SS brewtech chronical fermenter?

Gestart door Jukkie, 18-07-2017 22:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jukkie

Vandaag de dagdeel bij een leverancier: een 26 L chronical fermenter. Ik weet dat RVS duur is, maar bijna 400 euro voor een vergistingscontainer van nog geen 30 L? Ik denk dat ik het principe/toegevoegde waarde van deze apparatuur niet begrijp. Kan iemand dit misschien even toelichten? Zit er een ingebouwde koeling in of iets dergelijks?  :weetniet:

VtX

De SS Brewtech chronicals zijn mooi afgewerkt, hebben ingeëtste volumemarkeringen, triclamp connecties, etc.
Het is geen goedkoop product, maar betaalbaarder dan de "big brands" en doen er voor zover ik weet niet voor onder.
Het prijsverschil met een modelletje groter is niet zo heel groot, dus de kosten zitten denk ik voornamelijk in de overlappende onderdelen (stevige, verstelbare poten, triclamp, thermowell, volumemarkeringen, etc).

Bennemans

Heb er ook naar gekeken (meerdere malen), maar past helaas niet in mijn vergistingskast... Dit doordat de koelmotor in de weg zit en dus daardoor te weinig diepte heb.
En vanaf de de bovenkant waar ik weer voldoende diepte heb, wordt de hoogte weer net te krap, een koelkast met vlakke bodem zou de oplossing moeten zijn.
Dat wordt de eerste prio voor ik het mooie stukje speelgoed zal aanschaffen.

Mthijs

Zelf vind ik het erg jammer dat deze een inhoud heeft van slechts 26 liter, daarmee houd je (te) weinig 'kopruimte' over bij een brouwsel van 23/24 liter. Dat is doorgaans mijn brouwvolume. Dat weerhoud mij ervan om deze te kopen. Als ie nou zo'n 35 liter was had ik hem gekocht.

Wat is het volume dat je hierin veilig kunt vergisten? Liter of 18?
Lijkt me wel karig voor zo veel geld!

Knobby

Ik zou ook liever een grotere maat zien. De 14gal is namelijk weer net een paar centimeter te hoog voor mijn grote koelkast. Voor een minder prijs van 60 euro (zonder deze aanbieding) zou ik inderdaad niet die kleine nemen...

tdp

Deze CCT is (denk ik) in eerste instantie voor de Amerikaanse markt gemaakt, waar 5 gallon batches soort van de standaard zijn. Dan is een 7 gallon een mooie maat.
Ik vind het persoonlijk teveel geld, maar qua maat zou het wel ideaal zijn voor mij.

haicoterbeek

Is het chronical of conical!? Man man man!

Mthijs

Conisch wordt chronisch fout gedaan.
Maar gelukkig is de schaalverdeling  (jammer vd inches) dan wel weer chromatisch

Brouwers

Citaat van: haicoterbeek op 19-07-2017  11:57 uIs het chronical of conical!? Man man man!
Het is een conical, maar de type aanduiding van SS brewtech is de chronical.


Ik heb er een. Prima spul. 400 euro is veel voor een vergistingsvat. Het is de combi van een RVS vat en een conische gistvat die het hem doen. Verder zijn er nog een hoop mogelijkheden om hem te pimpen. Voor minder kan je ook de brewbucket aanschaffen. Dan heb je ook RVS.

Etn82

Citaat van: Mthijs op 19-07-2017  10:21 uWat is het volume dat je hierin veilig kunt vergisten? Liter of 18?

Dat ligt er ook in grote mate aan wat voor soort gist je gebruikt. Ik brouw meestal zo'n 20 a 25 liter en ik heb nog nooit problemen gehad met mijn SS Brewtech 7 Gallon CCT. Ik brouw meestal Engelse en Amerikaanse stijlen en vergist over het algemeen koel (18/19 graden). Als ik een lager brouw, durf ik gerust tot 25 liter te gaan. Maar ik heb ook al eens 24 liter saison in mijn Chronical vergist.

Er pas ook wel wat meer in, 7 gallon is iets onder de rand en dan heb je nog zo'n 2 a 3 liter ruimte in de bolling van het deksel.

Citaat van: Mthijs op 19-07-2017  10:21 uLijkt me wel karig voor zo veel geld!

Ja ach, wat heb je er voor over. Zelf ben ik erg tevreden over de kwaliteit prijsverhouding bij SS brewtech producten. Het lijkt mij sterk dat je voor minder geld nog enige kwaliteit kan verwachten. De Budget CCT's die een tijdje op de markt zijn geweest, waren echt 'blikkerige' rommel. Dan nog liever plastic.


Mthijs

Goed om jouw ervaring te lezen. Dus als ik tripels, saisons, quadrupels, portiers, weizen en ipa's brouw van zo'n 23 liter dan zou dat moet kunnen? Evt. met een blow-off ipv waterslot?

Dund

Ik vul mijn brewtech's altijd tot net aan de rand. Dit zijn trouwens de 17 gallon varianten. Hoe meer bier hoe beter.  Ik brouw meestal ipa's tripels en saison. Heel af en toe zit er een brouwsel bij waarbij er een paar glazen bier door de blow off komen. Normaal alleen bubbeltjes. Nou moet ik toegeven dat ik geen weizen meer brouw. In het verleden deed ik dat wel eens maar dan heb je een flinke blow off bak nodig. Maar dan nog gok ik er liever op dat het er via de blow off uit komt dan dat ik achteraf denk dat er meer in het vat had gekund.

Met andere woorden helemaal afvullen 😜

Mthijs

Ok Bedankt.
Een tijdje geleden zat ie ook in de Brouwmarkt dagdeal dus als ie weer eens langskomt koop ik m misschien wel.

TymonK

Citaat van: Dund op 19-07-2017  19:50 uMet andere woorden helemaal afvullen 😜
Interessante benadering :) heb sinds kort de brewbucket 7 GAL en zat me al af te vragen wat ik met weizens ging doen... 18 liter of een blowoff...

Dund

Met weizen heb je eigenlijk twee opties.

1. Minder in het vat
2. Ander bier brouwen en lekker een krat weizen kopen 😜

Ik heb een paar jaar terug een weizen gebrouwen. Ik dacht snachts dat het vat opsteeg.

Mthijs

Tja, ik heb 1 keer gehad dat waterslot eraf knalde. inderdaad ook met weizen.
Is dat de gist? Of de combinatie van de weizengist met 50+% tarwemout?

Bennemans

Citaat van: Mthijs op 19-07-2017  23:20 uTja, ik heb 1 keer gehad dat waterslot eraf knalde. inderdaad ook met weizen.
Is dat de gist? Of de combinatie van de weizengist met 50+% tarwemout?
Meerdere malen hetzelfde meegemaakt, meestal met de Weihenstephaner gist, maar ook met de Munich/Munich Classic van Lallemand.
Ook met een goede 30% kopruimte in het gistvat/emmer.
Een blow off toepassen is dan mijn optie en als het dan nog eens er naast loopt, dweilen dan maar.

beershine

Weet iemand hoeveel verlies je in de SS7 hebt?
Dus wat blijft er over als je de racking arm helemaal naar beneden draait.

Brouwers

Heb laatst gewoon 23-24 liter weizen in mijn chronical gehad. Gist had deksel niet eens geraakt met de wehenstephaner w68 (zelfde 3068).
Misschien kwam het door de druppeltje olijfolie in de starter of dat ik geen waterslot had geïnstalleerd. Ondergister durf ik zonder moeite naar de 25l.

Citaat van: TymonK op 19-07-2017  23:05 uInteressante benadering :) heb sinds kort de brewbucket 7 GAL en zat me al af te vragen wat ik met weizens ging doen... 18 liter of een blowoff...
Je kan een deksel van de cct instaleren, ze schijnen dezelfde maat te hebben. Heb je toch iets meer kopruimte.

hans_nwk

I.p.v. een nieuw topic te openen aangehaakt bij een van de bestaande chronical topics.

Bij de CCT wordt een bochtje meegeleverd voor onder de CCT voor het aftappen. Ik heb het het idee dat het aftappen wat beter zou gaan als ik de klep rechtstreeks onder het vat hang (en het vat iets hoger zetten).
De ruimte in de vergistingskast heb ik daarvoor.

Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Groet,
Hans

HermanH

Ik heb dit nu voor de 2de keer gedaan, dus de onderste kraan gemonteerd zonder die fameuze bocht. Ik heb gisteren nog gebrouwen, hieronder een foto ervan zopas genomen. Heb die bocht niet meer gebruikt omdat ik vind dat er teveel volume is waar je gist in het begin "gevangen" zit als je deze hebt toegevoegd. Denk dat in het begin je korrelgist daar bijna volledig in weg zakt, een starter van vloeibare gist zal wel anders reageren. Dus zoals je ziet, het lukt perfect...  :brouwen:


hans_nwk

Citaat van: HermanH op 08-01-2018  22:17 uIk heb dit nu voor de 2de keer gedaan, dus de onderste kraan gemonteerd zonder die fameuze bocht. Ik heb gisteren nog gebrouwen, hieronder een foto ervan zopas genomen. Heb die bocht niet meer gebruikt omdat ik vind dat er teveel volume is waar je gist in het begin "gevangen" zit als je deze hebt toegevoegd. Denk dat in het begin je korrelgist daar bijna volledig in weg zakt, een starter van vloeibare gist zal wel anders reageren. Dus zoals je ziet, het lukt perfect...  :brouwen:


Bedankt voor je reactie!
Ik heb het idee dat met de bocht het bier onder de gistprop door stroomt en dat het zo ook beter zou moeten gaan.

Ga ik de volgende keer ook doen.

Groet,
Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.