Kriek op basis van Vlaams Oud Bruin

Gestart door Koen S, 21-07-2017 12:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen S

Op dit moment, op de Belgische nationale feestdag (puur toeval hoor, het is een feestdag dus heb ik tijd om te brouwen) brouw ik een grote Vlaamse klassieker: een kriek, maar niet op basis van Lambiek maar Vlaams Oud Bruin met Rodenbach gist.
Na de eerste vergisting ga ik het jongbier 6 maand lageren met Noordkrieken en eiken chips. Ik heb dit bier vorig jaar ook gebrouwen  en dat was een succes: absoluut niet zoet, ook niet overdreven zuur, mooie balans tussen een zuurtje en een zoetje op de achtergrond.
Er zit een Amerikaanse hop in maar dat is niet om modern te willen doen  >:D, het is gewoon een restje van vorig jaar en veel smaak zal deze niet afgeven, enkel wat bitterheid. En nu moet ik terug de kelder in want het wort staat volop te koken :degroeten:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2017-05
Naam receptVessem
Brouwdatum21-07-2017
BierstijlVlaams Bruin
Volume20,0 l
Begin SG1,052 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,9%
Alcoholgehalte5,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)50 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Diest, België
0,40 gCaCl2
0,10 gCaSO4
1,30 mlMelkzuur
12,60 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
27 mg/l5 mg/l108 mg/l116 mg/l43 mg/l58 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,82 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC40,0 %
1,30 kgPilsmoutDingemans3 EBC28,4 %
0,46 kgMaïsvlokkenThomas Fawcett and Sons3 EBC10,0 %
0,23 kgBiscuitDingemans50 EBC5,0 %
0,23 kgAroma 150Dingemans150 EBC5,0 %
0,23 kgWeyermann Special W® 280-320 EBCWeyermann300 EBC5,0 %
0,23 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC5,0 %
0,07 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC1,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust69,0 °C2 min.60 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.5 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gSimcoebellen13,1%60 min.24,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gZoethoutstaven (réglisse)specerijkoken
30,00 gEik chips amerikaans medium (Brouwland)smaakstofnagisting/lagering
5,00 gKriekenandersnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterRoeselaere Belgian Blend (3763)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting24,0 °C
Temp. lagering22,0 °C


Eric v B

Jij voegt meteen Rodenbach gist toe tijdens de hoofdvergisting? Wij hebben met 3 man een keer ieder een (gelijk) brouwsel gebrouwen en eerst vergist met een neutrale bovengist en het jongbier in een eiken vat geheveld en daarna pas de Rodenbach toegevoegd. Heb je ervaring om het op deze manier te doen? Ik sta open voor verbetering.

Die 5 gram krieken, dat zal toch wel 5 kg zijn?

Koen S

Rodenbach gist is een mix van bovengist (Saccharomyces), Brettonomyces en melkzuurbacteriën en kan perfect in de hoofdvergisting worden gebruikt. Tijdens de hoofdvergisting zal de Saccharomyces het grootste werk doen, tijdens de lagering nemen de brett en de melkzuurbacteriën het over.
Ik heb vroeger ook een keer eerst vergist met een neutrale gist en pas later de Rodenbach gist toegevoegd, maar ik vond dat typische Rodenbachkarakter dan toch minder terug in mijn bier.  Sindsdien voeg ik de gist meteen toe.
Mijn brouwdag zit er net op, alles afgewassen en gepoetst  :dansen:
Op dit moment staat het wort nog verder te koelen in mijn klimaatkast. Zodra dit op 18° zit, ga ik de giststarter toevoegen.
En ja hoor, het gaat om 5 kg krieken, anders zou je er weinig van proeven hé.  ;D

Koen S

Gisteren de krieken ontdooid en in een mandfles gedaan, vandaag het bier overgeheveld op de krieken. Het bier staat al lekker terug te vergisten. Ik laat het 3 tot 6 maanden op de krieken staan. Ik ga ook een extract maken van calvados en eiken chips. Dat voeg ik later toe, met mondjesmaat en regelmatig proeven.

seed7

Net te laat.
Ok. Normaal laat je eerst je bier uitgisten* en voegt dan pas de krieken toe, dat hoeft er ook geen 6 maanden op te staan, bij een maand of twee heb je al volledige extractie van smaakstoffen en minder kans op oxidatie van de smaakstoffen of dat Brett alles tot iets anders ombouwt.

Persoonlijk vind ik krieken beter met Rodenbach combineren dan met lambiek. Wordt vast mooi.

*Uitgisten voor de Roeselare blend is natuurlijk wat anders dan een pils, na de hoofdgisting een maand of wat wegzetten zodat Brett de typische smaak kan ontwikkelen.

Ingo

Koen S

Vorige brouwsel heb ik de krieken slechts 3 maanden gelagerd, toen zat de kriekensmaak er al flink in. Vermoedelijk zal ik het deze keer weer zo doen. Misschien ga ik de batch daarna in 2 splitsen: na afhevelen van de krieken de helft laten rusten zonder meer en de Rodenbach-gist zijn ding laten doen, bij de andere helft wil ik een Brett-opkweek toevoegen van depot van Straffe Hendrik Wild. Zo krijg ik 2 versies, kan ik vergelijken en weer wat leren.

Dees Dubbel

Krieken al bij de (eerste) hoofdgisting. Interessant experiment of je de tijd tot rijp bier zo kan inkorten.

Heb je Wyeast XL 3763 gebruikt of uit een flesje Rodenbach (Grand Cru)?
Heb je toevallig de pH gemeten voor je het gistmengsel toevoegde?

Koen S

Citaat van: Dees Dubbel op 09-08-2017  18:49 uKrieken al bij de (eerste) hoofdgisting. Interessant experiment of je de tijd tot rijp bier zo kan inkorten.

Heb je Wyeast XL 3763 gebruikt of uit een flesje Rodenbach (Grand Cru)?
Heb je toevallig de pH gemeten voor je het gistmengsel toevoegde?

Krieken pas toegevoegd na de hoofdgisting, na 2 weken en half.
Wyeast 3763, in flesjes Rodenbach zit geen gist meer, in de Grand Cru denk ik ook niet. :weetniet:
pH enkel gemeten en bijgestuurd tijdens het maischen.

orangeloo

Ik voeg de krieken altijd al toe na het brouwen. Bevroren krieken, daarop het wort van 50  ºC laten lopen en de gist erbij. 3 maanden vergisten / lageren Werkt perfect, al meerdere prijzen mee gewonnen.  :brouwen:

BartC

Ik zie dat je een giststarter hebt gemaakt van de Wyeast 3763? De Wyeast 3763 is een blend van verschillende gisten die niet allemaal even snel reageren / vermenigvuldigen. Door deze op te kweken ga je de verhouding tussen de verschillende gisten wijzigen. Ook wordt het moeilijk om op deze manier je bier te reproduceren. Vandaag wijzigt de verhouding tussen de verschillende gisten op één manier en een volgende keer weer op een andere manier. Op zich kan dat tot interessante resultaten leiden natuurlijk.
Best lijkt me eerst een standaard gist te gebruiken voor de hoofdvergisting. Daarna overhevelen en dan de 3763 toevoegen. Het gaat misschien wat langer duren maar je hebt een constanter resultaat volgens mij.

grtz
Bart


Koen S

Citaat van: BartC op 10-08-2017  07:18 uIk zie dat je een giststarter hebt gemaakt van de Wyeast 3763? De Wyeast 3763 is een blend van verschillende gisten die niet allemaal even snel reageren / vermenigvuldigen. Door deze op te kweken ga je de verhouding tussen de verschillende gisten wijzigen. Ook wordt het moeilijk om op deze manier je bier te reproduceren. Vandaag wijzigt de verhouding tussen de verschillende gisten op één manier en een volgende keer weer op een andere manier. Op zich kan dat tot interessante resultaten leiden natuurlijk.
Best lijkt me eerst een standaard gist te gebruiken voor de hoofdvergisting. Daarna overhevelen en dan de 3763 toevoegen. Het gaat misschien wat langer duren maar je hebt een constanter resultaat volgens mij.

grtz
Bart

Heb dit ooit gedaan met een sterk Vlaams oud bruin, maar de typische zoetzure Rodenbach smaak zat er zo onvoldoende in. Misschien niet lang genoeg gelagerd?

BartC

Citaat van: Koen S op 10-08-2017  09:01 uHeb dit ooit gedaan met een sterk Vlaams oud bruin, maar de typische zoetzure Rodenbach smaak zat er zo onvoldoende in. Misschien niet lang genoeg gelagerd?
In mijn geval heb ik die met houtsnippers een anderhalf jaar laten staan in een donkere kelder bij gemiddeld 17°C. Ik vond het resultaat goed en volgens mij had het nog beter geweest als ik had gelagerd in een houten vat in plaats van in een dame jeanne.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.