Blowoff tube

Gestart door Easywoods, 18-07-2017 11:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Easywoods

Ik weet niet of het heel goedkoop is of heel extreem handig maar door gebrek aan hoogte in mijn vergistingskastje ben ik op zoek gegaan naar materiaal voor een blowoff tube. Ik ben met deze "kant en klare" oplossing erg geholpen dus wil ik 'm hierbij delen zodat misschien nog iemand zijn voordeel ermee kan doen  ;)

Silicone stop: De maatvoering in de omschrijving is op z'n Chinees (klopt niet) maar de #9 maat past mooi in een mandfles van 15 liter (en alle andere maten met dezelfde halsopening)

https://nl.aliexpress.com/item/8mm-Hole-Home-Brew-Wine-Stoppers-Silicone-Plug-With-Hole-for-Airlock-Valve-Bubbler-Brew-Wine/32814497655.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.yclIXS

Silicone slang: De 9mm uitvoering past mooi klem in het gat van de #9 stop. De slang heeft een binnendiameter van 3mm en dus een dikke wand waardoor 'ie mooi open blijft staan.

https://nl.aliexpress.com/item/1PCS-YT829-Imported-Silicone-Tube-Food-Grade-Capillary-Transparent-Hose-3-mm-4-5-6-8/32778062875.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.yclIXS

Alleen nog een gaatje boren van 8mm in het deksel van een glazen potje en een heel klein gaatje ernaast om de CO2 te laten ontsnappen en klaar is Kees  :biersmile:


Dirtbag



Als je die in de stop drukt en de slang daar op drukt dan kun je nog wat verder millimeteren :)

Ik heb het probleem gekend.

db

Mthijs

Jij durft! Mandfles zo op glazen plaatje in koelkast zetten. Als plaatje breekt door het gewicht ben je mooi klaar. Ik zou hem direct vervangen door plaatje van multiplex.

EBC

Ik hoop niet dat je aan blow-offen toe komt, want je slang is erg dun en zal er door de druk afknallen vrees ik. Als hij eenmaal vol met gist zit, dan is de minste weerstand niet meer door de slang.

ik adviseer je een dikke slang te nemen die je in de hals van de fles kunt klemmen. Of anders tenminste 20 mm inwendig.

Easywoods

Citaat van: Dirtbag op 18-07-2017  17:59 uAls je die in de stop drukt en de slang daar op drukt dan kun je nog wat verder millimeteren :)

Ik heb het probleem gekend.

db

Zoiets wil ik in een volgend project met een dikkere slang gaan gebruiken inderdaad, ik zag ze liggen op de vijver afdeling in een heleboel afmetingen. Ik moet nog even puzzelen hoe ik netjes een groter gat in een siliconestop ga maken  :D

Easywoods

Citaat van: Mthijs op 18-07-2017  18:20 uJij durft! Mandfles zo op glazen plaatje in koelkast zetten. Als plaatje breekt door het gewicht ben je mooi klaar. Ik zou m direct vervangen door plaatje van multiplex.

Het lijkt op de foto spannender dan het is, 2/3 van de fles staat op het gedeelte dat is uitgebouwd voor de koeling. Maar dan nog, ik vond het ook geen prettig idee inderdaad... ik heb vanochtend een steuntje gemaakt voor onder de voorkant  :biersmile:

Easywoods

Citaat van: EBC op 18-07-2017  19:53 uIk hoop niet dat je aan blow-offen toe komt, want je slang is erg dun en zal er door de druk afknallen vrees ik. Als hij eenmaal vol met gist zit, dan is de minste weerstand niet meer door de slang.

ik adviseer je een dikke slang te nemen die je in de hals van de fles kunt klemmen. Of anders tenminste 20 mm inwendig.

Mee eens, achteraf gezien is de benaming "blowoff tube" niet helemaal gelukkig gekozen voor dit ontwerp. De blowoff van heeeeeeeeeel veel CO2 gaat prima maar als er gist in die 3 mm inwendig komt zal het snel gedaan zijn. Het volgende ontwerp gaat er één worden met een haakse bocht en 20 mm inwendig... Mooie projectjes als de boel staat te vergisten  :P

seed7

Je hebt ruimte genoeg in je kast voor meer kopruimte, gebruik een recht gistvat, -pan, -emmer in plaats van een fles. Die flessen zijn eigenlijk alleen maar geschikt om naar toe over te hevelen of een secundaire gisting met Brett oid.

Ingo

Easywoods

Citaat van: seed7 op 19-07-2017  08:46 uJe hebt ruimte genoeg in je kast voor meer kopruimte, gebruik een recht gistvat, -pan, -emmer in plaats van een fles. Die flessen zijn eigenlijk alleen maar geschikt om naar toe over te hevelen of een secundaire gisting met Brett oid.

Ingo

Ergens staat deze nog op mijn verlanglijstje, maar tot 'ie bovenaan staat hou ik het nog in glas... liever dat dan in plastic. Is eigenlijk een vat voor olijfolie maar sluit hermetisch af dus zou dienst moeten kunnen doen als vergistingsvat.



ZwartGoud

Citaat van: seed7 op 19-07-2017  08:46 uJe hebt ruimte genoeg in je kast voor meer kopruimte, gebruik een recht gistvat, -pan, -emmer in plaats van een fles. Die flessen zijn eigenlijk alleen maar geschikt om naar toe over te hevelen of een secundaire gisting met Brett oid.

Ingo

Ik gebruik al jaren 35 liter mandflessen voor de hoofdvergisting, naar volle tevredenheid. Je kunt de vergisting veel beter zien dan in welk vat dan ook.

Ik gebruik ook een slangetje om daar een waterslot op aan te sluiten zodat het geheel goed in de koelkast past. Ik gebruik zo´n rood slangetje van een goedkope hevel. Werkt perfect. Waterslot klik ik in een zadeltje voor pvc pijp die in mijn koelkast is bevestigd

seed7

Citaat van: ZwartGoud op 19-07-2017  20:11 uIk gebruik al jaren 35 liter mandflessen voor de hoofdvergisting, naar volle tevredenheid.

Da wel in een mand, hoop ik en niet zo als Easywoods,

Ingo

ZwartGoud

Citaat van: seed7 op 19-07-2017  20:26 uDa wel in een mand, hoop ik en niet zo als Easywoods,

Ingo

Nee hoor, zonder mand.

Easywoods

Citaat van: EBC op 18-07-2017  19:53 uIk hoop niet dat je aan blow-offen toe komt, want je slang is erg dun en zal er door de druk afknallen vrees ik. Als hij eenmaal vol met gist zit, dan is de minste weerstand niet meer door de slang.

ik adviseer je een dikke slang te nemen die je in de hals van de fles kunt klemmen. Of anders tenminste 20 mm inwendig.

Geheel onverwacht is mijn vertrouwde T-58 gistje vannacht helemaal dol geworden en moest mijn 3 mm slang toch ineens blow-offen... ik moest gelijk aan deze post denken  :stom:

Dikkere slang er op, een doekje door de gistkast en weer verder  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.