Zomerbier - Witte IPA

Gestart door Mthijs, 17-07-2017 21:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mthijs

Hallo,

Ik wil een zomers fris biertje brouwen, een kruising tussen een frisse IPA en een Weizen. Daarom de Weihenstephaner gist (heb ik nog), tarwe in de storting (restje) en IPA-achtige hopgiften. Had nog een restje tarwemout en heb het volgende recept gemaakt. Ik twijfel of dit wat wordt of dat het allemaal 'net niet' is, in de zin van net geen IPA, net geen weizen. Misschien zijn het vreemde hopgiften? De Centennial wilde ik ook opmaken, daarnaast wilde ik eens experimenteren met Citra en de Hallertauer zit erin voor de traditionele hopgift m.b.t. Weizen.

Wat denken jullie hiervan? Heb graag feedback. Alvast bedankt.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk13
Naam receptSunbeam White IPA
Brouwdatum17-07-2017
BierstijlEngelse India Pale Ale
Volume23,0 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)48 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,20 lWater uit Water
9,49 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC67,2 %
1,45 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC24,4 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC8,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Inmaischen44,0 °C1 min.15 min.3,9 l/kg
Eiwitrust53,0 °C10 min.10 min.3,9 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.30 min.3,9 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C10 min.20 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,0 gCentennialbellen10,3%75 min.17,3 IBU
15,0 gCitrabellen14,5%30 min.16,7 IBU
15,0 gCitrabellen14,5%20 min.13,2 IBU
20,0 gHallertau Mittelfrühbellen2,8%5 min.1,1 IBU
50,0 gCitrabellen14,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Weihenstephan Weizen (3068)bovengist


Traploper

Misschien een ferulazuurrust op 40 graden om het meer weizenkarakter te geven?

Jacques

Citaat van: Traploper op 17-07-2017  22:31 uMisschien een ferulazuurrust op 40 graden om het meer weizenkarakter te geven?

Hmmm, er wordt bij 44 ºC een pauze gehouden van 15 minuten. Volgens mij zit het met de ferulazuurrust wel goed.  :)

Zie ook http://allaboutbeer.com/quirks-of-brewing-ferulic-acid-rest/

JOhtheo


Gerb

Wat mij  betreft wordt dit veel te bitter om de combinatie Weizen en IPA samen te laten komen. Met 30 IBU en veel late hoppen in combinatie met de weizengist wordt het een veel gebalanceerder bier en komt de kruidnagel/banaan beter tot zijn recht.

Mthijs

Dank je, dat is goede en bruikbare feedback. Ga ik doen.

TymonK

Mooi recept. Waarom de Hallertau als aromahop op 5 min? Waarom niet gebruiken als bitterhop (dan komt het kruidige meer tot zijn recht misschien?)

Jacques

Citaat van: Gerb op 18-07-2017  11:35 uWat mij  betreft wordt dit veel te bitter om de combinatie Weizen en IPA samen te laten komen. Met 30 IBU en veel late hoppen in combinatie met de weizengist wordt het een veel gebalanceerder bier en komt de kruidnagel/banaan beter tot zijn recht.

Ik fronste mijn wenkbrauwen ook in eerste instantie bij de bitterheid van 48 EBU, maar heb afgezien om daar een opmerking over te maken omdat na wat nazoeken bleek dat Scheider Hophenweisse een bitterheid heeft van 40 EBU. Dat is een mooi bier. Ik houd wel van bitterheid in een bier en ben daarom ook niet zo'n liefhebber van weizen. Qua smaakbeleving merk je niet zo veel verschil tussen 40 en 48 EBU. De beleving van de bitterheid verloopt niet lineair met de verhoging van de EBU-waarden.

Mthijs

Bedankt Jacques voor je feedback.
Nu ben ik toch weer in twijfel. Toch maar bij mijn basis recept blijven dan?
Let wel: het is/wordt geen 'echte' weizen ipa want maar 25% tarwe in de stort.
Dus meer een zomers fris fantasie biertje dan een weizen en weer niet bitter genoeg voor een ipa.

Marcel_k

Citaat van: Mthijs op 18-07-2017  23:09 uLet wel: het is/wordt geen 'echte' weizen ipa want maar 25% tarwe in de stort.
Dus meer een zomers fris fantasie biertje dan een weizen en weer niet bitter genoeg voor een ipa.
Noem het tarwe-IPA en dan ben je volgens mij al klaar  ;)

René1994

Beste medebrouwers, ik heb inspiratie gehaald uit het recept zoals hierboven beschreven, echter heb ik twijfels over het behaalde resultaat. Wellicht weten jullie hier antwoord op te geven.

De maischstappen heb ik 1 op 1 overgenomen van bovenstaand recept. Ik heb uiteindelijk het begin SG niet gehaald (zou uitkomen op 1057), heb een prima schrootsel behaald en circa 100 gram rijskorrels gebruikt, de filtratie ging prima alhoewel het spoelen aan het eind ietwat langzamer ging dan gedacht. Nu is mijn brouwsel héél snel verlopen, binnen ca. 1,5 dag. Van +- 1050 naar 'slechts' 1023. Volgens BrouwHulp zou ik uitkomen op circa 1014. Heeft dit te maken met dat er relatief lange periode op 72 graden is gemaischt?

Ik gebruik brefbrain float, via de volgende link kunnen jullie de grafieken van het SG-verloop met temperatuur zien: https://my.brewbrain.nl/brew/show/31114

Mijn vraag is hoe het kan dat:
- Mijn vergisting zó snel verlopen is?
- Hoge eind SG waarde blijkt, BrouwHulp geeft aan 1014. Hoe kan dit?

Hiernavolgend mijn recept (en ja ik houd van originele recepten  ::) ):

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2023-1
Naam receptWHIPA
Brouwdatum04-01-2023
BierstijlWeizen
Volume20,0 l
Begin SG1,057 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)53 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Zutphen
6,81 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,20 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC42,3 %
1,00 kgSwaen Dutch Pale AleDe Swaen7 EBC19,2 %
1,00 kgPilsnerBrewferm3 EBC19,2 %
0,50 kgViennaViking Malt8 EBC9,6 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC9,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Inmaïschen44,0 °C1 min.15 min.3,8 l/kg
Eiwitrust53,0 °C10 min.10 min.3,8 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.30 min.3,8 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C10 min.20 min.3,8 l/kg
Uitmaïschen78,0 °C5 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,0 gEl Doradopellets12,2%60 min.9,9 IBU
5,0 gNorthern Brewerbellen9,7%60 min.7,1 IBU
20,0 gHallertau Hersbrucker pellets3,5%20 min.3,8 IBU
18,0 gNorthern Brewerbellen9,7%15 min.6,9 IBU
40,0 gMosaicpellets13,9%5 min.15,0 IBU
26,3 gHallertau Hersbrucker pellets3,5%5 min.2,5 IBU
24,9 gEl Doradopellets12,2%5 min.8,2 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
8,00 gKorianderzaadspecerijkoken
20,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gBavarian Wheat (M20)weizengist


Edwin brouwt

Hallo Rene,

Leuke vraag.
De link naar je Brewbrain werkt, maar ik moet dan inloggen. Misschien is er een publieke Url?
Vaak wordt de meting van zo'n apparaat verstoord omdat er gistresten op liggen. Ik zou ook een handmatige meting doen wanneer je geen activiteit meer ziet.

En misschien ook leuk om je even voor te stellen  :D in de rubriek "stel je voor"?

Jacques

Even ingelogd bij Brewbrain Float en de grafieken gekopieerd met het knipprogramma van Windows.

Schermafbeelding 2023-01-07 170911.png

Jacques

Citaat van: René1994 op 07-01-2023  10:07 uMijn vraag is hoe het kan dat:
- Mijn vergisting zó snel verlopen is?
- Hoge eind SG waarde blijkt, BrouwHulp geeft aan 1014. Hoe kan dit?


Als je relatief veel actieve gist ent en een hoge vergistingstemperatuur hanteert, gaat de vergisting erg snel.

Het SG dat je meet met een Brewbrain Float wordt zoals Edwin ook al schrijft verstoort door gist dat op het bier komt drijven. De Brewbrain Float laat je goed het verloop van de vergisting zien maar je mag bij veel gisten niet vertrouwen op het eind SG.

Hier een kijkje in mijn CCT. Je ziet dat de Brewbrain Float is overdekt door gist.
gestokte vergisting.png

René1994

Dankjullie voor de tips. Had ergens ook wel al zo'n voorgevoel.

Heb de sg meting handmatig uitgevoerd en dit is het resultaat: 1022. De floater zat er dit keer niet gek naast begrijp ik.

Ik zal me nog voorstellen binnenkort, volgende keer zal ik een printscreen delen van brewbrain charts!

Maar iemand een idee hoe het kan dat de sg waarde laag uitvalt en ik nu maar een best laag alcohol percentage heb overgehouden?
IMG_20230107_183043.jpg

Edwin brouwt

En hoe lang staat alles nu te vergisten?
Soms helpt het om de temperatuur iets te verhogen en het vat rustig te zwenken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.