de tabellen niet meer, dus sg=1000+4*Brix klopt dan niet meer. Die gaat alleen op voor een pure suikeroplossing
Dus getal uit BrouwHulp gebruiken die corrigeert voor de alcohol.

Offline ChrisH1986

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 31-08-2017 21:30 u »
Als er alcohol in zit kloppen de tabellen niet meer, dus sg=1000+4*Brix klopt dan niet meer. Die gaat alleen op voor een pure suikeroplossing
Dus getal uit BrouwHulp gebruiken die corrigeert voor de alcohol.

Dus dan kan ik die eigenlijk alleen voor het begin sg gebruiken? En als ik dan het aantal brix na de vergisting in vul op BrouwHulp, dan heb ik dus het juiste sg omdat BrouwHulp dat dan corrigeert? Heb ik dat juist?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #7 Gepost op: 31-08-2017 21:43 u »
Dus dan kan ik die eigenlijk alleen voor het begin sg gebruiken? En als ik dan het aantal brix na de vergisting in vul op BrouwHulp, dan heb ik dus het juiste sg omdat BrouwHulp dat dan corrigeert? Heb ik dat juist?

Helemaal goed!

Offline ChrisH1986

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 31-08-2017 23:16 u »
Helemaal goed!

Mooi want dan wordt het een prachtig biertje! :-D

Tags: