Gecontroleerd vergisten en zo...

Gestart door Jules, 18-07-2017 12:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Jules

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het opzetten van een RPi (raspberry pi) als brouwbesturing.
Ook wil ik deze mijn vergistkast laten aansturen (wat nu nog met een STC1000 gebeurd)

Ik heb het idee om in mijn gistvat een thermowell te plaatsen en de temperatuur te meten in het gistende bier, om de besturing aan te sturen.

Dus niet de omgevingslucht meten (of zoals nu de sensor tegen het vat plakken) maar echt in het bier zelf.

Heeft hier iemand ervaring mee? Niet zozeer met het raspberry stuk, maar het meten in je bier?

MVG J

muldereric

In je bier meten met een thermowell is het beste wat je kan doen als het gaat om meten in de vloeistof zelf. Schoon werken is belangrijk en gewoon een sensor in je bier hangen is niet hygienisch. Waar je wel op moet letten is dat je bier niet in beweging is waardoor de randen sneller opwarmen als het midden. Zorg dus dat je thermowell niet al te ver in je vat steekt of zorg voor minimale beweging (zonder zuurstof in je vat te krijgen).
Daarbij lenen de DS18B20 one-wire sensoren zich perfect om in een thermowell te plaatsen. Neem dan wel de waterdichte variant in de rvs huls. Zoek maar eens op eBay op DS18B20, dan zie je snel genoeg wat ik bedoel.
Buitendiameter is over het algemeen 6mm maar kan per leverancier schelen. Koop dus eerst een sensor en dan je thermowell!

Jules

Die ds18b20's waterproof heb ik al. Moet er inderdaad wel nog een thermowell voor vinden.
Die sensoren werken goed met een RPi, en je kunt er meerdere op 1 bus aansluiten.

Weet je nog een goed adres voor een thermowell of zoek ik gewoon bij alixpress of ebay?

Mvg J

EvdBroek

Citaat van: Jules op 18-07-2017  12:18 uIk heb het idee om in mijn gistvat een thermowell te plaatsen en de temperatuur te meten in het gistende bier, om de besturing aan te sturen.

Dus niet de omgevingslucht meten (of zoals nu de sensor tegen het vat plakken) maar echt in het bier zelf.

MVG J
Wat is hier de meerwaarde van? Of je nu de zijkant van het vat meet of binnen in je jongbier, het verschil in temperatuur zal nooit veel zijn.

Jules

Goede vraag: Twee redenen eigenlijk: ik denk dat de regeling rustiger is (minder schakeld) en daardoor energie zuiniger, aan de andere kant zou het zelfs (vooral bij koelen) een doorschieter kunnen veroorzaken.
Het idee is dan ook om de kasttemperatuur en de biertemperatuur te loggen, zodat daaruit af te leiden is of het regelgedrag beter, danwel slechter wordt..

Kan best blijken dat het geen voordelen biedt, daarom vraag ik naar ervaringen 😊

Peterrr

Ik denk zelf dat het onrustiger ervan wordt, vergisting ontwikkeld warmte.
Verder als een dompelbuizen in de zijkant van een vergistingstank heb ik bij de proffesionele brouwers niet gebouwd.
 grt Peter

brouwerwaldonk

Citaat van: Jules op 18-07-2017  12:18 u........maar echt in het bier zelf.
Heeft hier iemand ervaring mee? Niet zozeer met het raspberry stuk, maar het meten in je bier?
Ik doe het zo al meer dan 20 jaar. Op het gistvat (een grote inox kookpan) ligt een plexiglasplaat van 8mm dik. Daarin is een gat geboord en in dat gat zit een inox buis van 10mm onderaan dichtgelast, tot halverwege in het gistende bier? In de rechtse buis zie je een thermometer en in de linkse de sensor
Geloof het of niet, ik kan de vergistingstemperatuur aansturen tot op minder dan 0,5°C nauwkeurig.
Het gaat heel rustig, ongeveer elke 30 minuten 1 à 2 een minuutjes verwarming aan .
Ik moet er wel bij vermelden, ik brouw nooit in de zomer enkel in de winter Dus koelen hoef ik niet te doen, daar zorgt moeder natuur voor.

hansHalberstadt

Zelf gebruik ik een sensor tegen het vat aangeplakt met isolatie. dat zorgt ervoor dat je goed de temperatuur in het vat kunt regelen, maar nog een heel klein beetje effect hebt van de omgeving die je opwarmt. dat zorgt voor minder overshoots krijgt in de temperatuur in je gistingsruimte. als je puur de temperatuur in het vat regelt dan kan het zomaar zijn dat je verwarming vol aanslaat en je dat niet merkt met onbeheersbare temperatuur in je gistingsruimte.   

Jules

Hmmm, dat laatste zou best eens kunnen gebeuren: dan krijg je naijlen..
Het beste zou dan zijn meten in het bier en koelen in het bier dmv een spiraal oid....
Dat wordt veel werk ;)

Voor de bouw van t systeem maakt t niet veel uit en voorlopig plak ik de sensor maar tegen t vat, waar hij nu ook zit.

Mvg J

TymonK

Tot vorige week gebruikte ik de methode van sensor op buitenkant (kunststof) vat, geïsoleerd door een spons
Vanaf nu heb ik een RVS vergistingsvat (SS brewbucket) met een thermowel

De sensor is dezelfde - een STC-1000 met meegeleverde sensor. Is ooit geijkt geweest tov ijswater.
Daarnaast heb ik een spindel (homemade tilt) in het wort hangen - die meet ook de temperatuur. niet geijkt.

Mijn ervaring - er is GEEN verschil qua meting temp met de thermowel of op het vat. Mijn spindel zit in beide gevallen plm 1 graad onder de STC-1000.

hansHalberstadt

Citaat van: TymonK op 19-07-2017  07:35 uTot vorige week gebruikte ik de methode van sensor op buitenkant (kunststof) vat, geïsoleerd door een spons
Vanaf nu heb ik een RVS vergistingsvat (SS brewbucket) met een thermowel

De sensor is dezelfde - een STC-1000 met meegeleverde sensor. Is ooit geijkt geweest tov ijswater.
Daarnaast heb ik een spindel (homemade tilt) in het wort hangen - die meet ook de temperatuur. niet geijkt.

Mijn ervaring - er is GEEN verschil qua meting temp met de thermowel of op het vat. Mijn spindel zit in beide gevallen plm 1 graad onder de STC-1000.

Hoe verwarm/koel je? wat gebeurt er als je setpoint bv 21 ºC is en je wort is 20 ºC.

ExPeteriment

Bij mijn meest recente vergisting heb ik de keg waarin ik vergist in water gezet en daarvan de temperatuur geregeld (sensor en heatbelt in het water). Dat ging prima, mooi trage regeling. Het lijkt me dat temperatuur in en om de keg dan hetzelfde is.

hansHalberstadt

TymonK

Citaat van: hansHalberstadt op 19-07-2017  09:13 uHoe verwarm/koel je? wat gebeurt er als je setpoint bv 21 ºC is en je wort is 20 ºC.
Ik koel met de koelkast en verwarming met een warmtesnoer onderin de koelkast. Boven dit snoer liggen een aantal flinke bakstenen om de temp geleidelijk op te voeren. Geen last van overshoot en zo.

Ik zie dat de spindel de STC "volgt" (verwarming/koeling iets later) maar wel met een verschil van 1 graad.

Pim

Citaat van: TymonK op 19-07-2017  11:58 uIk koel met de koelkast en verwarming met een warmtesnoer onderin de koelkast. Boven dit snoer liggen een aantal flinke bakstenen om de temp geleidelijk op te voeren. Geen last van overshoot oid.

Ik zie dat de spindel de STC "volgt" (verwarming/koeling iets later) maar wel met een verschil van 1 graad.
Om te voorkomen dat je (zowel bij verwarmen als bij koelen) overshoot krijgt, kan je het beste daar meten waar je ook verwarmt of koelt. Dus bij gebruik van een koelkast en warmtesnoer zou je ook je sensor buiten op het gistvat moeten doen.
Keuze voor DS18B20 is heel goed. Fantastisch nauwkeurige metingen.
Mocht je toch in het vat willen meten dan kun je ook een kant en klare DS18B20 sensor met huiddoorvoer aanschaffen.

hansHalberstadt

Het is denk ik een compromis tussen hoe nauwkeurig je je temperatuur wilt regelen en hoe stabiel je dat kunt doen.

Met sensor in je wort heb je geen last menging van je sensor data met omgevingstemperatuur dus kun je heel nauwkeurig de temperatuur regelen. nadeel is dat er veel massa in het vat zit en je in het begin niet kunt zien dat je aan het verwarmen of koelen bent, dus kan de koeling of verwarming eigenlijk alleen maar vol aan of uit, daarom krijg je dan dat de omgeving veel warmer of kouder is dan je vat. kan prima werken op zich, bv als je verwarming of koeling maar een beperkt vermogen heeft.

Als je continue wilt regelen (met pid regelaar) dan wordt het lastig. Dan zou ik sensor op de buitenkant van het vat plakken met wat isolatie zodat je bv 90% van de gistingstemperatuur mengt met 10% van de temperatuur in je gistingskast. die 10% is dan nog voldoende om netjes te blijven regelen met een kleine fout. 

#temperatuurgecontroleerd_vergisten

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.